DENIS RAZUMOVIĆ RAZZ
Na hrvatskoj, u ovom trenutku dosta zbrkanoj jazz-pozornici, djeluje i stanovit broj više ili manje afirmiranih glazbenika određenih stilskih profila s ograničenim mogućnostima medijske pozornosti. Oni pak razvikaniji, kojih je razumljivo manji broj, uživaju mahom potporu i promicanje nekih središta glazbene moći, premda neki od njih više i ne sude u područje jazza. S druge strane imamo nekoliko kvalitetnih džezista koji gotovo žive u anonimnosti, te su dakako prisiljeni sami tražiti svoj medijski prostor i mjesto na skučenu domaćem ili zahtjevnom stranom tržištu, a za neke domaća, a kamoli strana jazz-publika nikada nije ni čula!
Povod je ovim uvodnim razmišljanjima nedavna pojava diska In Umbra alt-saksofonista i jazz-skladatelja iz Kastva Denisa Razumovića Razza, snimljena još prije četiri godine, a objavljena tek sada, koji zaslužuje veliku pozornost slušatelja kako s glazbenog stajališta, tako i zbog gore iznesenih razloga.
Denis Razumović Razz još je kao adolescent slušajući ploče korifeja stila be-bop, iz sfere rocka stigao u jazz. Neobično nadaren za glazbu, gitaru je počeo, a alt-saksofon nastavio učiti i svirati kao samouk. Zanesen već posve jazzom i u stalnoj borbi sa ne baš lakim životnim i egzistencijalnim prilikama, završeni se riječki pismoslikar uspio u gotovo posvemašnjoj anonimnosti svrstati među najbolje naše jazz-glazbenike, zarađujući kruh na talijanskim naftnim platformama na Sjevernom Jadranu, i na čuđenje ostalih pitura ne rastajući se od usnika svog instrumenta kako ne bi izgubio potrebnu ambažuru. Spomenute (ne)prilike omogućile su Razumoviću svega dvije godine studija na Odjelu za jazz visoke glazbene škole u Grazu, što mu je u edukativnom smislu ipak dosta pomoglo. Razumović je i stilski i tonski potpuno na tragu svog uzora Charlieja Parkera, posjeduje za to potrebnu tehniku instrumenta i, što je najvažnije, on je u tome profiliran i posve čist, i to bez obzira svira li teme svojih uzora Parkera, Monka, Morgana, Browna ili Roacha, ili pak vlastite skladbe. A na svom diskografskom prvencu, naslovljenu In Umbra, ima i jednih i drugih, ostvarenih u formaciji kvarteta bez glasovira, ali zato u suradnji s trojicom naših vrhunskih džezista; gitaristom Darkom Jurkovićem Charliejem, kontrabasistom Mladenom Barakovićem i bubnjarem Markom Lazarićem. Takve si suradnike Razumović ne može dakako financijski priuštiti na uobičajenim svirkama, pa je stoga za takve prisiljen u svojoj okolini pronaći glazbenike.
Disk In Umbra, koji u ovoj našoj, gotovo bih rekao diskriminatorskoj jazz-situaciji, neće jamačno dobiti nagrade Porin ili Sedak – Benčić, premda pripada među naša dosad najbolja diskografska ostvarenja. Od znanih jazz-standarda na njemu možemo čuti odlične izvedbe naslova: I’ll Remember April, Confirmation, Soul Eyes i Lover te pet Razumovićevih originala vješto umetnutih u program diska: Birdissimo posvećen Charlieju Parkeru, Razz Rhythm, My First Blues, In Umbra te na kraju skladbu za autora znakovita naslova Hard Worker. U svim tim izvedbama, uz izvrsna sola leadera, slušamo i stilizirane nadahnute improvizirane koruse njegovih suradnika, Jurkovića, Barakovića i Lazarića, koji tehnički, te napose stilski, zadovoljavaju zadani stilski pristup vođe kvarteta.
Od jazza je u nas dakako teško živjeti, to znamo svi, no da je tako darovit jazz-glazbenik kakav je Razumović, nakon godina pituranja po platformama, prisiljen i danas točiti gorivo na istarskim benzinskim crpkama, teško je povjerovati! Ipak zahvaljujući organizatorima predstojećeg 3. međunarodnog festivala All That Jazz, koji će se od 11. do 20. listopada održati u zagrebačkom The Jazz Club, zagrebački ljubitelji jazza moći će upoznati majstora alt-saksofona i skladatelja Denisa Razumovića Razza i njegov kvintet, no prije toga valjalo bi svakako poslušati i njegov disk In Umbra u nadi da će on i nadalje ostati vjeran svom stilskom profilu i pristupu.
Klikni za povratak