La Fontaine na Broadwayu
New York Premda sezona na Broadwayu nikad ne završava, jer ljeto je razdoblje kad najviše turista dolazi u grad, Njujorčani skloni kazalištu ovih dana borave u Lincoln Centreu, gdje traje tradi-cionalni festival. Brojne produkcije iz svijeta zainte-resirale su gleda-telje, a čini se da se u dosadaš-njem trajanju publike najviše dojmila produkcija Roberta Wilsona, La Fontaineove basne u spekta-kularnoj produkciji Comédie Française. Jedan od najbogatijih svjetskih festivala u dramskom dijelu predstavlja i egzotične dramske produkcije poput tajvanskoga Kralja Leara u monodramskoj izvedbi, ali i brojne svjetski slavne operne programe. No, kazališna revija glavni je program ove godine posvetila latinoameričkom teatru, a predstavljene su kazališne grupe iz Argentine, Čilea, Meksika i Španjolske, a sve su one, bilo da je riječ o čileanskoj adaptaciji Velike bilježnice Agote Kristof ili argentinskoj intervenciji u Čehovljeve Tri sestre izazvale iznimnu pozornost američke publike, nenavikle na ovu vrstu kazališta.
Irac u Moskvi
Moskva Gotovo je nevjerojatno, ali najpopularniji dramatičar u Moskvi trenutno je jedan Irac – Martin McDonagh. Čak pet produkcija njegovih drama u moskovskim kazalištima u manje od godinu dana čine ga igranijim od Čehova ili Shakespearea. Konstantin Raikin prošloga je tjedna u kazalištu Satirikon usporedno postavio Ljepoticu iz Leenanea i Osamljeni zapad, a predstave su se, kao i prethodne nastale po McDonaghu, dojmile publike i kritike. Što je tajna veza McDonagha i ruskoga suvremenog društva, pitaju se mnogi u Moskvi, i sami iznenađeni uspjehom dramatičara koji nimalo uljepšano govori o životu u irskoj izolaciji. Očito, osjećaj svijeta sličan je na dvama krajevima Europe: grubost, okrutnost i brutalnost karaktera u McDonaghovim dramama Moskovljane podsjeća na njihovu nimalo ružičastu tranzicijsku situaciju i vrijeme u kojem vanjski pritisak društva lomi obitelji i tradicionalne vrijednosti.
Drama breskvina cvijeta
Hong Kong Najišče-kivanija kineska dramska premijera ovih je dana Tajna ljubav u zemlji bre-skvina cvijeta, autora i redatelja Lai Šeng Čuana, poznatijega pod pseudonimom Stan Lai. Drama praizvedena prije dva desetljeća na Tajvanu sad bi u velikoj hongkonškoj produkciji trebala naposljetku pokazati pravu vrije-dnost ovog teksta i u matici zemlji, kojoj Hong Kong već desetak godina pripada. Priča kombinira tragično i komično, suvremeno i tradicionalno, a govori o dvjema kazališnim trupama kojima je greškom dodijeljeno isto kazalište za pokuse. Jedna priprema tradicionalnu produkciju, druga modernu, a iz sukoba dviju kazališnih koncepcija i dviju trupa nastaje ozbiljna drama o suvremenoj Kini. Veliki spektakl koprodukcijski rade dva važna kazališta, Repertoarno kazalište iz Hong Konga i kinesko Nacionalno kazalište, a na odjeke neće dugo trebati čekati.
Shaw za sva vremena
London Engleska kazališna javnost ovih je dana iznenađena činje-nicom kako su tamošnje pozornice uopće preživjele ovolike godine bez dramskoga bisera kakav je Sveta Ivana Georgea Bernarda Shawa. Nakon punih trinaest godina Nacionalno kazalište stavilo je na repertoar dramu velikoga britanskog dramatičara i osim panegirika izazvalo i ozbiljno pitanje zašto engleske scene zaboravljaju vlastite velike dramatičare i njihove odlične drame. Produkcija u režiji Marianne Elliot s dojmljivom Anne Marie Duff u naslovnoj ulozi podsjetila je na genijalnost Shawa, kažu kritičari, kojega se danas nepravedno optužuje kao starog neuporabljiva didaktičnog pisca, dok je riječ o autoru koji govori o nama danas.
Jasen Boko
Klikni za povratak