Vijenac 356

Kritika

Hrvatska proza

Svako ime krije priču

Daša Drndić, Sonnenschein, Fraktura, Zaprešić, 2007.

Hrvatska proza

Svako ime krije priču

slika

Daša Drndić, Sonnenschein, Fraktura, Zaprešić, 2007.

Totalitarizam, nacionalna, rasna i vjerska nesnošljivost, nacistički zločini, koncentracioni logori, stravično eksperimentiranje ljudima, emigracija i egzil – opsesivne su teme kojima se Daša Drndić bavi u gotovo svim svojim djelima, a u najnovijemu, osmome po redu, romanu Sonnenschein rečenu tematiku autorica uobličava na dosad najdojmljiviji način. Daša je Drndić uz Slavenku Drakulić, Dubravku Ugrešić i Ivanu Sajko najangažiranija domaća autorica, s opusom koji se uporno opire trivijalizaciji, a ozbiljnost dokazuje kako na sadržajnoj i tematskoj tako i na oblikovnoj, formalnoj razini. Većinu proza, a tako i novi roman Sonnenschein, Daša Drndić gradi tehnikom kolažiranja, osnovnu fikcijsku narativnu liniju, fragmentarno oblikovanu, nadograđuje i premrežuje dokumentarističkim non–fiction dionicama, od raznih citata, stenograma zvučnih zapisa sa suđenja, pisama, fotografija, enciklopedijskih i biografskih fusnota, pa sve do obiteljskih, rodoslovnih stabala. Njezina je proza literatura sa stavom, čvrstim moralnim stavom koji ona argumentira dokumentima, a u novome romanu u tome ide tako daleko da čak donosi stotinjak stranica dug popis sa oko devet tisuća imena i prezimena Židova ubijenih u Italiji tijekom druge svjetske klaonice. Ipak, to se ne nadaje stranim tijelom ili suviškom u rukopisnom tkivu nego, naprotiv, dodatno podcrtava i naglašava provodni moto knjige – »iza svakog imena krije se priča« – izražen nekoliko puta u romanu.

Roman započinje scenom u kojoj glavna junakinja romana, Haya Tedeschi, prekopava po memorabilijama svoga života; u devetom desetljeću života Haya »razgrće šipražje svoga sjećanja« te prevrćući i proučavajući pisma, fotografije, razglednice i isječke iz novina uređuje svoje postojanje kako bi se, šezdesetak godina prekasno, suočila sa vlastitom savješću i napokon otvorila oči koje bijahu širom zatvorene dok su joj susjedi i sugrađani odvođeni u logore i ubijani, istovremeno dok je ona širila noge pod nacističkim oficirom Kurtom Franzom. Tako, osim kao svjedočanstvo i osudu organiziranoga masovnog istrebljivanja jedne etničke skupine Sonnenschein valja čitati i kao osudu tzv. bystandera – tihe, šutljive većine koja pred zločinima ravnodušno okreće glavu, aktivno odbijajući suosjećati, uporni u samozavaravanju u čijoj se ljušturi veselo baškare kao larve, nestrpljivo čekajući da ta dosadna zbrka prođe pa da napokon izrastu u prekrasne leptire poraća i novoga doba. Pišući o bystanderima Drugoga svjetskog rata Daša Drndić dakako piše i o dobrovoljnom sljepilu pred zločinima Srebrenice, Vukovara i Lore, Pakračke poljane, Ahmića i Medačkoga džepa, Manjače, Bagdada i Darfura, kao i o svim bivšim, ali i budućim larvama začahurenima u nevinost vlastitog neznanja, koje omogućavaju zlu da se lakše raširi i sveudilj rasprostre svoje ubilačke pipke.

No, osim o zatvaračima očiju pred zločinima Sonnenschein problematizira i zataškavanu, slabo poznatu činjenicu Drugoga svjetskog rata – projekt nazvan Lebensborn, koji se sastojao od otimanja djece roditeljima i njihovu odgajanju da postanu arijevci, »rasno i biološki nezamjenjivi sinovi i kćeri nacije«. Riječ je o dugo skrivanoj trećerajhovskoj tajni, populacijskom pokretu jačanja i širenja ibermenšovske sorte, o čemu autorica progovara u sudbini Antonija, sina Haye Tedeschi i nacističkog krvnika iz Treblinke Kurta Franza. Antonio je bio otet od Haye još kao petomjesečno dojenče, te je rastao i bio odgajan u arijevskoj obitelji Traube, pod imenom Hans. Na posljednjih osamdesetak stranica romana upravo Hans preuzima ulogu naratora pripovijedajući kako je – nakon što mu majka Martha Traube na samrti otkriva da nije njezin sin te da se rodio kao Antonio Tedeschi – punih osam godina bjesomučno tragao za tim Antonijem, koji je sve vrijeme čučao u njemu, disao s njim, živio sa njim, sanjao s njim. Sonnenschein se tako pri kraju pretvara u mukotrpnu potragu za identitetom, odnosno pokušaj prekida života u laži, u slučaju Lebensbornove djece – nametnute laži, za razliku od promatračke – samozavaravajuće laži. Tragajući za samime sobom, odnosno za Antoniom Tedeschijem – tim »patuljkom koji već 62 godine čuči u mraku njegove lubanje i tmini njegova želuca, čekajući da odraste i dobije nekakvu biografiju« – Hans Traube upoznaje brojnu drugu djecu Lebensborna, koja, također u potrazi za vlastitim korijenima, baš kao i Hans, nailaze na minska polja ljutnje, osude, boli i krivnje zbog grijeha nepoznatih im očeva, živeći kao zatočenici povijesti, dok im u prsima bjesni tornado.

U svome romanu Daša se Drndić s mnogo ironije i sarkazma dotiče i brojnih drugih ozbiljnih tema poput sramotne uloge Katoličke crkve tijekom Drugoga svjetskog rata, licemjernih postupaka Međunarodnog Crvenog križa, neutralnosti Švicarske i uloge njezinih banaka u službi Hitlerovu režimu, a kao što u prethodnom romanu Leica format piše o Rijeci, tako u novome romanu autorica donosi povijest Gorizije, nesretna, shizoidnoga grada, raskomadana i podijeljena iznutra na one koji sudjeluju, pate i ginu i one koji istodobno žive iluziju, u toplini svojih domova i tami kinodvorana.

Iako naizgled hladan, izričaj Daše Drndić prepun je strasti i osude, ogorčen i bijesan, a rečenice bujne i razgranate, s čestim ponavljanjima već izrečenoga, što sve zaziva opuse Bore Ćosića i Thomasa Bernharda, kojima je autorica i svjetonazorno, ali i izabranom tematikom, iznimno bliska. Riječ je o zahtjevnoj, vrlo mračnoj i jetkoj književnosti; o potresnoj, beskompromisnoj prozi koja postavlja pitanja i uznemiruje; rječ je o umjetnosti u službi etike i humanizma te o prozi koja udara u pleksus kako bi čitatelj »uparloženog palanačkog duha« ishraknuo barem djelić raznim ideologijama i mržnjama zatrovana taloga iz svoje nutrine. Ukratko, Sonnenschein je neprijeporan vrhunac dosadašnjeg opusa Daše Drndić, ali i maestralni vrh ovogodišnje domaće prozne produkcije.


Božidar Alajbegović

Vijenac 356

356 - 25. listopada 2007. | Arhiva

Klikni za povratak