Haydnov Vitez Orlando u Beču
Moderno procjenjivanje Josepha Haydna kao opernog skladatelja dugo se odvijalo na njegovu štetu zbog uspoređivanja s njegovim suvremenikom Mozartom. Haydnovim operama nedvojbeno nedostaje bolje psihološke karakterizacije i sigurniji ritam dramskog izraza kojima se odlikuju Mozartova zrela djela. Suvremene obnove Haydnovih djela počele su sa znatno obrađenim izvedbama u njemačkome prijevodu opera Nadmudrena nevjera, Život na Mjesecu, Napušteni otok, Vitez Orlando i još nekih u Njemačkoj i Austriji.
Istodobno s razvojem znanstvenih istraživanja skladateljeva opusa nakon Drugoga svjetskog rata, Haydnova djela počela su se izvoditi na talijanskom izvorniku i u izvornim izdanjima, što je pridonijelo njegovu trajnu mjestu u suvremenom opernom repertoaru. Posljednja opera što ju je skladao 1791. Orfej i Euridika pala je u zaborav i praizvedena je tek 1951. s Marijom Callas u glavnoj ulozi. Slavna grčka sopranistica u to je doba oživila i vratila u redovit repertoar niz zaboravljenih opera.
Viteza Orlanda moći će danas propitati bečka operna publika na premijeri 17. studenoga u Theatru an der Wien. Na čelu je produkcije ansambla Concentus Musicus Wien dirigent Nikolaus Harnoncourt, a režira Keith Warner.
Traviata u Osijeku
Prva premijera ove sezone, u stotoj godini djelovanja Hrvatskoga narodnog ka-zališta u Osijeku, Verdijeva je Traviata. Postavljaju je redatelj Ivan Leo Lemo, scenografkinja Vesna Režić, kostimograf Tonči Vla-dislavić i koreograf Dinko Bogdanić. Prvi put u Os-ječkoj operi nastupit će jedan od najboljih hrvatskih opernih dirigenata Loris Voltolini, inače stalni član Ljubljanske opere.
Naslovnu ulogu tumače gošća prvakinja Mađarske državne opere u Budimpešti Klara Kolonits i prvakinja Osječke opere Vesna Baljak. Vesna Baljak rođena je u Mostaru. Diplomirala je 1989. na Muzičkoj akademiji u Sarajevu, odjel solo-pjevanja, u razredu Blanke Danon Kurpjel. Iste godine angažirana je u Osječkoj operi, gdje je ostvarila brojne uloge lirsko-koloraturnog faha na čelu s Verdijevom Violettom i Gildom u Rigolettu. Premijera je 9. studenoga.
Ero u Zadru
Opera Hrvatskoga narodnog kazališta u Splitu gostuje 15. studenoga u Zadru s izvedbom Gotovčeva Ere s onoga svijeta u režiji Krešimira Dolen-čića, pod ravnanjem Ha-rija Zlodrea.
Razgovori karmelićanki u Zagrebu
Prošlosezonska uspješnica Opere Hrvatskoga narod-nog kazališta u Zagrebu Razgovori karmelićanki Francisa Poulenca ponovno je na repertoaru u studenome. Scensko uprizorenje Krešimira Dolenčića jasno je predočilo sve slojeve i brojne epizode, isku-šenja duhovnoga živo-ta, psihologiju i pot-resna stradanja redov-nica karmelićanki iz samostana Compie-gne u vrtlogu Francu-ske revolucije i druš-tvenih lomova što su slijedili. Tema je skladatelju poslužila za iskazivanje vlastite katoličke duhovnosti, ali i kao sredstvo razma-tranja posvećenosti vjeri. Pogubljene opatice završavaju u bjelini raja, u kontemplaciji utjehe i mira.
Monografija o Mirelli Toić
Monografija o nacionalnoj opernoj prvakinji HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci sopranistici Mirelli Toić autorice Marije Barbieri bit će predstavljena u foajeu toga kazališta u utorak, 20. studenoga, u 12 sati.
Davor Schopf
Klikni za povratak