Vijenac 340

Likovne umjetnosti

Izložba Krešimira Zimonića Putopisi, Galerija Prozor, Zagreb, 22. veljače–12. ožujka 2007.

PUTOPIS KAO SLIKOPIS

Izloživši strip-table Kronika, serijala koji je već srastao s »Modrom lastom«, Zimonić je metodom stripovskoga pripovijedanja svoje putopise učinio još prijemljivijim i onima kojima je to najpotrebnije, mladeži. Druga cjelina izložbe sastoji se od fotografskih radova

Izložba Krešimira Zimonića Putopisi, Galerija Prozor, Zagreb, 22. veljače–12. ožujka 2007.

PUTOPIS KAO SLIKOPIS

slika

Izloživši strip-table Kronika, serijala koji je već srastao s »Modrom lastom«, Zimonić je metodom stripovskoga pripovijedanja svoje putopise učinio još prijemljivijim i onima kojima je to najpotrebnije, mladeži. Druga cjelina izložbe sastoji se od fotografskih radova

Svijet je već odavno raskrit i otkriven, pa zato pravi putnici samo s čežnjom pogledavaju u nebo. Svemir je kažu beskrajan… Iako je u jednom trenutku izgledalo da će putopis utrnuti, on se srećom nije ugasio, promijenilo se samo putopisanje. Istinitost izrečenog potvrdila je izložba Putopisi Krešimira Zimonića, u Galeriji Prozori Knjižnice S.S. Kranjčevića pa je i naziv galerije pomogao da postav izloženih stakala poprimi značaj metafore. Zar misao o putovanju ne nastaje u prozoru? Kroz njih gledamo stvari preko puta, te tako blisko i poznato stvara nemir za otkrivanjem dalekog i stranog. Bez nemira nema radoznalosti, a bez nje nema putovanja, jer radoznalost pretpostavlja cilj. Bez postavljena cilja putovanje se pak pretvara u skitnju, prometno premještanje iz mjesta u mjesto.

Oboružan površnošću načina života, moderan turist poprima sve odlike skitnice. On je svagdje, a zapravo je nigdje. Želi vidjeti sve, a ne vidi ništa. Iako u vječnoj dokolici, uvijek je u žurbi te stoga kretanje postaje svrhom putovanja. Valja upozoriti na osobitost Zimonićevih putopisa, njegove slikopisne bilježnice, koja i u letimičnu razgledu niječe turističku i samodopadljivu sliku svijeta. Ukoliko je moguće određenje putopisca kao putnika koji gleda i vidi za druge, onda je Krešimir Zimonić istinski putopisac. Iz svake je fotografije Irana, Egipta, Izraela i Jordana razvidna svijest istinskog znatiželjnika, znalca za nepoznato, koji ne putuje kao brodska škrinja, nego svojom osobnošću bilježi, čuva i iščitava znakove kulture u koju je došao.

Sama je izložba složena od dvije cjeline koje se, iako odjelite, međusobno prožimaju. Izloživši strip-table Kronika, serijala koji je već srastao s »Modrom lastom«, Zimonić je metodom stripovskoga pripovijedanja svoje putopise učinio još bližima i onima kojima je to najpotrebnije — mladeži. Lik Zlatke, uronjen u stvarnosni ambijent fotografije, slijedi putopisca, a za Zlatkom putuje i čitatelj.

Druga cjelina izložbe sastoji se od fotografskih radova, panoramskih fotografija načinjenih montažnim postupkom računalom. Nanizani u trake velikog formata, osim što nude preglednost, podsjećaju na formalnu organizaciju strip-tabloa te se i na taj način prožimaju s Kronikama.

Posjetitelji su mogli uživati u egzotičnim prizorima iz Irana: Kaspijsko jezero, Persepolis te cesta između Yazda i Isfahana. Egipat nam se približio s hramom u Karnaku, piramidama i Zapadnom obalom, dok će nas Izrael opčiniti prastarim Zidom plača, Maslinskom gorom, Crkvom svih nacija i Zlatnim vratima, Cedronskom dolinom i nezaobilaznim Mrtvim morem.

Iako poznati motivi, na Zimonićevim fotografijama oni posjeduju draž neviđenog, izgledaju drukčije nego što smo navikli. Jordan tako začuđuje fotografijama Petre Al Deir, Wadi Ruma, Aqabe i Karaka. Motreći kroz prozore uz koje su postavljeni radovi mogli ste vidjeti hramove usječene u stijeni, drevne crkve početka kršćanstva, Darijevu palaču, Kaspijsko jezero, koje još nazivaju i morem, i pravo Mrtvo more! Tko je htio, gledao je tisućama kilometara dalje!

Ako samo jedan dječak ili djevojčica osjeti poput Zlatke čežnju za daljinom, i jednoga dana otputuje kroz plavetnilo na neki zeleni otok, izložba je ispunila svoju svrhu, a sudeći po broju posjetitelja izložbe nećemo oskudijevati putopiscima, baš kao ni crtačima!

Jer može se putovati i biti, a može se putovati crtajući — i snivati. Krešimir Zimonić umije i jedno i drugo — i treće!


Zvonko Todorovski

Vijenac 340

340 - 15. ožujka 2007. | Arhiva

Klikni za povratak