Vijenac 356

Glazba, Kolumne

GLAZBENA KRONIKA - Višnja Požgaj

Virtuozni violinist

GLAZBENA KRONIKA - Višnja Požgaj

Virtuozni violinist

slika

Početkom sezone krenuli su novi ciklusi koncerata, neki sa zanimljivim novitetima (Majstorski ciklus HRT-a), neki s interpretima koji se prvi put predstavljaju pretplatnicima (Lisinski subotom, Salon Očić), a neki su našli novo utočište u organizaciji koncertne poslovnice Art Agent (nova sezona s pet ciklusa koncerata Arti Musices).

Novi ciklus kućnih koncerata Iz salona Očić startao je 11. listopada u trinaesto godište koncertom mlada, ali već afirmirana violinista Marca Grazianija iz Rijeke, studenta treće godine u razredu prof. Sorokova na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. S devetnaest ljeta Graziani je velikim talentom i marljivošću osvojio već nekoliko nagrada te je svoje umijeće prvi put pokazao i članovima Društva za promicanje orguljske glazbene umjetnosti Franjo Dugan u Salonu Očić uz izravni radijski prijenos.

Marco Graziani nastupio je u suradnji s vrsnim pijanistom Rubenom Dalibaltayanom, koji je iz rodne mu Armenije preko Rusije, Sarajeva, Lovrana i Rijeke stigao i do Muzičke akademije u Zagrebu kao docent u klavirskom odjelu. Umjetnici su u odličnu dosluhu izveli dvije reprezentativne sonate: 2. u A-duru, op. 12 Ludwiga van Beethovena i 1. u a-molu, op. 105 Roberta Schumanna. Romantični Schumannov slog više je odgovarao mladenačkom temperamentu solista, koji je doslovno, kako to i sugerira naslov prvoga stavka, strastveno uronio u partituru. Uz ljepotu tona, tehničku dotjeranost i temperament Graziani je pokazao i odlike pravog virtuoza u Baskijskom capricciu, op. 24 i Carmeninoj fantaziji, op. 25 Pabla de Sarasatea.


Pročišćena romantika

slika

Ciklus Lisinski subotom i Majstorski ciklus HRT-a prošloga su tjedna zamijenili termine. Tako je u ciklusu Lisinski subotom iznimno u četvrtak 18. listopada nastupio jedan od vodećih svjetskih orkestara – Orkestar Champs-Élysées, osnovan 1991. na inicijativu ravnatelja pariškog Teatra Champs-Élysées Alaina Durela i dirigenta Philippea Herreweghea. Ugledni belgijski maestro proslavio se sa svojim ansamblom Collegium Vocale Gent, ali i s drugim ansamblima koji njeguju tzv. povijesno osviješten pristup interpretaciji djela ranijih epoha. Orkestar Champs-Élysées posvetio se djelima klasike i romantizma, te je u sklopu turneje na relaciji Locarno, Rim, Torino, Mantova, Zagreb, Bruges i Caen, pod ravnanjem maestra Herreweghea, predstavio i našoj publici djela Richarda Straussa i Gustava Mahlera, dvojice istaknutih predstavnika kasnoga romantizma. Kako je gošća koncerta bila ugledna engleska sopranistica Carolyn Sampson, izbor je pao na Straussove Pjesme za sopran i orkestar i na Mahlerovu 4. simfoniju u G-duru, u čijoj se završnici pojavljuje ljudski glas. Iz obilja s više od dvjesto Straussovih popijevki odabrano je sedam iz nekoliko različitih opusa: Sutra (op. 27, br. 4), Stručak ruža (op. 36, br. 1), Mojem djetetu i Moje oko (op. 37, br. 3 i 4), Majčino tepanje (op. 43, br. 2) te Buketić sam htjela složit i Kad zazvuči tvoja pjesma (op. 68, br. 2 i 4). Te osebujne popijevke iznimna ozračja iz autorova zrelog stvaralačkog razdoblja umjetnica je izvela suptilno i sugestivno uz prozračnu, iako mjestimice nešto preglasnu pratnju orkestra.

Još je bolji dojam pružila izvedba Mahlerove 4. simfonije u G-duru. To jedinstveno djelo s osebujnim završetkom, koji donosi pjesmu Nebeski život iz majstorova ciklusa Dječakov čarobni rog predstavljeno je na najvišoj razini: savršeno elegantno i precizno, iznimno suptilno, transparentno, čak transcendentalno. Maestro Herreweghe u skladu sa svojim načelima pristupio je pročišćenoj interpretaciji izvorne partiture, poštujući i želje sama autora, da se jednostavno, jasno i bez patetike i pretjerivanja u dinamici i izražaju prikaže iskrena dječja vizija neba.


Skladatelj u žarištu

slika

Nova sezona Majstorskog ciklusa Simfonijskog orkestra HRT-a donijela je zanimljivu novost. Svaki koncert bit će obogaćen jednim djelom koje nije dio standardnog repertoara i o tom će djelu publika u dvorani više doznati iz razgovora s izvođačima. Tema ciklusa je dakle Skladatelj u žarištu, a na prvome koncertu 20. listopada u Lisinskom bio je to ugledni hrvatski skladatelj Milko Kelemen. Uoči praizvedbe njegove skladbe Mon image (Moja slika) za glasovir, bas-flautu, zbor, gudače i udaraljke prikazan je kraći film u kojem su o djelu govorili autor Kelemen, dirigent Nikša Bareza i solistica Katarina Krpan.

Mon image netipičan je klavirski koncert koji počinje arhetipskim zvukom australskog autohtonog instrumenta diđeridua, postupno se razvija u bogatstvu orkestralnih boja, u trodijelnoj formi apartna zvuka i pregnantna ritma, gdje glasovir povremeno istupa solistički, dok je inače dio sveukupnog instrumentarija. Vokalni solisti (Monika Cerovčec, Martina Gojčeta Silić, Hrvoje Ivkošić i Branko Ozretić) interpretiraju stihove poznatih pjesnika na pet izvornih jezika. U izvedbi je sudjelovao Zbor HRT-a koji je uvježbala Marija Ramljak, dok je bas-flautu svirao Dani Bošnjak.

Uz to uspješno Kelemenovo djelo izvedena je na početku večeri Rapsodija za alt, muški zbor i orkestar, op. 53 Johannesa Brahmsa sa solisticom Dubravkom Šeparović-Mušović, na tekstove iz Goetheova Zimskog putovanja brijegom Harz , a koncert je zaokružila vrlo dojmljiva, dotjerana i cjelovita izvedba 2. simfonije u C-duru, op. 61 Roberta Schumanna.

Vijenac 356

356 - 25. listopada 2007. | Arhiva

Klikni za povratak