Vijenac 349

Ples, Razgovor

Razgovor s Larisom Lipovac, plesačicom i koreografkinjom

Plesni centar Tala: DECK-room za plesnu scenu

Moram napomenuti da, bez obzira na sve probleme, hrvatski koreografi i plesači jako dobro kotiraju u inozemstvu, bolje nego u Hrvatskoj, koja je jedna od rijetkih europskih zemalja koja nema visoku školu za plesnu umjetnost. Jedan ili dva dobivena prostora neće udomiti sve nas ili riješiti sve naše probleme. Nadam se da će plesna scena uskoro dobiti još sličnih prostora

Razgovor s Larisom Lipovac, plesačicom i koreografkinjom

Plesni centar Tala: DECK-room za plesnu scenu

slika

Moram napomenuti da, bez obzira na sve probleme, hrvatski koreografi i plesači jako dobro kotiraju u inozemstvu, bolje nego u Hrvatskoj, koja je jedna od rijetkih europskih zemalja koja nema visoku školu za plesnu umjetnost. Jedan ili dva dobivena prostora neće udomiti sve nas ili riješiti sve naše probleme. Nadam se da će plesna scena uskoro dobiti još sličnih prostora


Ove je sezone Plesni centar Tala, koji vodite s Tamarom Curić, u punom zamahu. Platforma mladih koreografa razvila se u međunarodni festival, imate odličnu predstavu Out of service, napravile ste spektakl u Lisinskom…

– Ne mislim da je ova godina drukčija za Talu od prijašnjih. Kako stalno planiramo i radimo, sve što se dogodilo u ovoj sezoni za nas je samo još jedan korak. Na samu početku Tale, Tamara i ja jasno smo postavile planove, ciljeve i dogovorile se o strategiji pa su ovakvi uspjesi samo naša dužnost da plesači i koreografi napokon imaju prostor i bolje uvjete za rad. Mislim da našim projektima, a posebno Platformom, koju smo pokrenule 2000, pokazujemo koliko smo ozbiljne i sposobne ostvariti neku zamisao. Te prve godine organizirale smo je iz vlastitih sredstava, a već iduće bila je međunarodna te su nam pomogli Gradski ured za kulturu Grada Zagreba i Ministarstvo kulture RH. Putem Platforme potaknule smo i druge inicijative, zajedničkim snagama i suradnjom postigli smo vidljivost. Sjetite se akcije u sklopu Platforme kada je četrdesetak plesača improviziralo u predvorju Gradskog poglavarstva na Dan plesa kako bi potaknuli osnivanje Plesnog centra. Zadovoljna sam kada nekim projektom mogu pridonijeti rješavanju problema u hrvatskom plesu. PC Tala jedna je od niza organizacija koja živi s problemima koji su posljedica loše kulturne politike prema plesu, a koja proizlazi iz nepoznavanja plesne umjetnosti i izostanka jasne slike o minimalnim uvjetima za razvoj plesne umjetnosti u Hrvatskoj. Borimo se i mučimo s nedostatkom prostora i lošim uvjetima za rad, nedostatkom prostora za izvedbe, pa pola našeg budžeta odlazi na iznajmljivanje kazališta, što je paradoks, jer kazališta također dotira Grad. Iznos proračunskih sredstava za cijelu hrvatsku plesnu scenu nekoliko je puta manji od iznosa koje pojedina hrvatska kazališta dobivaju godišnje. Moram napomenuti da, bez obzira na sve probleme, hrvatski koreografi i plesači jako dobro kotiraju u inozemstvu, bolje nego u Hrvatskoj, koja je jedna od rijetkih europskih zemalja koja nema visoku školu za plesnu umjetnost. Jedan ili dva dobivena prostora neće udomiti sve nas ili riješiti sve naše probleme. Nadam se da će plesna scena uskoro dobiti još sličnih prostora.


Nedavno ste u javnost izašle s projektom Koreografskog centra, za koji vam je dodijeljen gradski prostor.

– Za potrebe Plesnog centra Tala dodijeljeno nam je staro kino Kalnik na Črnomercu, na osnovi elaborata koji smo predale u Gradsko poglavarstvo, gdje smo navele sve svoje projekte i akcije. Oni su bili već dobro upoznati s Platformom mladih koreografa kao inicijativom od velike važnosti za hrvatski ples te edukativnim programom koji provodimo. Trenutačno imamo više od 250 polaznika, koje vrlo ozbiljno pripremamo za plesne akademije i plesne projekte, za suvremeni ples ili mjuzikle, ovisno o afinitetima i mogućnostima pojedinca. U prošloj sezoni četiri mlada plesača iz našega programa upisala su plesne akademije u inozemstvu, na što smo vrlo ponosne. Prostor kojim se sada koristimo, a koji svojim sredstvima unajmljujemo već četiri godine od privatnika, namijenjen je za rušenje, tako da smo primorane sve aktivnosti prebaciti u kino Kalnik.


U kojoj je fazi taj projekt?

– Idejni projekt kina Kalnik je gotov, čekamo lokacijsku i građevinsku dozvolu, a adaptacija bi trebala početi na jesen. Očekujemo da radovi budu gotovi do lipnja 2008. Općina Črnomerec na čelu s gosp. Korolijom prepoznala je naš projekt i ocijenila da je jedan takav centar više nego potreban Zagrebu te su nam pomogli. I na tome im neizmjerno zahvaljujemo.


Kakav će biti program tog centra?

– To je edukativno-koreografski plesni centar. Radni naslov DECK-room oslonjen je na dance, education, choreography, Kalnik.

Najvažnije nam je da stvorimo najbolje uvjete plesačima i koreografima za stvaranje predstava i edukaciju. Unutar centra odvijat će se i drugi projekti kao rezidencijalni programi, Nomad Dance Akademija, istraživački projekti, koprodukcije.

Svoj smo prostor uvijek otvarale za ostale plesne umjetnike i koreografe. Po tom principu nastavljamo raditi. Nismo sami na sceni i moramo raditi za dobrobit cijele plesne scene, to je naša želja i dužnost.


Kako će izgledati prostor?

– U centru će se nalaziti dvije dobro opremljene dvorane, garderobe, ured, mediateka, lounge i slični sadržaji. Postoji mogućnost stavljanja krova za ljetne seminare i radionice na otvorenom. Manja dvorana namijenjena je za treninge i manje skupine, a veća je polivalentna, black box-dvorana u kojoj će osim treninga plesači i koreografi imati priliku istraživati, stvarati i postavljati predstavu sa svom potrebnom tehničkom potporom.


U kakvoj je vezi taj projekt s Plesnim centrom koji se otvara u kinu Lika?

– To su zasebni prostori, vode ih različite organizacije, ali nadam se da će akcije i projekti ta dva centra raditi u istom smjeru, sa strateškim planom, u skladu s potrebama cijele plesne scene.


Možete li mi nešto reći o projektu Nomad Dance Akademije koje ste vi partneri u Hrvatskoj?

– Pitanje edukacije, jedno od ključnih na području suvremenog plesa na Balkanu, generiralo je brojne projekte i ideje koji su skupljeni u projekt NDA – Nomad Dance Akademija. Program se odvija u tri godine od 2007. do 2010. Svaka zemlja partner organizira četiri tjedna NDA u svojoj zemlji, a Hrvatska je na redu u svibnju 2008. Skupina od dvanaest studenata selektirat će se svake godine i oni će zajedno putovati u svaku zemlju. NDA je dugoročni plan za strukturiranje i koordiniranje radionica, znanja i informacija koji će dovesti do višeslojna sustava edukacije i suradnje u Regiji. Osim redovitih predavanja i master-classa, planiramo pokrenuti publikacije, festival, okrugle stolove, snimanje dokumentarnog filma o NDA u Hrvatskoj. U sklopu PMK ugostit ćemo radove iz finalne produkcije studenata, te jednog studenta na residence-program u Tali.


Odnedavna ste izabrana predstavnica za ples u Vijeću za kazališnu djelatnost pri Gradskom uredu za obrazovanje, kulturu i šport. Ta funkcija čini mi se vrlo osjetljivom.

– Osjetljivost situacije vidim u tome što mislim da je jedan čovjek iz plesne struke premalo za takvo vijeće, jer je plesna umjetnost, kao i svaka druga, specifična. Smatram da bi u tom vijeću trebala biti još jedna osoba koja prati plesnu i nezavisnu scenu, kako bih imala ravnopravna sugovornika oko donošenja odluka. Nije mi jasno, ako je Udruga plesnih umjetnika poslala pismo zahtjeva u kojem traži dva člana Vijeća iz plesa, zašto nije dobila nikakav odgovor Grada.

Kako se i sama natječem za programe Plesnog centra Tala pri Gradskom uredu za kulturu, htjela sam biti sigurna da nema nekih nepravilnosti i da je moje imenovanje kao članice Vijeća legitimno. Obrazložili su mi da ukoliko nisam predsjednik nekog odbora ili član savjeta u nekom kazalištu, mogu obnašati tu funkciju i da upravo zbog toga što sam toliko u plesu kao aktivna plesačica, koreografkinja i organizatorica PMK, te pratim i plesnu i nezavisnu scenu, vjeruju u moju kompetenciju. Jedino što mogu jest boriti se za cijelu plesnu i nezavisnu scenu, savjetovati se sa strukom i Udrugom i prenositi njihove prijedloge i potrebe.


Kakvi su planovi PC Tala za sljedeću sezonu?

– U pripremi je 8. platforma mladih koreografa, nova predstava koju radim s glumcem Bojanom Navojcem u režiji i koreografiji Ksenije Zec, nova koprodukcija s rumunjskim koreografom Cosminom Manolescuom, za koju će audicija biti raspisana na PMK 2007, nova predstava s našim polaznicima, gostovanja, rezidencija u DWA – Amsterdam u siječnju 2008. i još mnogo toga... Kao i gostovanja, turneje ili premijere koje imam s drugim organizacijama, kazalištima ili grupama koje nisu vezane za PC Tala.


Razgovarala Iva Nerina Sibila

Vijenac 349

349 - 19. srpnja 2007. | Arhiva

Klikni za povratak