Vijenac 338

Film, Naslovnica

Mala Miss Amerike (Little Miss Sunshine), red. Johnatan Dayton i Valerie Faris

GUBITNIČKI ALLEGRETTO

Osim scenaristovu talentu da u protagonističku križaljku umreži sve unutarnje nesporazume likova i usputne obiteljske trzavice kojima se hrane dionice putovanja, šarm bizarne obiteljske norijade treba pripisati redom izvanrednim glumcima i uravnoteženu redateljevu čitanju Arndtova scenarija Dogodi li se uskoro da se nekoliko replika Oscara nađe u rukama ekipe filma Mala Miss Amerike, bit će to, među ostalim, jedan od najuvjerljivijih i najironičnijih ‘autogolova’ Američke filmske akademije u posljednje vrijeme. Ponajviše zato što

Mala Miss Amerike (Little Miss Sunshine), red. Johnatan Dayton i Valerie Faris

GUBITNIČKI ALLEGRETTO

slika

Osim scenaristovu talentu da u protagonističku križaljku umreži sve unutarnje nesporazume likova i usputne obiteljske trzavice kojima se hrane dionice putovanja, šarm bizarne obiteljske norijade treba pripisati redom izvanrednim glumcima i uravnoteženu redateljevu čitanju Arndtova scenarija

Dogodi li se uskoro da se nekoliko replika Oscara nađe u rukama ekipe filma Mala Miss Amerike, bit će to, među ostalim, jedan od najuvjerljivijih i najironičnijih ‘autogolova’ Američke filmske akademije u posljednje vrijeme. Ponajviše zato što obiteljska road-komedija debitantskoga para Johnatana Daytona i Valerie Faris, s namah osvojenim simpatijama kritike, festivalskih žirija i nekoliko nominacija Akademije, skida do kraja ono što njezina središnja ceremonija desetljećima personificira i promovira: ideologiju uspjeha i novca, kič, glamur i iluziju. S druge pak strane, neočekivani kinohit ohrabrujući je znak da neke filmske formule, unatoč bespoštednoj eksploataciji u proteklim dvama desetljećima, nisu do kraja iscrpljene, pa tako ni film ceste. U politički korektnim godinama road movie postao je izlogom raznih modela transgresije i potvrde nekonvencionalnih identiteta. No, dok je prvim putnicima bilo dovoljno sjedište motocikla, a njihovim revizionističkim sljedbenicima kabrioletski dvosjed ili kadilak, za likove što ih je smislio i napisao Michael Arndt premalen je i razmrdani kombi, koji postaje putujući dnevni boravak neobično obične obitelji Hoover. Inventivno reciklirajući štošta viđeno u kontekstu istog žanra, scenarist je očigledno podlegao trendu ensemble-protagonista. Možda je nekoć pročitao i Ecovo tumačenje kultnoga statusa Casablanke, pripisanog »bestidnu ponašanju arhetipova«. Dva klišeja izazivaju smijeh. Sto će klišeja ganuti...

Nešto ganuća i mnogo više smijeha Mala Miss Amerike izaziva susretom gubitnički ili disfunkcionalno klišejiziranih članova obitelji Hoover na zajedničkom putu za Kaliforniju. Djed (Alan Arkin) olinjali je šezdesetosmaš i narkić; otac (Greg Kinnear) promašeni ideolog uspješnosti; ujak (Steve Carell) neuspješan samoubojica, nesretno zaljubljen gay i nedovoljno priznat stručnjak za Proustovo djelo; sin (Paul Dano) pubertetlija koji se buni šutnjom i sanjari o tome da postane pilot, dok je kći (Abigail Breslin) simpatično neugledna debeljuca opsjednuta izborima ljepote. Napokon, majka (Toni Colette) samo je požrtvovna majka bez posebnih zastranjenja, pa zato logično i kohezivni element disonantne obitelji. Ugađajući djevojčičinoj želji da nastupi na natjecanju za male ljepotice, obitelj kreće u pustolovinu koja, kako to road-klišej nalaže, umjesto pobjede, donosi suočenje s vlastitim ograničenjima i zabludama, sublimirano samosvjesno buntovnim i ljekovito katarzičnim nastupom cijele obitelji na priredbi groteskno napirlitane dječurlije.

Osim scenaristovu talentu da u protagonističku križaljku umreži sve unutarnje nesporazume likova i usputne obiteljske trzavice kojima se hrane dionice putovanja, šarm bizarne obiteljske norijade treba pripisati redom izvanrednim glumcima i uravnoteženu redateljevu čitanju Arndtova scenarija. Dayton i Faris, izvježbani na glazbenim spotovima, ponajprije pokazuju da im ne nedostaje osjećaja za ritam. Toj vrlini možemo zahvaliti dobar tajming gegova i ritmički raspored (katkad i humorno makabričnih) lajtmotiva, kao i nenasilno spajanje epizoda različitih raspoloženja i ugođaja u simfoničnu humornu cjelinu. No, kada nužno u pamćenju izblijede anegdote kojima je Mala Miss Amerike potkopala (ili poduprla?) temeljnu obiteljsku šifru, pamtit će se allegretto kojim je, za veselje mnogih, na kraju uspjela zaodjenuti gubitništvo.


Diana Nenadić

Vijenac 338

338 - 15. veljače 2007. | Arhiva

Klikni za povratak