Vijenac 337

Film

Provala (Breaking and Entering), Anthony Minghella

Urbane lisice

Usporednim zavirivanjem iza razdrmanih obiteljskih zidova Willove više klase, Provala čitko naznačuje i svojevrsnu simetriju intimnog nezadovoljstva među kingkrosovcima. Čini se ipak kako su začini raznih identiteta prevagnuli na štetu psihološkog motiviranja

Provala (Breaking and Entering), Anthony Minghella

Urbane lisice

slika

Usporednim zavirivanjem iza razdrmanih obiteljskih zidova Willove više klase, Provala čitko naznačuje i svojevrsnu simetriju intimnog nezadovoljstva među kingkrosovcima. Čini se ipak kako su začini raznih identiteta prevagnuli na štetu psihološkog motiviranja


Ime Anthonyja Minghelle automatski asocira niz uzajamno povezanih pojmova: povijest i ruralnu egzotiku, rat i žudnju, krv i suze, romansu i melodramu, uzvišenost i kič, Engleskog pacijenta i Studengoru. I sve to u epskom formatu! Britanski redatelj i dramski pisac, nakon prvenca Truly, Madly, Deeply s početka devedesetih, bio se tematski i duhovno toliko udaljio od rodnoga kraja i od vremena sadašnjega, da je zanimljivo vidjeti kako, nakon historicističkih i turističkih eskapada, percipira britansko ovdje i sada. Štoviše, zbog posljednjega filma, Provale, Minghella je reaktivirao i vlastito dramsko pismo, solidno natopljeno antropogeografijom Londona i njegove čuvene četvrti King's Cross u tijeku procesa gentrifikacije, koja bi trebala arhitektonski (ali i klasno) oplemeniti to obitavalište niže klase. No, vremensko–prostorni fikcionalni transfer nije prošao bez repova prošlosti: iz američke Studengore u multinacionalnu metropolu doselili su u Minghellinoj režiji glumac Jude Law, kao temeljac još jedne (melo)drame širega zahvata, a — kao podsjetnik na privlačnost divljine, i jedna lisica koja na začudnom početku filma slobodno šeće središtem Londona.

Upućeni znaju da riječ je o takozvanoj urbanoj lisici, jednom od mnogih primjeraka udomaćenih u engleskim gradovima. Minghellina, vjerojatno vrebajući na plijen u nekom podrumskom kokošinjcu, oprezno šeće gradom, a distanciranim suživotom s ljudima metaforički oslikava i svoj ljudski okoliš te najavljuje niz provala u susjedstvu punom sitnih lopova, imigranata i prostitutki. Arhitekt Will (Law) i njegov studio odudaraju od te sredine, pa kao magnet privlače socijalni talog koji će posredno pokrenuti njegovu intimnu rehabilitaciju usred bračne krize. Otponac je krađa u njegovu studiju u režiji lokalnoga gangstera bosanskoga podrijetla i izvedbi njegova petnaestogodišnjeg nećaka, jedinca udove imigrantice iz susjedstva, koju tjelesna pojava i psihološki potencijal Juliette Binoche čini važnim elementom dramaturške kemije. Ukratko: izgubljeni arhitekt u potrazi za malom lisicom koja mu je opustošila ured odjednom će se naći u procjepu između dvaju svjetova, a Minghella domisliti neobičan ili nečist primjerak melodrame — ženskoga žanra, u kojemu je žarište žudnje netipično postao muški lik. Razapet između dvije rasute obitelji, dvije žene (druga je njegova, Robin Wright Penn) i dva problematična djeteta (jedno je njegova hipersenzibilna i hiperaktivna pokćerka adolescentica), taj lik privlači golem psihološki teret, možda i veći nego što ga ambiciozno i složeno kontekstualiziran zaplet te prilično rezerviran Jude Law mogu podržati.

Jer, Minghella hoće ne samo natopiti dramu light–krimićem (i obratno), nego i ispuniti što realističniju socijalnu križaljku King's Crossa rodno, klasno, rasno, etnički i jezično različito definiranim likovima. Ti sugestivni pojedinačni portreti ili portretne skice pokazuju kako se na tržištu multinacionalnoga velegrada mnogi ne mogu realizirati u skladu sa sposobnostima, pa tako ni samohrana majka Juliette Binoche, koja je sarajevski klavir morala zamijeniti šivaćim priborom. Usporednim zavirivanjem iza razdrmanih obiteljskih zidova Willove više klase, Provala čitko naznačuje i svojevrsnu simetriju intimnog nezadovoljstva među kingkrosovcima. Čini se ipak kako su začini raznih identiteta prevagnuli na štetu psihološkog motiviranja ne samo kratkotrajne romanse između Lawa i Juliette Binoche, nego i nekoliko linija raspleta Provale u kojem zabludjeli Englez dokazuje da je gentleman i dobiva oprost, dok urbane lisice i dalje lunjaju King's Crossom.


Diana Nenadić

Vijenac 337

337 - 1. veljače 2007. | Arhiva

Klikni za povratak