Vijenac 355

Glazba, Kolumne

JAZZ AD LIBITUM - Mladen Mazur

Tajna uspjeha

Roberta Gambarini pjeva jazz kakav prema svim uzancama svog nastanka i tradicije mora biti

JAZZ AD LIBITUM - Mladen Mazur

Tajna uspjeha

slika

Roberta Gambarini pjeva jazz kakav prema svim uzancama svog nastanka i tradicije mora biti


Prije nekoliko sam mjeseci u ovoj rubrici pisao o zagrebačkom festivalu jazza Jazzarella 2, osvrnuvši se napose na nastup jazz pjevačice Roberte Gambarini. Ta je mlada i atraktivna Talijanka, rođena u Torinu, kći dvoje ljubitelja jazza, te je već u mladosti okusila ozračje jazz–klubova, upoznavši tako i niz raznih izvođača. U Zagreb je stigla publici gotovo sasvim nepoznata, premda je već bilježila uspon na američkoj jazz–sceni. U ovom trenutku ona je već važan subjekt najpoznatijih svjetskih jazz–medija, koji su sa stanovitim zakašnjenjem uočili njezine neprijeporne adute; apsolutni sluh, velik raspon glasa te za europska mjerila veliku nadarenost za jazz–interpretaciju, pa i nemalu želju za uspjehom na tom polju. O Roberti Gambarini raspisala su se sada u superlativima brojna glasila što se bave jazzom, svrstavši je već u logičan niz sljednica velikanki kao što su Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Betty Carter i Carmen McRae. Gambarinijeva tako polako ulazi u malen broj europskih jazz–akvizicija koje su uspjele u domovini te glazbe, u rasponu od legendarnog Djanga Reinhardta do nedavno preminulog Joea Zawinula.

Američki je glazbeni put Roberte Gambarini bio dosta hrabar. Otklonivši ponuđenu joj mogućnost studija na razvikanoj i europskim mladim glazbenicima neobično atraktivnoj glazbenoj školi Berklee u Bostonu, ona prihvaća dvogodišnju stipendiju za školovanje na New England Conservatory u tom gradu, otisnuvši se ubrzo u ne baš sigurne vode jazz–profesionalizma američkoga tipa. Osvojivši i visoko treće mjesto na uglednom natjecanju za pjevače Thelonious Monk, te uz pomoć nekolicine veterana američkoga swinga, danas 88–godišnjeg pijanista Hanka Jonesa i tenor–saksofonista Jamesa Moodyja, Gambarinijeva je zapela za oko i najvišim američkim džezističkim krugovima izvodeći taj neprijeporno američki glazbeni fenomen dvadesetoga stoljeća na njima najbolji i najprihvatljiviji način. A jazz je, to ni sada ne bi trebalo smetnuti s uma, temeljen na europskoj klasičnoj harmoniji i instrumentariju. Oslonivši se uz vlastiti talent na nekolicinu važnih predstavnika američkoga mainstream jazza i swinga, već spomenute Jamesa Moodyja, Hanka Jonesa, potom Jimmyja Heatha i Billyja Higginsa, te skladateljski opus Bennyja Cartera, Roberta Gambarini u Americi sve češće nastupa i snima svladavši i tehniku scat–improvizacije, obogativši tako i svoj repertoar temama iz razdoblja be–bopa, jazz–standarda i balada, među kojima i nekoliko kubanskih, jer je sa sastavom Chucha Valdesa nastupila i na jednom festivalu na tom otoku. Surađivala je i s kvartetom Davea Brubecka, pjevajući skladbe iz njegova song booka, ali i sa saksofonistima modernijih usmjerenja poput Joea Lovana u New Yorku. Uspješan disk Easy To Love s nizom izvrsno izvedenih jazz–standarda ostvarila je sa skupinom glazbenika pijanista Tamira Hendelmana i braće Geralda i Johna Claytona te s gostom Jamesom Moodyjem, a kruna je njezina dosadašnjeg diskografskog opusa album You Are There, s nizom pjesama ljubavnih tekstova, od kojih je neke i sama napisala na glazbu Bennyja Cartera, ostvaren samo u formaciji glas – glasovir sa spomenutim Hankom Jonesom. I tu Gambarinijeva demonstrira velik smisao za melodiju i primjerenu improvizaciju.

Mnogi se sada pitaju u čemu je uspjeh Roberte Gambarini, nedvojbeno izvrsna europskoga priloga američkom pa i svjetskom jazzu? Odgovor je jednostavan, ona pjeva jazz – jazz onakav kakav prema svim uzancama svog nastanka i tradicije mora biti! I u tome leži tajna njezina uspjeha i uspona, s time da ona interpretacije obogaćuje osobitim europskim štihom i nužnom estetikom.

Velika pozornost američkih i europskih jazz–medija posvećena toj vokalistici ovih dana potvrđuje da je Roberta Gambarini na dobru putu svrstavanja među vodeća imena ženskoga jazz–vokala, te bi to ime valjalo svakako zapamtiti.

Vijenac 355

355 - 11. listopada 2007. | Arhiva

Klikni za povratak