Vijenac 346

Glazba

GLAZBENA KRONIKA - Višnja Požgaj

Kad dirigira violinist

Kad dirigira violinist

slika

Gost Zagrebačke filharmonije 25. svibnja u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog bio je jedan od najvećih violinista današnjice Shlomo Mintz, umjetnik koji je solističku i pedagošku djelatnost uspješno spojio s dirigiranjem. Tijekom bogate karijere često je nastupao i u toj dvostrukoj ulozi uz mnoge slavne orkestre. Između ostaloga bio je glazbeni savjetnik Izraelskog komornog orkestra i Simfonijskog orkestra u Maastrichtu, a od 2001. umjetnički je ravnatelj Međunarodnoga glazbenog festivala i violinističkog natjecanja u Sion Valais u Švicarskoj.

U dvostrukoj ulozi solista i dirigenta Shlomo Mintz predstavio se i našoj publici izvedbama Koncerta za violinu i orkestar u e-molu op. 64 Felixa Mendelssohna-Bartholdyja i 3. simfonije u d-molu Antona Brucknera. Ne događa se često, ali zbog izostanka koordinacije između organizatora koncerata u našem gradu ponekad se dogode nezgodni sudari. Naime, Brucknerova 3. simfonija bila je na programu i Simfonijskog orkestra Radija Stuttgart, koji je nastupio samo dan prije u Lisinskom pod ravnanjem Sir Rogera Norringtona. Usporedbe su bile neizbježne.

Naime, naš se orkestar po kakvoći i čistoći zvuka ne može mjeriti sa sjajnim gostima iz Stuttgarta. Zagrebačka filharmonija nedovoljno je njegovan orkestar, koji odveć često mijenja dirigente, a to se još očitije pokazalo u ovoj prigodi. Osim toga Shlomo Mintz nije dirigent od zanata, nego ponajprije izvrstan violinist, što je i pokazao izvanrednom interpretacijom popularnoga Mendelssohnova Koncerta u e-molu. Njegova ljepota tona, virtuoznost i muzikalnost s posebnom pomnjom oko izražajnosti fraze oduševile su publiku, unatoč stanovitoj napetosti zbog podijeljene, odnosno dvostruke odgovornosti, bez dirigenta za pultom.


Virtuozi u Lipiku

Na kraju iznimno uspješne i bogate sezone popularni ciklus studenata Muzičke akademije u Zagrebu Virtuoso nastupio je 26. svibnja u Lipiku. Bio je to već treći ovogodišnji koncert koji je Virtuosa održao u tom gradu, u kojem se kulturni život nakon ratnih razaranja polako vraća zahvaljujući vrlo lijepu novom Multikulturalnom centru Lipik. Upravo su Virtuozi tu i probili led, jer su bili prvi koji su tu održali koncert. Za tu prigodu pronađen je i djelomično osposobljen koncertni glasovir, stradao tijekom rata od vlage. No, to je tek privremeno rješenje, jer lijepa dvorana, umjetnici i publika zaslužuju ipak bolji instrument.

Pod naslovom Ad libitum 2 svoje je umijeće pokazala nekolicina iznimno darovitih studenata zagrebačke Muzičke akademije. Večer je otvorio trenutno najuspješniji mladi violinist Marco Graziani, student druge godine u razredu Leonida Sorokova. Uz glasovirsku pratnju Tamare Gal izveo je virtuoznu fantaziju iz opere Zlatni pjetlić Nikolaja Rimski-Korsakova. Ivor Reljić, student treće godine saksofona u razredu Dragana Sremca, izveo je zanimljivu skladbu Mai suvremenoga japanskog saksofonista i skladatelja Rya Node.

Sa svojih devetnaest godina violončelistica Petra Kušan već je na trećoj godini studija u razredu Valtera Dešpalja s osvojenom vrijednom nagradom na ovogodišnjem 41. međunarodnom radijskom natjecanju mladih glazbenika Concertino Praga. Bilo je zadovoljstvo čuti njezinu zdušnu izvedbu skladbe Hajd u kolo Jure Tkalčića uz glasovirsku pratnju Davora Žličara. Bas Marko Mimica, student druge godine solo pjevanja u razredu Vlatke Oršanić nova je pjevačka nada. Snažnim i lijepim glasom izveo je Ferrandovu ariju iz prvoga čina opere Trubadur Giuseppea Verdija.

Pijanisti su se također iskazali. Bartolomej Stanković iz razreda Pavice Gvozdić u trima kraćim skladbama Borisa Papandopula (Hrvatski tanec), Carla Marije von Webera (Perpetuum mobile) i Frederica Chopina (Etida u c-molu, op. 10/12), Željka Caparin, pred diplomom u razredu Ljubomira Gašparovića, vrlo je lijepo interpretirala Baladu Blagoja Berse, a na kraju je zablistao i najmlađi među njima, Aljoša Jurinić, pred završetkom srednjega glazbenog obrazovanja u razredu Jasne Reba u GŠ Pavla Markovca. Dovoljno je spomenuti čak šesnaest prvih nagrada osvojenih na raznim natjecanjima u domovini i inozemstvu, poslušati Baladu u g-molu, op. 23 Frederica Chopina i 12. mađarsku rapsodiju Franza Liszta, izvedene u Lipiku, te poželjeti čuti ga opet i uživati u njegovoj začuđujućoj zrelosti.


Majstor barokne trublje

Atraktivni program pod naslovom Trublja u njemačkom baroku ispunio je dvoranu Hrvatskoga glazbenog zavoda do posljednjega mjesta na posljednjem koncertu koji je u ovoj sezoni priredio Hrvatski barokni ansambl. Djela Bacha, von Bibera i Vivaldija izvodili su članovi HRBA-e u društvu s Davidom Staffom, majstorom barokne trublje, koji je preuzeo umjetničko vodstvo i sam pokazao umijeće virtuoza na tom posebnom instrumentu.

Barokna prirodna trublja dva je puta duža od suvremene, a tonovi se proizvode usnama i pritiskom zraka, dakle bez ventila. Zato je sviranje na takvu instrumentu mnogo teže, pa se i češće događaju kiksevi. Bilo je to očito u nastupu solista koji još nemaju dovoljno iskustva, ali imaju mnogo dobre volje da to savladaju. Bili su to naši trubači Krešimir Fabijanić i Vedran Kocelj te gost Mike Diprose. Šteta što majstora Davida Staffa nismo više čuli, tek u odličnom kvartetu solista uz violinista Silvija Richtera, blokflautista Stjepana Nodila i Zoltana Hornyanszkog na baroknoj oboi u 2. brandenburškom koncertu Johanna Sebastiana Bacha.

Svakako valja pohvaliti i vrlo dobar nastup koncertne majstorice i umjetničke voditeljice HRBA-e Laure Vadjon koja je u društvu s Richterom izvela Koncert za dvije violine u a-molu iz zbirke L’estro armonico Antonija Vivaldija uz odlične gudače na instrumentima s crijevnim žicama i sjajnog čembalista Krešimira Hasa. Svi su sudionici koncerta efektnim nastupom u Orkestralnoj suiti br. 3 u D-duru Johanna Sebastiana Bacha pod ravnanjem Davida Staffa zaključili taj osebujni koncert na kraju sezone Hrvatskoga baroknog ansambla.

Vijenac 346

346 - 7. lipnja 2007. | Arhiva

Klikni za povratak