Iz domaće kuhinje
Ako se po noći dan poznaje, hrvatskoj se glazbi smiješe vedrija koncertna jutra! Tako se barem može naslutiti iz dijela programa sa sama početka nove sezone, u koju su i Zagrebačka filharmonija, ali i Ansambl Cantus sa već prepoznatom bojom specifično modernističke repertoarne orijentacije, unijeli kako birane popularne standarde, tako i one najnovije naslove pod skupnim, malčice možda i provokativno–dvosmislenim nazivnikom iz naslova teksta
Ne znam da li je pri kuhanju svježa koncertnoga šesterolista zagrebačkih kantusovaca kakva mala, slatkogorka zakulisna igra bila na pameti i umjetničkome voditelju Berislavu Šipušu, tek inauguracijski nastup u malome Lisinskom (17. rujna) promovirao je i dvije praizvedbe hrvatskih skladatelja, dok će uz bok Bizetovoj i Ščedrinovoj Carmen, antologijski baletni poskok Đavla u selu hrvatskoga Čeha Frana Lhotke uresiti nastupni program Zagrebačke filharmonije u velikome Lisinskom (14. rujna).
I tko to onda kaže da i iz domaće kuhinje ne mogu zamirisati začini najrafiniranije instrumentacije (još) privlačne Lhotkine suvremenosti od koje se (još) uči, a uz koju su večer uoči zagrebačkoga nastupa, u sklopu Filharmonijina gostovanja u programu svečanog otvaranja memorijalne Ružičkine kuće, i Vukovarci mogli plastično doživjeti fantazmagoričnu priču o vječnoj borbi dobra i zla sa sretnim (ljubavnim) svršetkom. Vodio je o tome računa i izbor dirigenta Vjekoslava Šuteja, uz čiji su dinamičan temperament i četiri odjeljka iz Đavla efektno detektirala stanje stvaralačkoga duha Pije i Pina Mlakara kao suautora Lhotkina baleta. A od okvira Uvoda i 3. slike Na bunaru, do okvira Pakla i 8. slike s prizorima seoske svadbe i završnoga kola, luk je velikih izražajnih mogućnosti, što će u finu premazu narodnoga i umjetničkoga s crtama kompozicijske linije jednoga ruskoga Stravinskoga, i u partituri Frana Lhotke pronaći putokaz glazbi odlična zanata i posebnoga nadahnuća.
Deseti put zaredom prvi nastup u sezoni darujući Kliničkoj bolnici Dubrava kao rezidencijalnoj ustanovi za tjelesno i duhovno zdravlje hrvatske glazbene profesije, orkestar Zagrebačke filharmonije u osvježenoj je energiji čvrsto uređena tona i muzikalna tuttija, s pogledom na Zavod za patologiju iste bolnice, kojemu je i namijenjen novac prikupljen od prodaje ulaznica, obgrlio prštav kolorit s operne i baletne scene. A u tom materijalu i Vjekoslav Šutej pliva kao riba u vodi zajedno sa svim timpanistima, kastanjetistima i pridruženom, bogato razvijenom baterijom dobro poznatih i manje poznatih udaraljkaških šuškalica i brundalica, a sve za račun fatalne Ciganke Karmen u liku balerine Maje Plisecke za koju je, pak, svoju preinaku glasovite Bizetove opere sačinio vjerni joj životni sudrug Rodion Ščedrin. I sve je prašilo po šlagerskim temama Habanere i Seguidille, sve do sitna gudačkoga veza Adagia i Gatanja kao najave zaključne drame bez milosti i uzmaka, tek uz daleke odjeke zvona i Escamillove pjesme pristigle iz nekih ležernijih, manje napetih, sudbinskih i ljudski svakako sretnijih trenutaka.
Hrvatskoj glazbi novijih i najnovijih datuma u cijelosti je pripao i prvi novosezonski koncertni krug šest godina mladoga (ili iskustveno i profesionalno staroga, kako vam drago!) Ansambla Cantus i njegova utemeljitelja i dirigenta Berislava Šipuša. S dvije praizvedbe i tri reprize (Josipović, Kelemen, Detoni) za početak druženja uza svjesno manje umilnu, više izazovnu tonsku iskru, sastav nekonvencionalna oblika i po potrebi promjenjiva instrumentarija iz godišta u godište raste u slici i prilici nezamjenjiva staništa za suvremenu (domaću) kompozicijsku riječ, iz čije će se kuhinje i po riječima maestra Šipuša, na novome glazbenome stolu sada poroditi i Chaconne HDS veterana Josipa Magdića, ali i skladba (kvazi)koncertantnoga ustroja Quasi una... za violončelo i komorni ansambl, u nas još nedovoljno ne(pre)poznatoga Zagrepčanina s većma inozemnim (njemačkim) referencijama Mire Dobrowolnyja.
I upravo u sudaru »quasi koncerta s klasičnom podjelom: brzo – polagano – brzo« i njegove prirodne (ovodobne) popudbine s intervalskim i akordičkim mikrostrukturama, pjevanje kvaziimprovizirajuća sola logično uljepšavaju i niskointonirane blok–flaute iz serijala kvazitonalitetne glazbe, što usprkos svim kvazioznakama i ogradama dobro komunicira sa slušateljem. A to je već odlika spretnosti tijela u duhu potpisana autora glazbenoga djela, u kojemu su i solist Jasen Chelfi i instrumentacijski gusto sljubljena skupina ansambla prepoznali izvođački zahvalnu nototeku. A to prošlo u ogledalu možda i nedosanjanih silueta kakvih budućih (jednako starih koliko i starinsko novih) glazba, zrcali i Magdićevu Chaconne HDS za jedanaest instrumenata, čija opsjednutost tehnikom kontrapunkta i u varijacijskome novopokretu oživljava tradiciju šakonske suzdržanosti i ljepote bez zaljubljivanja na prvu loptu.
Srednja Europa s velikim Učiteljem (Messiaen) i njegovim velikim Učenikom (Boulez), pod Cantusovim će imenom u nastavku sezone sjediniti i hrvatski zemljovidni Jugoistok u revolucionarne brojke i kocku s početka (još) ranomlada (i šenbergovskoga) 20. stoljeća, gdje slučaj u glazbi prerasta početnu slučajnost, a bačena rukavica odijeva kod (i) proračunata pravila afirmiranih i etabliranih vrijednosti. I zato i put oko svijeta na koji se u finalu svoje šesteroglave koncertne pustolovine spremaju i Berislav Šipuš i Ansambl Cantus, da bi s probranim menijem i iz domaće kuhinje složno zakuhali složenac od najrazličitijih glazbenih delicija.
Klikni za povratak