Vijenac 342

Glazba

CD Box: Razni izvođači, 101 dalmatinska: The Original Sound of Dalmatia 1950 – 1960, Perfekt Music / Croatia Records

Jadranski zvučni katalog

101 dalmatinska sjajan je zvučni katalog s prijelaza etnonapjeva u pop–glazbu, iznimno važan za budući razvoj klapske pjesme i dalmatinskoga popa s mnoštvom dobro i manje znanih pjesama te plejadom sjajnih vokalista. Zbirka koja i danas, osim vrijednošću, plijeni iznimnom ljepotom

CD Box: Razni izvođači, 101 dalmatinska: The Original Sound of Dalmatia 1950 – 1960, Perfekt Music / Croatia Records

Jadranski zvučni katalog

slika

101 dalmatinska sjajan je zvučni katalog s prijelaza etnonapjeva u pop–glazbu, iznimno važan za budući razvoj klapske pjesme i dalmatinskoga popa s mnoštvom dobro i manje znanih pjesama te plejadom sjajnih vokalista. Zbirka koja i danas, osim vrijednošću, plijeni iznimnom ljepotom

»…Muzička tradicija koju su oblikovali širi slojevi stanovništva obalnih i otočnih dalmatinskih gradova i gradića… uklapa se u novije slojeve šireg područja europske mediteranske narodne muzike… Kantabilnom melodijom, naglašenim sentimentom i često akordičnim višeglasjem ti su napjevi stekli velik broj privrženih slušatelja i zanesenih izvođača…«, pisao je istaknuti hrvatski etnomuzikolog dr. Jerko Bezić na ovitku jedne od brojnih LP–ploča dalmatinskih narodnih pjesama izdatih šezdesetih godina.

Ovo izdanje, koje je zamislio i priredio neumorni urednik Siniša Škarica, još je jedan vrijedan prilog Perfekt Musica i Croatia Recordsa katalogiziranju povijesti hrvatske popularne glazbe. A u slučaju dalmatinske narodne varoške glazbe, kako se stručno nazivala, zaista je bila riječ o iznimno popularnoj glazbi poratne Jugoslavije. Zvuci dalmatinske terce, gitara i mandolina što su u pedesetima postali velika konkurencija šlagerima, bili su personifikacija bezbrižna odmora na Jadranu i sinonim uzmorske serenadne romantike.

Zbirka od četiri CD–a koja prati Jugotonova izdanja toga za dalmatinsku pjesmu ključna desetljeća broji impresivnu 101 snimku i posvećena je prije svega, kako se navodi, »Grupi Dalmatinaca Petra Tarlića i Ansamblu Dalmacija, nenadmašnim pjevačima i njihovim perfektnim instrumentalistima, zatim Miljenku i Silviju Sutloviću, koji su najavili novi zvuk, te dalmatinskim vilama, Vilmi Isler i Anici Zubović: zajedno s Ivom Robićem i Zaboravljenim zvijezdama, prvim stanovnicima budućeg hrvatskog Pop panteona«.

Iznimno informativan tekst popratne knjižice vodi slušatelja genezom scene, zaustavljajući se uz bitna imena čiji snimci ujedno čine okosnicu izdanja. Počevši od 1950, nižu se tu ponajprije, u najboljoj tradiciji Gotovca i Tijardovića, sakupljeni i obrađeni narodni napjevi u izvedbama Grupe Dalmatinaca te poneka autorska skladba iz pera njihovih suradnika. Neke od najdojmljivijih snimaka Grupe zapravo su dueti nastali prema načelu svak sa svakim.

Pionirski rad doveo je do prijelomna trenutka kada je pučka pjesma naglašeno zabavna karaktera, u početku uz mandolinu i gitaru, a poslije uz orkestar, nezadrživo osvojila publiku. U skladu s tim, dobar dio zbirke posvećen je Ansamblu Dalmacija, predvođenu vrsnim školovanim pjevačem s iskustvom klapskog i zborskog dirigiranja – Sergijem Rainisom, koji je od jeseni 1958. nastavio ono što je započela Grupa Dalmatinaca i nekolicina srodnih izvođača te sve pretočio i u komercijalne diskografske dosege (deseci tisuća prodanih primjeraka u doba rađanja LP–formata).

Ukratko, sjajan zvučni katalog s prijelaza etnonapjeva u pop–glazbu, iznimno važan za budući razvoj klapske pjesme i dalmatinskoga popa s mnoštvom dobro i manje znanih pjesama te plejadom sjajnih vokalista. Zbirka koja i danas, osim vrijednošću, plijeni iznimnom ljepotom.


Velimir Cindrić

Vijenac 342

342 - 12. travnja 2007. | Arhiva

Klikni za povratak