Vijenac 343

Glazba

JAZZ AD LIBITUM - Mladen Mazur

Porgy & Bess u Zagrebu

JAZZ AD LIBITUM - Mladen Mazur

Porgy & Bess u Zagrebu

slika

U ciklusu koncerata Big banda i Glazbene proizvodnje Hrvatske radiotelevizije održan je u nedjelju 15. ožujka u dvorani Hrvatskoga glazbenog zavoda još jedan, posvećen ovaj put kapitalnom djelu američkoga skladatelja Georgea Gershwina (1898 – 1937), crnačkoj operi Porgy & Bess. Taj se koncert sezone spomenutog Big banda dosta razlikovao od dosadašnjih. Gershwin, kojeg Amerikanci smatraju svojim najvažnijim skladateljem 20. stoljeća, u svijesti je europskih klasičnoglazbeno naobraženih ljudi gotovo sinonim za jazz, što dakako nije sasvim točno. On je naime bio tipičan skladatelj profila Tin Pan Alley, ali je formom i harmonijskim progresijama odgovarao interpretima jazza svih stilova i profila te su ga baš oni u velikoj mjeri popularizirali, i to već u doba kad Porgy & Bess iz rasističkih razloga i nije bila baš dobro prihvaćena. Pa i o sintagmi crnačka opera moglo bi se raspravljati, jer Porgy & Bess, ponajprije zbog jasno razgraničenih melodijskih cjelina, posjeduje i obilježja mjuzikla.

Tako su i organizatori ovog koncerta na neki način željeli pomiriti dva faha, onaj džezistički, jer je Gershwin Porgy & Bess napisao pod utjecajem crnačke glazbe i okoline, angažirajući Big band i provjerenu vokalnu solisticu Radojku Šverko s jedne, a uvaženog dirigenta Pavla Dešpalja i četvero pjevača iz područja operne, operetne i zborske umjetnosti; prvakinju splitske opere Cynthiju Hansell–Bakić, mladu članicu zagrebačkog kazališta Komedija, nadarenu Danijelu Pintarić, solista Zbora HRT–a Milana Mišu Kravara te solista zbora zagrebačkog HNK Stjepana Franetovića s druge strane. Ta se sprega pokazala i zanimljivom i uspješnom, premostivši spomenute razlike u fahu.

Nakon dviju Introdukcija, jedne instrumentalne i druge uz sudjelovanje svih spomenutih vokalnih solista, počele su se nizati prepoznatljive Gershwinove melodije interpretirane prema stilu i osjećajima pojedinih vokalista. Milan Mišo Kravar otpjevao je I Got Plenty O’ Nuttin’, Danijela Pintarić I Loves You Porgy, a Stjepan Franetović jednu od najljepših melodija tog Gershwinova djela, It Ain’t Necessarily So i Oh, Nobody Knows. Nakon toga niza slijedio je jedan mali pijanistički predah, u kojem je Julije Njikoš odsvirao Gershwinovu melodiju Soon, koja ne potječe iz spomenute opere, u kojoj je sjajno, ubacujući vješto melodijske motive raznih Gershwinovih skladbi, pokazao svoje umijeće. Potom su glasoviti duet iz Porgy & Bess, Bess, You Is My Woman Now nadahnuto izveli Cynthia Hansell–Bakić i Milan Mišo Kravar, a u melodiji There’s Boat Dat’s Leavin’ Soon For New York, koja je također slijedila libreto, zablistala je Danijela Pintarić kojoj ritmički izraženije, swingerske izvedbe dobro leže. Melodiju Summertime, zacijelo najpoznatiju iz tog opusa, maestralno je otpjevala Radojka Šverko, potvrdivši svoje kvalitete i u završnoj pjesmi, temeljenoj na crnačkom gospel–songu, Oh Lawd, I’m On My Way. Sopranistica Cynthia Hansell–Bakić na svoj je specifičan način sigurno potvrdila pripadnost opernom fahu, ali i afinitete prema interpretacijama drukčijih stilskih sadržaja, pokazavši to u izvedbi pjesme A Woman Is A Sometime Thing.

Izvrsni aranžmani Silvija Glojnarića, koje je pod sigurnom rukom Pavla Dešpalja više negoli besprijekorno izveo Big band HRT–a, potkrijepljeni nadahnutim solističkim korusima trubača i krilničara Davora Križića, klarinetista i tenor–saksofonista Saše Nestorovića i pijanista Julija Njikoša, naglasili su džezističku stranu projekta, dok su dirigent i vokalni solisti s druge strane na najbolji način sudjelovali u ostvarenju te glazbene suradnje i pridonijeli uspjehu koncerta.


Mladen Mazur

Vijenac 343

343 - 26. travnja 2007. | Arhiva

Klikni za povratak