Vijenac 355

Glazba

CD KLASIKA: After the Crossing, Renata Pokupić & Đorđe Stanetti, Cantus

Šarm uspavanki

Izrazito pozitivni dojam koji će ovaj vješto složen i majstorski interpretiran izbor solo pjesama ostaviti na znalačku publiku i potaknuti njezinu glazbenu znatiželju na mjestima gdje se to uopće ne bi očekivalo

CD KLASIKA: After the Crossing, Renata Pokupić & Đorđe Stanetti, Cantus

Šarm uspavanki

slika

Izrazito pozitivni dojam koji će ovaj vješto složen i majstorski interpretiran izbor solo pjesama ostaviti na znalačku publiku i potaknuti njezinu glazbenu znatiželju na mjestima gdje se to uopće ne bi očekivalo


Ponešto posustali slijed Cantusovih CD–ova istaknutih hrvatskih glazbenih interpreta, vizualno obilježenih fotografijama koje ih predstavljaju u pokretu i na otvorenom, nastavljen je nosačem zvuka After the Crossing mezzosopranistice Renate Pokupić u pratnji pijanista Đorđa Stanettija. Dok se Katarina Krpan za potrebe photosessiona rolala na Jarunu, a članovi Zagrebačkoga puhačkog ansambla planinarili po Medvednici, Pokupić i Stanetti voze se starim biciklom u, čini se, Posavini. Fotografije su atraktivne, no imaju malo veze s glazbenim identitetom albuma, koji objedinjuje solo pjesme Benjamina Brittena, Božidara Kunca i, u nešto manjoj mjeri, Blagoja Berse i čija izvedbena kvaliteta ne zahtijeva prezentacijske dosjetke. Temeljiti popratni tekst ovitka u zaključku na stilskoj razini diskreditira moguće usporedbe između Kunca i Brittena, osporivši toliko čestu hrvatsku diskografsku namjeru sučeljavanja međunarodnih s našim skladateljima. Ipak, neosporno je da je u obama slučajevima riječ o skladateljima izražena senzibiliteta za vokalnu liriku, i premda je u skladateljskim nastojanjima Britten dosegnuo daleko veću individualnost od Kunca, izbor iz njegovih ranijih ciklusa i nije nedostojan protivnik Kuncovim američkim solo pjesama, skladanima također na engleske predloške.

Međutim, dok je u Tri pjesme na engleski tekst (1952), nastale neposredno nakon iseljenja u SAD, Kunc posegnuo za klasičnim pjesničkim radovima poput Wordsworthovih Sunovrata, pjesnički predlošci njegove treće supruge De Elde Kunc, na koje je skladatelj pred kraj života skladao veliki broj djela, vjerojatno bi teško izdržali samostalno tiskanje. To, pak, nije opravdanje za izostavljanje tekstova svih dvadeset i četiri pjesama s CD–a u inače dobro opremljenoj popratnoj knjižici. Njezin tekst daje zanimljive uvide u stvaralaštvo dvojice skladatelja, no pomalo pretjeruje u pronalaženju obilježja slobodnog atonaliteta i ekspresionizma u odnosu na prosjek tek za nijansu harmonijski smionijim, već spomenutim De Elda's Love Songs. Britten, koji je vrhunce vokalne lirike dosegnuo u orkestralnim solo pjesmama pisanim za Petera Pearsa, na albumu je zastupljen žanrovskim uspavankama ciklusa A Charm of Lullaby te ranim i zanemarenim, tek devedesetih godina praizvedenim ciklusom The Red Cockatoo and Other Songs. Osebujno britnovskim uspavankama A Cradle's Song i The Nurse's Song iz The Red Cockatoo pridružuje se ponešto mračno intonirana Wild with Passion (ugođaj kojim Britten na sebi svojstven način postiže potpunost u okviru tonaliteta koji – ipak – tretira na osebujan način), no u cjelini pjesme ne nose pečat navlastitosti koji s pravom očekujemo od toga skladatelja individualca. Poveznica s Bersinim opusom upravo je žanr uspavanke, jer se na nosaču zvuka našla i antologijska Seh duš dan, skladana na baladu Vladimira Nazora o nedaćama siromašne samohrane majke kojoj umire dijete. Tu pjesmu osebujna ugođaja Renata Pokupić izvodi u cizeliranim niskim dinamikama te zaokružuje izrazito pozitivni dojam koji će ovaj vješto složen i majstorski interpretiran izbor solo pjesama ostaviti na znalačku publiku, potičući njezinu glazbenu znatiželju na mjestima gdje se to uopće ne bi očekivalo.


Ivan Ćurković

Vijenac 355

355 - 11. listopada 2007. | Arhiva

Klikni za povratak