Vijenac 356

Film

Drugi međunarodni filmski festival u Rimu, 18–27. listopada 2007.

Dijete s obilnim proračunom

Vrlo kvalitetan filmski program, broj važnih međunarodnih premijera i zvijezda kao i atraktivna popratna događanja, potvrdili su drugo izdanje mladog Međunarodnog filmskog festivala u Rimu trenutno najambicioznijim novim filmskim festivalom

Drugi međunarodni filmski festival u Rimu, 18–27. listopada 2007.

Dijete s obilnim proračunom

slika

Vrlo kvalitetan filmski program, broj važnih međunarodnih premijera i zvijezda kao i atraktivna popratna događanja, potvrdili su drugo izdanje mladog Međunarodnog filmskog festivala u Rimu trenutno najambicioznijim novim filmskim festivalom

slika


Umjetnički ravnatelj Giorgio Gosetti usporedio je Međunarodni filmski festival u Rimu s prehranjenim djetetom – što je vrlo iskrena metafora, jer riječ je o manifestaciji koja svoju mladost nadoknađuje obilnim proračunom. Festival je nastao kao projekt političara, u prvome redu rimskoga gradonačelnika Waltera Veltronija (koji je nedavno postao i vođa talijanske ljevice) i u njega je usmjereno 15 milijuna eura; ne samo proračunskog novca, nego i sredstava velikih sponzora - kako državnih, tako i onih koji o vladi i upravi grada Rima ovise. Tako je premještanje sponzora, banke BNL iz Taormine u Rim gotovo dotuklo festival, a direktor Felice Laudaddio ga je napustio i pokrenuo novi televizijski festival u glavnom gradu.

Drugi međunarodni filmski festival u Rimu (18–27. listopada 2007) odvija se na iznimno atraktivnoj i prikladnoj lokaciji, kao stvorenoj za takve događaje - rimskom Auditoriumu projektanta Renza Piana. U nekoliko njegovih velikih i izvanredno akustičnih dvorana tijekom cijeloga dana paralelno se odvijaju projekcije brojnih programa, od kojih su najznačajniji programi Premiere i natjecateljski Cinema 2007. Rim je pravi narodni festival, prije svega okrenut običnoj publici – već u nekoliko dana prodano je pedeset tisuća ulaznica, za razgovore s velikim zvijezdama (Loren, Coppola, Bertolucci) građani kupuju ulaznice kao za filmove, a i nagrade (među kojima glavna iznosi sto tisuća eura) dodjeljuje narodni ocjenjivački sud, sastavljen od trideset filmofila iz cijele Europe, a predsjedava mu redatelj Danis Tanović.

Hrvatska, nažalost, nema nijednog predstavnika u konkurenciji igranih filmova. Jedini hrvatski umjetnik na festivalu jest glumac Rade Šerbedžija, koji glumi glavne uloge u dva solidna i vrlo različita filma u glavnom programu. Fugitive Pieces (redatelj Jeremy Podeswa) potresna je, tužna priča o židovskom dječaku kojeg za vrijeme Drugoga svjetskog rata spašava stariji Grk (Šerbedžija), a usredotočen je na nemogućnost oslobađanja od trauma prošlosti. Šerbedžija je suzdržan i meditativan, kako uloga i traži, no intrigantan njemački film Ljubavni život (redateljica Maria Schrader) prikazuje ga u znatno drukčijem svjetlu – u (njemu dobro poznatoj) ulozi zavodnika koji zavodi zgodnu udane mladu žene kojom se poigrava, gotovo joj uništivši život. Premda se u filmu ne spominje porijeklo lika, Šerbedžija ga određuje pjevajući sjetno tradicionalnu hrvatsku pjesmu Vehni, vehni fijolica.

Sergei Bodrov predstavio se impresivnim povijesnim filmom, spektaklom Mongol o odrastanju dječaka koji će postati Džingis Kan. Snimljen na spektakularnim azijskim lokacijama, s međunarodno nepoznatim ali odličnim glumcima, s vrsnim prizorima bitaka i moćnom glazbom, film je bio pravo festivalsko iznenađenje. Redatelj je u ovaj epski film uspio i inkorporirati i jaku ljubavnu priču koja je više usredotočena na patnju, odricanje i žrtvu.

Isabelle Huppert još je jednom pokazala glumačku hrabrost prihvaćanjem teške, prilično antipatične uloge majke (u filmu Skrivena ljubav Alessandra Caponea) koja prema kćerki od rođenja ne gaji pozitivne emocije, a iz teške psihičke krize pokušava je izvući hladna psihijatrica koju glumi Greta Scacchi. Drugi talijanski redatelj, Silvio Solidini, snimio je očekivano pitkiji, ali nimalo eskapistički film Dani i oblaci o bračnoj krizi pokrenutoj financijskim krahom supruga. Naviknuti na ugodan život, supružnici će osjetiti gorak okus siromaštva, a njihova ljubav naći će se pred velikim izazovima.

Francuska se predstavila filmom Mjesto nestajanja, zanimljivom dramom o djevojci koja će poradi otkrivanja tajne koju krije stara slika opsesivnim istraživanjem dovesti u pitanje karijeru i život. Znatno radikalniji je španjolski film Barcelona, karta (red. Ventura Pons), bizarna priča o starom bračnom paru koji pokušava izbaciti troje podstanara prije starčeve očekivane smrti. Stare obiteljske tajne i neočekivana otkrića uzburkat će njihov život u trenutku kad su najmanje očekivali.

Najžešći film u glavnom programu onaj je veterana Sidneya Lumeta. Krimić Prije nego što vrag dozna da si umro o braći koja planiraju pljačku zlatarnice svojih roditelja, iznimno je uzbudljivo ostvarenje u kojem je Lumet majstorski ispremiješao vremenski tijek filma, tek postepeno otkrivajući sve detalje pljačke i njezinih tragičnih posljedica. U ulogama braće su solidni Philipp Seymour Hoffman i izvrsni Ethan Hawke, no zasjenjuje ih Albert Finney u nezaboravno snažnoj ulozi oca.

Spomenimo i filmove u sekciji premijere, koja je privukla najveću pozornost medija. Svila Françoisa Girarda po romanu Alessandra Baricca vrlo je estetizirana i klasična melodrama, kojoj ipak nedostaje filmskog vremena da bi dočarala sve dijelove knjige. Ipak, prihvaćajući ograničenja medija, možemo uživati u atraktivno snimljenoj priči o mladiću (Michael Pitt) čija ljubav prema supruzi (Keira Knightley) bude dovedena u pitanje kada u Japanu, na putovanju na kojem traži nezaražena jaja dudovog svilca, upozna tajanstvenu ljepoticu.

Jedan od problema prosječnog urbanog Amerikanca - nepodnošljivu gradsku buku, duhovito je obradio Henry Noise u američkom filmu Buka, o muškarcu čiji se brak i karijera raspadaju nakon što počne oštećivati automobile na kojima se bespotrebno uključuje alarm.

Britanski povijesni film Elizabeta: Zlatno doba (Elizabeth: Golden Age) Shekhara Kapura s odličnom Cate Blanchett u glavnoj ulozi pravi je trijumf britanske kinematografije, fine gradacije dramske napetosti i s uvjerljivim protagonistima u kombinaciji s grandioznom scenografijom, kostimima i kamerom te osobito spektakularnom borbom britanske flote i španjolske armade.

Francis Ford Coppola, nakon devetogodišnje stanke u režiranju, predstavio se filmom Mladost bez mladosti. Iskusni veteran je na rumunjskim lokacijama snimio film fantastike s elementima melodrame po romanu rumunjskoga pisca Mircea Eliade o profesoru (uživljeni Tim Roth) koji se čudesno pomlađuje u Rumunjskoj pred Drugi svjetski rat i uz pomoć djevojke otkriva jezike prošlosti. Coppola je redateljskim umijećem kreirao vizualno iznimno zanimljiv film čija vrijednost nadilazi njegove žanrovske kvalitete.

Vrlo kvalitetan filmski program, broj važnih međunarodnih premijera i zvijezda kao i atraktivna popratna događanja, potvrdili su drugo izdanje mladog Međunarodnog filmskog festivala u Rimu trenutno najambicioznijim novim filmskim festivalom.


Zlatko Vidačković

Vijenac 356

356 - 25. listopada 2007. | Arhiva

Klikni za povratak