Iznimna karizma
Pixarovi kratki animirani klasici – kolekcija 1 (Pixar Short Films Collection – Volume 1), 53 min, SAD, 2007, Continental
Zbirka od trinaest kratkih filmova (snimljenih između 1984. i 2007) izvrsne animacijske kuće Pixar (potpisnika dugometražnih Čudovišta iz ormara, Potrage za Nemom, Izbavitelja) donosi vrhunska ostvarenja kao što je maestralni, u srednji vijek smješten Čovjek-orkestar; prikaz izvanzemaljaca iz drugog, zabavnog aspekta u Podignut; optimističan podizač raspoloženja, catchy glazbene podloge Skakutanje (kojem kriptozoološki zekorog, izmaštana životinja vrlo slična derivatu iz kakve alternativne kinematografije, daje posebno, drukčije, ozračje); tu je i oskarovac Za ptice, u kojima su tehnička izvedba i psihologizacija likova na samu vrhuncu; jednostavna u konceptu a vrlo neobična Gerijeva igra, posveta kultnom Tomu i Jerryju u epizodi s djetešcem i dadiljom Napad Jack-Jacka, tehnološki nešto slabija, no kognitivno jaka dosjetka Suveniri ili dirljiva, andersenovski suvremeno iščitana Limena igračka. Stilski, svi su iznimni, snažne i stilizirane utemeljenosti u vizualnom, s prepoznatljivim piksarovskim osvjetljenjem, realističnom mimikom i dubinskom perspektivom; mahom izbjegavajući dijalog, karakterizirajući svoje male karizmatične junake pokretom i glazbom. Stoga se očigledno Pixar i njegov pionir John Lasseter pokazuju u ulozi predvodnika računalne animacije, koji je izrastao do suvremenoga moćnog diva (potpisnika mnogih tehničkih inovacija) koji je nedavno kupio Disney. Jedva čekamo drugi nastavak.
Životne radosti
Okus čaja (Cha no aji / The Taste of Tea), 143 min, Japan, 2004, Discovery
Pomalo opskurna, pomalo bizarna, poprilično otkačena, svakako dobrohotna komedija, karakterna studija, koja sastavnicama više podsjeća na Malu Miss Amerike ili kakve češke humorne ostvaraje negoli urbani japanski suvremeni film. Smještena u ruralni milje, rafinirano usmjerena na život jedne obitelji i njihove svakodnevne probleme i temperamente, individualnost i ekscentričnosti, svakako je vrhunski filmofilski događaj, i bez tradicionalnog klimaksa ili zamršene strukture naracije. Njegove vinjete proslava su svakodnevnih životnih radosti; paleta pak kojom se redatelj Katsuhito Ishii pritom koristi idilična je, beskrajno maštovita, prepuna iznenađenja – simbolično trešnjino drvo u punome cvatu, fantastični elementi, sitne šašavosti i zen-filozofija nadopunjuju se savršeno.
Gomilanje nasilja
Krvi i kosti (Chi to hone / Blood and Bones), 140 min, Japan, Discovery
Izrazito nasilan film Yoichija Saija, čije prenagomilavanje svake vrste nasilja (umorstava, silovanja, premlaćivanja, bolesti, samoubojstva) i neće sjesti prosječnom gledatelju. Spor ritam i dugi kadrovi pridonose nelagodi gledanja, no kao kronika tragedije jedne obitelji Krvi i kosti intrigantan su i neobičan film. Poglavito pak pohvale idu minimalističnom Takeshiju Kitanu, plodnu glumcu i svestranoj osobnosti japanske kinematografije, u ulozi čudovišnoga, demonski bešćutna oca – glave tematizirane obitelji.
Eko zaštitnik
Grizzly Man, 103 min, SAD, 2005, Discovery
Neobičan dokumentarac osebujna filmaša Wernera Herzoga o ekscentričnom Timothyju Treadwellu – fanatiku i idealistu, romantičnom, eko-new ageru, zaštitniku divljine i medvjeda koji u njoj obitavaju, koji su ga naposljetku stajali života. Herzog, i sam istraživač opsesivnih čudaka u svojoj filmografiji, namah je prepoznao Treadwella – ranjiva, paranoidna i ekscentrična sanjara, kao materijal za svoj film o tajnovitoj i dubokoj ljudskoj naravi, te o granici između čovjeka i divljine.
Grizzly Man tako, progovarajući o Treadwellovoj osobi – njegovu životu i opsesivnoj strasti, ipak biva prožet činjenicom o pogibiji subjekta te upravo kao takav postaje zanimljiviji prosječnomu gledatelju.
Katarina Marić
Klikni za povratak