Vijenac 340

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Povratak Brechta u Rusiju

Povratak Brechta u Rusiju

slika

Moskva Bertolt Brecht vratio se iznenada na moskovsku scenu, odakle je nekad omiljeni komunistički pisac s dolaskom demokracije u Rusiju jednostavno nestao. No, Brechtovi Bubnjevi vim tekstom, zaboravljenim autorima, kao u slučaju Brechta, ili mladim redateljima. Bubnjeve u noći režirao je mladi Ulanbek Bajalijev i, premda predstava nije oduševila, podsjetila je ponovno koliko je Brecht aktualan i za države u tranziciji, jer poslijeratna priča o traumatiziranu vojniku koji se vraća iz rata da bi dragu našao u rukama bahata dilera oružjem nekako je posebno aktualna u ovom dijelu svijeta.


Ima li Japan novca za kazalište

slika

Tokio Poznati tokijski Međunarodni festival umjetnosti, najpoznatiji dramski festival u tom dijelu svijeta, u ozbiljnoj je krizi. Paradoksalno, Japan, jedna od najbogatijih zemalja svijeta, smanjila je dotaciju za festival pa je cijeli događaj na rubu gašenja. U ovogodišnjem, posebno provokativnom, programu izdvaja se kazalište Ilkhom iz Uzbekistana s predstavom Imitacija Kurana, koja je uznemirila duhove u srednjoj Aziji, izazvavši i prosvjede radikalnijih islamista. A da duhovi na festivalu budu još nemirniji pobrinut će se tuniska skupina Familia Productions, čija je produkcija Corps Otages u Tunisu zabranjena. Priča o mladoj ženi čiji je prijatelj bombaš-samoubojica u Tunisu nije mogla biti ispričana, ali možda u Japanu nekom uspije objasniti koliko je kazalište bitno u suvremenom društvu.


Oskarovci za kazalište

slika

London Ne stižu loše financijske vijesti za kazalište samo iz Japana, kolijevka novog europskog kazališta i London strepe pred najgorim sljedećeg ljeta. Dotiranje umjetnosti, a kazališta posebno, moglo bi, prema najavama, već ovoga ljeta doživjeti drastična rezanja, što bi bio ozbiljan udarac nekomercijalnom kazalištu. Da se to ne dogodi, udružila su se najjača engleska kazališna imena, koja su ove godine bila u nominacijama za Oscara: Helen Mirren, Judi Dench, Stephen Frears i Patrick Marber zajedno su pozvali britansku vladu da ne smanjuje dotacije za kazalište. Jer, kažu međunarodne zvijezde, da nije bilo dotiranih kazališta u kojima su oni nastali, vjerojatno ne bi bilo ni njih, a ni britanskoga filma. Nicholas Hytner, umjetnički ravnatelj Nacionalnog kazališta ustvrdio je kako je siguran da nijedan drugi Vladin resor nije dobio takve rezultate za uložen novac kao što se to dogodilo u resoru kulture. Smanjivanje dotacija bilo bi pogubno po britansku kazališnu umjetnost, slaže se struka. Odgovor iz Vlade još nije stigao.


Nepristojan već naslov

slika

New York O financiranju scenske umjetnosti sigurno bi imala što dodati i njujorška kazališta, pogotovo ona off-Broadway, koja imaju nesreću biti u zemlji koja po glavi stanovnika odvaja manje novca za kulturu nego bilo koja zemlja trećeg svijeta. No, raditi u kazalištu — osim ako nije riječ o brodvejskim komercijalnim scenama — oduvijek je značilo boriti se s nevoljama, oni pametniji išli su recimo u — trgovce ili mesare. Artfuckers, nova premijera u Theateru for the New City, zasnovana na drami Michaela Domitrovicha, a u režiji Eduarda Machada, imala je problema s kritikama već od naslova, koji se pristojne novine nisu usudile ni objaviti. No, predstava o grubim mladim urbanim ljudima iz umjetničkog svijeta u ovom je trenutku njujorška produkcija koja privlači najviše mladih ljudi, pa će to kazalište izvan Broadwaya preživjeti i sa skromnim dotacijama.


Jasen Boko

Vijenac 340

340 - 15. ožujka 2007. | Arhiva

Klikni za povratak