Vijenac 346

Salon Matice hrvatske

MLADE SNAGE HRVATSKE ANIMACIJE: Predstavljanje diplomiranih studenata Odsjeka za animirani film i nove medije ALU Zagreb

Anđeli u vlaku

Napokon je stasala prva generacija animatora koji su profesionalno akademski obrazovani i koji bi mogli dati novi zamah hrvatskom animiranom filmu kada bi bili pokrenuti ambiciozniji projekti te osigurani kvalitetniji materijalni uvjeti rada

MLADE SNAGE HRVATSKE ANIMACIJE: Predstavljanje diplomiranih studenata Odsjeka za animirani film i nove medije ALU Zagreb

Anđeli u vlaku

slika

Napokon je stasala prva generacija animatora koji su profesionalno akademski obrazovani i koji bi mogli dati novi zamah hrvatskom animiranom filmu kada bi bili pokrenuti ambiciozniji projekti te osigurani kvalitetniji materijalni uvjeti rada


Na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u akademskoj godini 2000/2001. započeo je s nastavom Odsjek za animirani film, 2004. proširen usmjerenjem novih medija. Osnivanje Odsjeka omogućilo je fakultetsko obrazovanje pojedinaca, koji će se znati suočiti sa zahtjevima svjetskih standarda produkcije animiranih i eksperimentalnih filmova te je stvorena osnova za uspješnije uključivanje mladih hrvatskih umjetnika u tokove međunarodne multimedijalne scene. Danas, kada su prvi upisani studenti diplomirali, pravo je vrijeme za upoznavanje šire javnosti s njihovim radom, a time i radom Odsjeka kako bi se stekao dojam u kojem se smjeru razvija hrvatska animacija.

Ovom prigodom ukratko ćemo predstaviti filmove devetero studenata, odnosno njihove diplomske radove koji čine sintezu svih na studiju stečenih znanja, od pisanja sinopsisa i scenarija do postprodukcije. Svim je autorima zajedničko ustrajavanje na kakvoći i inventivnosti vizualne i idejne komponente filma, dok se različiti senzibiliteti zapažaju u raznovrsnosti likovnog izraza i izboru metoda tehničke realizacije.

U diplomskom radu Priča o snijegu / Anđeli u snijegu Zdenko Bašić na alegoričan način progovara o smrti opisujući sudbinu krhkoga blijedoputog anđela sjetnih crnih očiju. Temu smrti autor preispituje bez patetike, tek s naznakom melankolije i vrlo probranih, utišanih osjećaja, a pristupa joj putem niza promišljenih simbola koje posuđuje iz riznice kolektivne memorije i tradicije. Film je nastao tehnikom animacije lutaka, pozadinu prizora čine fotografije stvarnih predjela, a konačni izgled svakoga kadra računalno je obrađen.

Animirani film Vivek ide daleko Smiljane Čoh lirski je ispričana priča o odrastanju dječaka Viveka u kojoj pratimo njegove pustolovine i upoznajemo brojne imaginarne likove. Bogati simbolički sadržaj filma realiziran je jednostavnim, ekonomičnim likovnim sredstvima u tehnici klasične animacije, a glazbu, nerazdruživi dio doživljaja filma, skladao je posebno za Viveka Davor Bobić, diplomant Konzervatorija P. I. Čajkovskog u Kijevu. Film tako čini narativno, likovno i glazbeno zaokruženu cjelinu.

Diplomski rad Filipa Gašparovića trailer je filma Ledeno nebo izveden u tehnici računalne animacije uz prethodnu izradu pripremnih modela u punoj plastici. Uporabljene metode omogućile su autoru realizaciju figura visoka plasticiteta i stupnja realističnosti. Film prati sudbinu fiktivnoga bića po imenu Io te alegorijski progovara o želji za spoznavanjem onoga što nam je nedostupno. Iako je film trenutačno u fazi izrade i diplomski rad čini samo njegova najava, ona je zaokruženo djelo koje vrijednošću, zamisli i pričom zaokuplja maštu promatrača.

Lule, diplomski rad Nevena Mihajlovića Cetinjanina, djelo je u kojem autor, kombinacijom fotografije, filma i stop-motion-animacije oživljava nepokretne objekte, lule. Istovremeno u potpunosti izbacuje narativni element pretvarajući film u čisti vizualno-glazbeni doživljaj. Kao zvučna pratnja filmu uporabljena je skladba kompozitora W. Waltona, strastvena pušača lula, a prilagođavanjem dinamike vizualnoga dijela filma zvučnome autor stvara rad, za koji bismo mogli reći da predstavlja vizualizaciju glazbe.

Animirani film Pociąg (Vlak) Gorana Stojnića osmišljen je za vrijeme autorova boravka na studentskoj razmjeni u Poljskoj 2005, a dosad je prikazan u službenoj konkurenciji niza međunarodnih festivala. Radnja filma vezana je uz međusobne odnose putnika i osoblja vlaka. No, ono što se čini kao uobičajena, nezanimljiva situacija ubrzo se pretvara u suptilnu studiju ljudskih karaktera, a priča dobiva krvavi epilog. U izradi filma primijenjena je tehnika ulja na staklu kojom su ostvareni prizori živih boja i lazurnih površina.

U filmu …od maka Gorana Trivić nastoji dočarati percepciju izazvanu opojnim djelovanjem cvijeta maka, pomaknuto stanje svijesti u kojem dolazi do halucinantnih epizoda i gubi se svaki logični slijed misli. Sukladno tomu, film ne posjeduje nikakvu čvrstu narativnu strukturu već protječe u brzoj smjeni potpuno proizvoljno poredanih prizora i simbola. Postizanju specifične atmosfere filma pridonosi i način njegove tehničke realizacije u obliku kombinacije klasične animacije, intervencija na filmskoj vrpci te videosnimaka.

Likovno-filmski rad Aleksandra Vještice pod nazivom Metamorfoze obrađuje problem promjene te njezinu fizičku manifestaciju u slici i zvuku, bilježeći kretanja oblika koji nastaju prilikom procesa sušenja vode na školskoj ploči te montirajući i modificirajući zapis škripe električnih tramvaja. Karakteristično je za taj rad da je predviđen za projekciju na podu (nema pravog ili krivog smjera gledanja) uz višestruke izvore zvuka kako bi se publika potpuno prepustila audio-vizualnom doživljaju.

Educational Story Darka Vučenika rad je izveden u tehnici računalne animacije kojemu narativna komponenta čini bitan sastavni dio. Protagonisti priče dva su prijatelja Fred i Steve, životinjski predstavnici afričke džungle. Radnja se razlikuje od uobičajenoga crtića po neočekivanoj sudbini pozitivnog lika. Naime, u ovoj priči dobri ne pobjeđuju. Za razliku od radnje, likovni su elementi u potpunosti posuđeni iz vokabulara dječjeg animiranog filma, čime nas autor nastoji približiti svijetu bajki.

Od svih predstavljenih diplomskih radova film Žene na brodu Vjekoslava Živkovića mogli bismo okarakterizirati kao najklasičniji primjerak animiranog filma. Izveden je u tradicionalnoj tehnici klasične animacije s fabulom, protagonistima, dijalozima i monolozima. Istovremeno, iza naoko jednostavne radnje, rad progovara o znatno kompleksnijoj tematici, o odnosu žena i muškaraca, skrivenim tajnama naoko idiličnih domova te o rodnim predrasudama. Film je prikazan u službenoj konkurenciji 16. dana hrvatskog filma 2007.

Na kraju možemo zaključiti da je napokon stasala prva generacija animatora koji su profesionalno akademski obrazovani i koji bi mogli dati novi zamah hrvatskom animiranom filmu kada bi bili pokrenuti ambiciozniji projekti te osigurani kvalitetniji materijalni uvjeti rada.


Saša Brkić i Lidija Butković

Vijenac 346

346 - 7. lipnja 2007. | Arhiva

Klikni za povratak