Vijenac 338

Glazba, Kolumne

JAZZ AD LIBITUM - Mladen Mazur

Inventivan improvizator

Nadaren, prodoran i željan sviranja, Ratko Zjača uspio se brzo probiti na međunarodno tržište jazza, ne zaboravivši ni naše prostore ni svoje podrijetlo, deklarirajući se uvijek kao jazz–glazbenik iz Hrvatske

JAZZ AD LIBITUM - Mladen Mazur

Inventivan improvizator

slika

Nadaren, prodoran i željan sviranja, Ratko Zjača uspio se brzo probiti na međunarodno tržište jazza, ne zaboravivši ni naše prostore ni svoje podrijetlo, deklarirajući se uvijek kao jazz–glazbenik iz Hrvatske

Čudan je i pomalo nepravedan medijski omjer praćenja naših jazz–glazbenika. S jedne se strane nekolicini pridaje (pre)velika pozornost, dok veći broj naših drugih istaknutih interpreta te glazbe ostaje zanemaren, da ne kažem prešućen, a o nekolicini na međunarodnoj sceni afirmiranih gotovo ni riječi! O Bošku Petroviću i Matiji Dediću često čitamo. O donedavno našem izvoznom jazz–proizvodu Tamari Obrovac u posljednje vrijeme nešto manje, jer je i medijima postalo jasno da je ona posve izašla iz područja jazza. O Saši Nestoroviću, Željku Kovačeviću, Davoru Križiću, Juliju Njikošu, Branku Ovčariću, Josipu Panduru, Darku Jurkoviću, Laciju Fidriju, Mariju Igrecu, Kruni Levačiću i nizu drugih troši se znatno manje riječi. O Domagoju Ralašiću, Milanu Luliću, Davoru Kajfešu, Renatu Rožiću i Ratku Zjači, koji su djelovali, ili još vrlo uspješno djeluju u inozemstvu, gotovo ništa!

Razlog je to da prostor ove rubrike, te napose u povodu izlaska njegova najnovijeg diska u New Yorku, Crossing The Border, posvetim hrvatskom jazz–gitaristu i skladatelju Ratku Zjači s domicilom u Nizozemskoj, ali s karijerom koja obuhvaća nastupe od New Yorka, preko Japana i nekih azijskih država do europskih prijestolnica, i ostvarenjem već sedam diskova: Ratko Zjača Nocturnal Mission Quartet, The Bag Is Packed, Ratko Zjača Quartet Live Jazz Festival, A Day In Manhattan, Live – Reggie Workman And Jim Cobb Sextet, Shades of Spirit, i sada Crossing The Border. Zjača je rođeni Zagrepčanin s diplomom zagrebačkoga Pravnog fakulteta. Potaknut u početku zvukom gitare Jimmyja Hendrixa, ali i klasikom Bacha i Beethovena, oduševio se tim instrumentom i otisnuo u glazbene vode. Željan odgovarajuće edukacije, a ne našavši je u domovini, odlazi na Kraljevski jazz konzervatorij u Rotterdam, na kojem će u rekordnom roku i diplomirati. Nadaren, prodoran i željan sviranja, uspio se ubrzo probiti na međunarodno tržište jazza, ne zaboravivši ni naše prostore ni svoje podrijetlo, deklarirajući se uvijek kao jazz–glazbenik iz Hrvatske. Kao moderan i inventivan improvizator, Zjača se kreće u okvirima harmonijskoga jazza, podsjećajući u fraziranju, što je zanimljivo, više na neke moderne saksofoniste negoli na gitariste, no izvornost je imperativ u Zjačinu pristupu jazzu. Uvjerit ćemo se u to poslušamo li neki od šest dosad objavljenih CD–ova te napose najnoviji Crossing The Border, ostvaren s kvartetom bez glasovira i s izvrsnom ritam–sekcijom u sastavu: John Patitucci, kontrabas, i Al Foster, bubnjevi. čak sedam originalnih skladbi: Then And Now, Welcome To Our Jungle, The Place to Be, Soul House, The 5th Room, Great Ocean Road i jamačno najuspjelija Another Day, predstavljaju Zjaču na disku i kao nadarena skladatelja dinamičnih inspiracija koje sežu od be–bopa preko balada do bossa nove. Nije bezrazložno znani američki gitarist John Abercrombie taj disk, pohvalivši sve sudionike, toplo preporučio svim ljubiteljima jazza. Zjača nastoji, koliko je god to moguće, nastupati i u Hrvatskoj, no neka dosadašnja iskustva s pojedinim organizatorima u domovini navela su ga da sada o tome više mnogo i ne razmišlja.

A i zašto bi kad u svijetu nailazi na bolje uvjete i drukčiji način prihvaćanja, u čemu mu dakako pomaže i reputacija suradnika kao što su bili pokojni Benny Bailey, Reggie Workman, Jimmy Cobb, John Patitucci, Al Foster. Imena su to o kojima u svojim sastavima brojni, znatno razvikaniji, hrvatski džezisti mogu samo maštati. Ratko Zjača uza sve to predaje na roterdamskom univerzitetu, sve se više bavi i indijskom glazbom i instrumentima, ali ipak intenzivno razmišlja o svom novom diskografskom projektu, koji će ponovno snimiti s nekim istaknutim imenima američkoga jazza. A diskove ćemo Ratka Zjače teško naći i u našim bolje opremljenim specijaliziranim prodavaonicama ploča.

Vijenac 338

338 - 15. veljače 2007. | Arhiva

Klikni za povratak