Vijenac 352

Glazba, Kolumne

GLAZBENA KRONIKA - Višnja Požgaj

Katarinina priča o Juditi

GLAZBENA KRONIKA - Višnja Požgaj

Neshvatljivu i neoprostivu sušu koncerata ozbiljne glazbe koja je u kolovozu zahvatila Zagreb, a dobrim se dijelom produljila i na rujan, najviše su osjetili stanovnici i turisti koji su se u tom vremenu zatekli u našem glavnom gradu, koji vole zvati metropolom.Glazbeni život preselio se u druge gradove, pogotovo one uz jadransku obalu i na otoke. Stoga ćemo se ovom prigodom osvrnuti na neke odlične koncerte koji su održani tijekom ljeta u Zadru, i na otoku Hvaru.


Katarinina priča o Juditi

slika

U sklopu 47. glazbenih večeri u sv. Donatu u Zadru je održana hrvatska premijera glazbenoscenskog projekta Judita Katarine Livljanić i njezina pariškog ansambla Dialogos. Djelo je s uspjehom praizvedeno prošle godine na festivalu u Ambronayu u Francuskoj, a pozvano je i na Festival komorne opere u Barceloni. Riječ je o još jednom izvanrednom projektu ugledne Zadranke, pjevačice i muzikologinje, docentice srednjovjekovne glazbe na pariškoj Sorbonni, koju pozivaju za katedre i na sveučilišta Harvard i Limerick te kao umjetničku savjetnicu Festivala rane glazbe u Utrechtu.

Kao vrhunska specijalistica za izvedbe srednjovjekovne glazbe, Katarina Livljanić osmislila je još jedan izvoran glazbenoscenski projekt u kojem je zvuk glavni izvođač. Nazvala ga je glazbenom monodramom posegnuvši za poznatom pričom Marka Marulića o Juditi, hrabroj udovici iz Betulije, koja je posluživši se lukavstvom usmrtila neprijatelja Holoferna kako bi oslobodila svoj narod. Marulićev tekst kombinirala je s anonimnim srednjovjekovnim hrvatskim alegorijskim dijalozima, tzv. prenjima, (što je bilo posebno dojmljivo), i protkala ih dalmatinskim i talijanskim melodijama iz Marulićeva doba.

Katarina je vrlo sugestivno govorom i pjevom interpretirala nekoliko uloga u širokom spektru vokalnih nijansi uz pratnju starih instrumenata viele, i lirice, te flauti i dvojnica s izvrsnim glazbenicima Albrechtom Maurerom i Norbertom Rodenkirchenom. U suradnji s redateljicom, scenografkinjom i kostimografkinjom Sandom Hržić i uz pomoć titlovana prijevoda arhaičnoga hrvatskog jezika nastala je dojmljiva suvremena predstava na temelju starih gregorijanskih i glagoljaških melodija, koja je privukla brojnu publiku u idealni akustički ambijent prastare Crkve sv. Donata i ispraćena ovacijama.


Gudački kvartet Porin i gosti

Osim Crkve sv. Donata zadarski festival ima još nekoliko prikladnih prostora za koncerte. Jedan od njih je Klaustar Samostana sv. Frane, gdje je 21. srpnja nastupio Gudački kvartet Porin iz Zagreba u društvu s uglednim gostima Monikom Leskovar za violončelom i Aleksandrom Miloševim uz violu. Poticajna suradnja sa srodnim glazbenicima oplemenila je i osnažila taj ljetni nastup Gudačkoga kvarteta Porin u sastavu Ivan Novinc i Tamara Petir, violine, Natalija Anikeeva, viola i Neva Begović, violončelo.

U dobro posjećenu i ugodnu ambijentu pod vedrim nebom ti vrsni glazbenici izveli su dva reprezentativna djela klasične komorne glazbe: Kvintet za dvije violine, violu i dva violončela u C-duru Luigija Boccherinija s posebno šarmantnim završnim Rondom i Sekstet za dvije violine, dvije viole i dva violončela Johannesa Brahmsa. Taj iznimno nadahnut kvintet Brahms je posvetio svojoj neostvarenoj ljubavi, Agati von Sibold. Isijavajući emocije u impresivnu luku od nježnosti i razigranosti do strasti i vrhunca ljubavne radosti djelo je pružilo užitak i glazbenicima i publici. Izvrsna izvedba nagrađena je dugim pljeskom i glasnim odobravanjem zadovoljne publike.


Ples s tihim mjestom

Na svojem Putovanju otocima u sklopu Bring Music Festivala violončelisti Monika Leskovar i Giovanni Sollima nastupili su 14. kolovoza u napuštenom mjestu Malo Grablje na otoku Hvaru. Pomalo sablastan noćni prizor pusta mjesta bez struje i vode u bregovitom i šumovitom zaleđu Milne zamijenio je uskoro lijepo uređen prostor na platou ispred Crkve sv. Tudora i dobrodošlica domaćina uz slasne paprenjake i vodu iz kanistra.

Pod zvjezdanim nebom, uz treperavu svjetlost baklji i svijeća, ondje je muzicirao atraktivni duo violončela Monike Leskovar i Giovannija Sollime. Publika je u velikom broju pristigla iz okolnih mjesta otoka pješice ili automobilima po lošem makadamu, privučena nesvakidašnjim programom pod naslovom Ples s tihim mjestom. Bila je to inačica ovogodišnjeg programa festivala pod naslovom Tumačenje snova, koji je osmislio Giovanni Solima i prilagodio ga prostoru u Malom Grablju.

Kolaž glazbenih slika nadahnutih poznatim ličnostima poput Virginije Woolf, Clare i Roberta Schumanna, Fride Kahlo, Calamity Jane i drugih, nekih posebice napisanih toga popodneva za taj koncert, nizali su se poput suite portreta, predstavljeni s mnogo mašte, dovitljivosti i humora. Uz blage naznake scenskih i koreografskih efekata, otkrili su velike izražajne mogućnosti osebujna dua iznimne usklađenosti, uzajamne i s prirodom. Publika ih je ispratila ovacijama i izmamila još nekoliko dodataka.


Dobronićeva Memorijalna zbirka

U vrijeme održavanja 15. večeri Antuna Dobronića, koje se održavaju u organizaciji ogranka Matice hrvatske, u Jelsi na otoku Hvaru, u obnovljenoj zgradi Općinskog doma, koja je svečano otvorena 14. kolovoza, postavljena je Memorijalna zbirka Antuna Dobronića autorice Ire Karlović, muzikologinje iz Zagreba. Zbirka se sastoji od pokućstva i drugih predmeta skladateljeve radne sobe koje je Općini Jelsa, koja je i financirala projekt, darovala skladateljeva kći Rajka Mazzoni-Dobronić. Zbirku prati i zanimljiva audio-vizualna biografska izložba, koja posjetiteljima pruža mogućnost da bolje upoznaju skladatelja koji još nije dovoljno poznat široj javnosti i čija djela nastoje otrgnuti od zaborava njemu posvećene Večeri u njegovu rodnom gradu.

Vijenac 352

352 - 13. rujna 2007. | Arhiva

Klikni za povratak