Sjaj i bijeda korporacije
Zašto se tako ističe poštovanje nezavisnosti kada je u pitanju kupnja nezavisnih medija? Novinarska nezavisnost očito je na razini lijepih riječi. Poruka koju šalju korporacije nama, konzumentima medija, jasna je i nedvosmislena: nema mjesta za male, a pogotovo ne za nezavisne
Još jedan veliki dnevni list utopit će se u sivilu medijske korporacije: Rupert Murdoch, novinski mogul, uspješno završava pregovore oko kupnje »The Wall Street Journala«, novina koje su uvele poseban stil pisanja glave svojih tekstova. Svi moji studenti znaju koliko je taj način izvještavanja poboljšao čitkost vijesti. A sada, u sivilo korporacije!
Ben Bagdikian, čuveni američki medijski teoretičar, samo se može žalosno nasmiješiti što je njegovo proročanstvo iz 1983. tako uspješno obavljeno: medijskim svijetom vladaju globalne, međunarodne korporacije.
I mi smo dio svijeta, i u nas su korporacije zavladale medijskim prostorom, pa i cijelu priču s gašenjem i otkupljivanjem »Feral Tribunea« treba gledati u tom svjetlu. EPH će potpisati ugovor o »ulasku u većinsko vlasništvo«, kako nas obavještava »Jutarnji list«.
Obje transakcije obavijene su lijepim riječima o poštovanju nezavisnosti kupljenih listova, koju će korporacije jamčiti svim mogućim lijepim riječima i ugovorima. Zašto se tako ističe poštovanje nezavisnosti kada je u pitanju kupnja nezavisnih medija? Zar nije uređivačka nezavisnost zajamčena svim redakcijama? Pa i hrvatski Zakon o medijima jamči uređivačku i novinarsku nezavisnost svima.
Novinarska nezavisnost očito je na razini lijepih riječi. Poruka koju šalju korporacije nama, konzumentima medija, jasna je i nedvosmislena: nema mjesta za male, a pogotovo ne za nezavisne.
Korporacije se mogu razumjeti u globaliziranom svijetu. I Zagrebačka je pivovara dio velike globalne korporacije. To je, očito, prirodno stanje današnjega gospodarstva.
No, mediji nisu isto što i pivovara. Korporativno pivo ima okus piva proizvedena u samostalnoj, maloj pivovari. Korporativno se novinarstvo, ipak, bitno razlikuje od pluralnog i nezavisnog. Samo »Westdeutsche Algemeine Zeitung« ili poznatiji kao »WAZ« izdaje više od petsto naslova u devet europskih zemalja, od čega 38 dnevnih novina i 108 magazina između Essena i Sofije. To je golema produkcija koja snažno utječe na formiranje javnoga mnijenja.
Medijske korporacije strašno su moćne ustanove, što je vidljivo ovih dana i u Zagrebu, gdje je »WAZ« promovirao svoju uljepšanu sliku u Jugoistočnoj Europi.
Pompozna konferencija okupila je tout le monde: vrhunski političari, vrhunski domjenci, vrhunski smještaj, a uključeni su svi koji drže do sebe, od priznatih medijskih stručnjaka, čuvenih novinara, domaćih medijskih tvrtki, međunarodnih zaklada koje promiču vrijednosti demokracije pa do međunarodnih udruga vrhunskih novinara.
Korporacijski sjaj obasjao je nakratko Zagreb i pokazao kako su moćne korporacije i kako mogu sve što zažele. Čak i prikazati sebe u svjetlu zaštitnika slobode medija i nezavisnoga novinarstva.
Neobično, jedini disonantni ton bio je onaj predsjednika Mesića, koji nije mogao, a da ne kaže kako je »novinarstvo bez odgovornosti jednako opasno kao i dirigirano novinarstvo« te naglasio da je to njegov osobni pledoaje za novinare koji neće biti samo plaćenici nego ličnosti, za novinare koji su znalci, pošteni i etički novinari.
Na korporacijama je da osiguraju takvo novinarstvo. Tek tada može se povjerovati njihovim lijepim riječima.
Klikni za povratak