Vijenac 345

Glazba

GLAZBENA KRONIKA - Višnja Požgaj

Oljini doživljaji prirode

Oljini doživljaji prirode

slika

Vodeći računa o važnim obljetnicama Zagrebački kvartet sezonu 2005/6. posvetio je isključivo djelima Wolfganga Amadeusa Mozarta (250. godišnjica rođenja) i Borisa Papandopula (100. godišnjica rođenja). Tri Mozartova gudačka kvarteta iz ciklusa od šest kvarteta posvećenih Josephu Haydnu (KV 458, 465 i 421) objavljeni su na CD-u Zagrebačkog kvarteta u izdanju Croatia Recordsa. Taj je nosač zvuka ove godine nagrađen Porinom za najbolji album klasične glazbe, a Porina je dobio i njegov producent Krešimir Pustički. Dragocjeni kipići Porina svečano su im uručeni 14. svibnja uoči 6. koncerta ciklusa Riznica kvartetske glazbe u Muzeju Mimari.

Predstavivši na tom koncertu Mozartov Gudački kvartet u A-duru, KV 464 (također iz Haydnova ciklusa, koji ipak nije snimljen na spomenutom CD-u), Goran Končar, Davor Philips, Hrvoje Philips i Martin Jordan razočarali su publiku nedorađenom i površnom izvedbom djela. Bolja je bila izvedba Gudačkoga kvarteta u b-molu, br. 13, op. 138 Dmitrija Šostakoviča, skladatelja kojem je Zagrebački kvartet također posvetio jednu od svojih sezona u povodu stogodišnjice rođenja. Kako je djelo posvećeno Vadimu Boriovskom, violistu Kvarteta Beethoven i ocu ruske violističke škole, dionica je viole dominantna i tu se istaknuo ljepotom tona i studioznom izvedbom vrsni mladi violist Zagrebačkoga kvarteta Hrvoje Philips.

Vrlo je dobro odjeknula praizvedba dojmljive i znalački napisane skladbe Maslačak splitske skladateljice Olje Jelaska. Taj njezin prvi rad za gudački kvartet, cjelovito oblikovan u tri kontrastna poetska stavka (Na vjetru, Rascvjetana noć i Livada) crpe životne sokove iz prirode zrcaleći njezinu ljepotu, jednostavnost i pulsiranje. Oljini doživljaji prirode na tragu su njezinih nagrađenih Leptira i još su jedan vrijedan prinos suvremenoj hrvatskoj komornoj glazbi.


Raskoš vokalnog umijeća

slika

U raznoliku i izvrsnu programu Festivala sv. Marka održana je i iznimna večer Lieda, koju je priredila ugledna slovenska mezzosopranistica Marjana Lipovšek u društvu sa suprugom austrijskim basom Alfredom Burgstallerom i američkim pijanistom Anthonyjem Spirijem. Troje izvanrednih umjetnika međunarodne karijere nastupilo je 8. svibnja u Muzeju Mimara u lijepo složenu programu solo popijevki i dueta.

Raskošnu boju glasova i savršenu vokalnu tehniku s posebnom pomnjom oko izražajnosti teksta umjetnici su pokazali i pojedinačno: Marjana Lipovšek u pet popijevki Johannesa Brahmsa, a Alfred Burgstaller u četiri popijevke Petra Iljiča Čajkovskog. Njihovi zajednički nastupi bili su pak prožeti toplinom, skladom i šarmom, kako u pojedinačnim duetima starih majstora Henryja Purcella i Claudija Monteverdija, tako i u nizovima romantičnih dueta Johannesa Brahmsa, Antona Rubinsteina i Antonina Dvořáka (Moravski dvopjevi). Poneseni toplim prijemom zahvalne publike, umjetnici su dodali još tri dueta iz pera Roberta Schumanna, Gioacchina Rossinija i Antonina Dvořáka.


Novi Podvig Sretne Meštrović

Rijetki su umjetnici koji nastupe na koncertnom podiju profiliraju tematski. Izbor cikličkih djela koja se rijetko izvode u cijelosti pretvara se tako u prvorazredan događaj. Upravo takvim pothvatima sklona je osebujna pijanistica Sretna Meštrović. Zato su njezini koncerti rijetki, ali dojmljivi. Za nastup u ciklusu Forte fortissimo Koncertne direkcije Zagreb (15. svibnja u KDVL) Sretna Meštrović odabrala je ciklus Dvadeset pogleda na dijete Isusa Oliviera Messiaena. Kako djelo u cijelosti traje dva sata, umjetnica je izabrala sedam stavaka koje je izvela bez prekida, napamet, u trajanju od šezdesetak minuta. Ovim redom: I. Pogled Oca, II. Pogled zvijezde, XIII. Božić XV. Poljubac Djeteta Isusa, XI. Prva pričest Djevice, XIX. Spavam, a srce mi je budno, XX. Pogled Crkve Ljubavi.

To Messiaenovo »razmatranje o Djetetu-Bogu u jaslicama i različitim pogledima prema njemu« izraženo je skladateljevim prepoznatljivim i izvornim melodijskim i harmonijskim jezikom pod zajedničkim nazivnikom katoličkoga misticizma i ekstatičnosti ljubavi. Djelo je vrlo složeno, ne samo tehnički nego i interpretativno, jer umjetnik treba slušatelju omogućiti da za vrijeme izvedbe »čuje unutrašnji govor vlastite duše«. Sve one koji su bili voljni prepustiti se tom iznimnom doživljaju Sretna Meštrović duboko je proživljenom, sugestivnom i tehnički savršenom interpretacijom uspjela očarati te je ispraćena zahvalnim pljeskom i ovacijama.

No, za bolje razumijevanje takva ekskluzivnog programa nužna je priprema. Stoga sa žaljenjem moramo spomenuti neoprostiv propust organizatora što publici nije dostavio uobičajene programske knjižice.


Ekspanzija flaute

U sklopu 2. međunarodnog natjecanja mladih flautista u organizaciji Hrvatskog društva flautista 12. svibnja u Muzeju za umjetnost i obrt održan je zanimljiv koncert na kojem su nastupila dva izvrsna profesionalna sastava flauti. Kvartet flauta 4SYRINX osnovan 2001. u hrvatsko-slovenskom sastavu Karolina Šantl Zupan, Marina Novak, Darija Zokić i Špela Benčina predstavio je tom prigodom svoj prvi CD Monochromia. Izvedene su dvije izvorne skladbe s toga CD-a, Ljubavna pesen Igora Dekleve i Monochromia Mladena Tarbuka te obrada Suite br. l Peer Gynt Edwarda Griega. U nastavku večeri dvanaesteročlani je Komorni sastav flauta dostojno obilježio dvadesetu godišnjicu djelovanja obradama skladbi Mozarta, Dvořáka i Lhotke-Kalinskog, ali i jednom praizvedbom djela Six Sweets Marina Rabadana.

Vijenac 345

345 - 24. svibnja 2007. | Arhiva

Klikni za povratak