Vijenac 342

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Selektor pod paljbom

Selektor pod paljbom

slika

Louisville Američki festival nove domaće drame Humana Festival of New American Plays, kojem je Actors Theater of Louisville domaćin već trideset godina, nije tamošnje kritičare ostavio u dobru raspoloženju. Izbor Marca Mastersona usredotočio se na dramu koja se bavi ozbiljnim društvenim problemima, no loš izbor ne bi smio biti barometar koji pokazuje da je stanje domaće drame loše, Amerika ima i boljih djela, tvrde upućeni. A za zabrinjavajuće stanje nacije dramatičari su, sudeći po svojim dramama, krivca našli u raznim područjima života, pa je monodrama Sherry Kramer When Something Wonderful Ends za većinu nevolja optužila – Barbie! No, previše je u svim tim dramama bilo plakatnosti u angažmanu, a Strike–Slip spisateljice Naomi Lizuka, složen komad o generacijskom nerazumijevanju u dvjema imigrantskim obiteljima, ostavio je najbolji dojam na kritičare na blijedom festivalu.


Prekoatlantska suradnja

slika

Milano Italija će sljedeće godine biti prvi domaćin zanimljive međunarodne kazališne grupe, koja će se zvati Bridge Project, a zapravo je kulturni most preko Atlantika koji će spojiti dva snažna kazališta. Udružuju se londonski Old Vic i njujorška Brooklyn Academy of Music, prostor otvoren kvalitetnom i inovativnom kazalištu, ne samo glazbi kako mu ime govori. No, ono što spaja dva kontinenta zapravo su dva jaka imena, Sam Mendes i Kevin Spacey (umjetnički ravnatelj Old Vica), koji se sedam godina nakon što su u filmu Vrtlog života osvojili Oscare ponovno ujedinjuju kako bi se bavili koprodukcijskim kazalištem. U projektima koje će uglavnom režirati Mendes glumit će najbolji glumci s obiju strana Atlantika, premijere će biti u New Yorku i Londonu, a zatim će slijediti europske turneje. Nakon Milana domaćini će im biti Pariz, Salzburg i Madrid, a repertoar će činiti uglavnom klasici, Shakespeare i Čehov za početak.


Beckett kao nadahnuće

slika

Pariz Ovo nije priča o premijeri ni o kazališnom festivalu, ali izložba otvorena u reprezentativnom pariškom Centru Pompidou veliki je kazališni događaj, o čemu posve izravno govori njezin naslov – Samuel Beckett. Izložba istražuje nobelovca i jednog od najvažnijih dramatičara 20. stoljeća, baveći se ponajprije trajnim utjecajem koji njegovo djelo ima na suvremenu dramu i kazalište. Važan dio postava koji će biti otvoren do kraja lipnja, osim Beckettovih portreta, uspomena i rukopisa, čine baš tragovi njegovih utjecaja u djelima drugih umjetnika, ne samo kazališnih. Trominutni audioisječak koji se na izložbi može poslušati maksimum je intimnog otkrivanja zanimljiva i tajnovita dramatičara. Filmski zapis o njemu jednostavno – ne postoji.


Cenzura došla ministru glave

slika

Bitola Makedonski kazališni skandal, koji je glave stajao makedonskoga ministra kulture, ima i dva bitna hrvatska sudionika. Naime, po tekstu Slobodana Šnajdera i pod umjetničkim mentorstvom Branka Brezovca predstava Tito, sigurni dijagrami čežnje isprovocirala je konzervativnu makedonsku vlast toliko da ju je pokušala izravno zabraniti. I sam spomen Tita i komunista toliko je uznemirio desnicu da se poslužila najbrutalnijim sredstvima zabrane kako bi joj stala na kraj. No, burna reakcija javnosti natjerala je vlast na povlačenje, a ministar kulture Ilirjan Bećiri dao je ostavku. Predstavu bi na Eurokazu trebala vidjeti i zagrebačka publika.


Jasen Boko

Vijenac 342

342 - 12. travnja 2007. | Arhiva

Klikni za povratak