Vijenac 346

Časopisi

»Novi Kamov«

Bastardna znanstvena disciplina

»Novi Kamov«, gl. ur. Ljubomir Stefanović, br.1, sv. 22, god. VII, Izdavački centar Rijeka, 2007.

Bastardna znanstvena disciplina

slika

»Novi Kamov«, gl. ur. Ljubomir Stefanović, br.1, sv. 22, god. VII, Izdavački centar Rijeka, 2007.

Novi broj ovog časopisa u cijelosti je posvećen suvremenim kulturološkim studijima i sastoji se od prijevoda sedam tekstova podijeljenih u tri cjeline kojima prethodi uvod. Priređivač temata i uvodničar Aljoša Pužar odlučio se za polemičko propitivanje temeljnih polazišta te bastardne znanstvene discipline, pokušavajući sintetizirati neke od mogućih pristupa unutar široka polja kulturne teorije. Ističući s jedne strane osnovne metodološke probleme s kojima se suočavaju kulturološki studiji i klasične metode na kojima se oni zasnivaju (tekstološka, historiografska i etnografska), a s druge strane problem upitne teoretičnosti, hinjene antidisciplinarnosti i društvene angažiranosti, dolazi se do ključnoga problema preoblikovanja polja bavljenja, te stoga Pužar u uvodniku spominje retoriku krize i nužnost repozicioniranja kulturoloških studija unutar polja humanistike u cjelini. Studiji su od početka zamišljeni kao interdisciplinarni pristup, koji je kao glavni cilj imao redefiniranje koncepta kulture razumijevajući je kao »polemičku interakciju između različitih društvenih skupina«, ali je koncept zapao u krizu, o čemu dovoljno govore i tekstovi u ovom tematu. E. San Juan, Jan Baetens, Cary Nelson, Craig Robertson, Paul Willis, Mats Trondman, Alan O`Connor i Keyan G. Tomaselli autori su radova koji tematiziraju moć i ideologiju, intelektualne programe i popularnu kulturu iz horizonta novijih teorijskih i društvenih zbivanja, a tekstovi su spoj teorijskih i metodoloških rasprava te studija slučaja.

Priređivač temata ističe kritičnost radova spram »lažnog političkog radikalizma i artificijelnog egalitarizma ‘građanskih’ kulturalnih studija na bogatom zapadu« i ispravno je odabrao upravo te radove jer iz iskošene perspektive koja nije britanocentrična ili amerocentrična nastoje kritički promisliti današnji položaj te discipline. No ostaje upitno da li je to i jedini mogući kritički pristup kriptodisciplini koja je i u Hrvatskoj metastazirala do neslućenih granica te se, poput bioetike, pretvorila u neku vrstu institucionalizirane sekularne teologije. Preciznije rečeno, kritičko promišljanje kulturoloških studija trebalo bi počivati na jednostavnoj (ali unutar službenoga akademskog pogona i zabranjenoj) premisi o kulturi kao novoj ideologiji, u onom smislu u kojem se ona postavlja kao opasno sredstvo za prikrivanje istinskih sukoba u javnoj sferi pretvarajući sve sukobe u kulturne ratove i time ih prepuštajući nevještim teoretičarima kulturnih praksi. Nadajmo se da ćemo uskoro naići i na temat koji bi kulturološke studije analizirao upravo s te pozicije.


Tonči Valentić

Vijenac 346

346 - 7. lipnja 2007. | Arhiva

Klikni za povratak