Vijenac 337

Likovne umjetnosti

Svjetska potraga za Bukovčevim slikama

SVJETLOM OKUPANA

U prirodi je akt tipičan za Bukovčevo slikarstvo. Djevojka u prirodi opušteno se predaje krajoliku i utapa u svjetlost. Odsjaj sunca u crescendu prelazi po sredozemnom raslinju, odbija se od stijene, poigrava na valovima i na kraju se s leđa prikrada crvenokosoj ljepotici

Svjetska potraga za Bukovčevim slikama

SVJETLOM OKUPANA

slika

U prirodi je akt tipičan za Bukovčevo slikarstvo. Djevojka u prirodi opušteno se predaje krajoliku i utapa u svjetlost. Odsjaj sunca u crescendu prelazi po sredozemnom raslinju, odbija se od stijene, poigrava na valovima i na kraju se s leđa prikrada crvenokosoj ljepotici

Još jedna slika Vlahe Bukovca (1855–1922) pojavit će se u javnosti u Londonu, nakon što je godinama bila skrivena u privatnoj zbirci u Beču. Vjerojatno potaknut rekordnom cijenom od 100.800 britanskih funti, koju je prošle godine postigao Bukovčev akt na dražbi u dražbovaonici Bonham’s u Londonu, anonimni vlasnik iz Beča ponudio je svoju sliku istoj aukcijskoj kući. I tako će se još jedan Bukovčev akt naći na dražbi slika, crteža i akvarela u Londonu 27. ožujka ove godine s procjenom od 50.000 do 70.000 funti. Tehnika je ulje na platnu, dimenzije: 79x54 cm, a potpisana je i datirana 1917. u Pragu. Na okviru iz novijega razdoblja čitljiva je oznaka »Smolka Wien«.

Riječ je o aktu tipičnu za Bukovčevo slikarstvo. Djevojka u prirodi opušteno se predaje krajoliku i utapa u svjetlost. Odsjaj sunca u crescendu prelazi po sredozemnom raslinju, odbija se od stijene, poigrava na valovima i na kraju se s leđa prikrada crvenokosoj ljepotici koja se u potpunosti, ali stidljivim nagibom glave, spuštenih kapaka, predaje u naručaj sunčevih zraka. Kako bi istaknuo ljepotu mladenačke puti, Bukovac je djevojku posjeo na bijelu i crvenu tkaninu. Tkanina je slikana ležernim potezima kista, a nabori su još jedan razlog da se poigra svjetlom u kontrastu bjeline i razigrane sjene u bogatu registru boja. Možemo zamisliti Bukovca koji slika u Pragu, žudeći za toplinom i svjetlom rodnoga kraja.

U izvrsnoj monografiji Vere Kružić Uchytil (Globus, 2006) možemo pročitati kako je Bukovac u Pragu čeznuo za povratkom u Cavtat: »Željan sam sunca i našeg mora, a bogme i domaće hrane, ljupke riječi i našeg čovjeka, koji je uza sve mane najbliži našem srcu i ćudi... slikat ću naš kraj i naše tipove, da u svagdanjem doticaju s njima zaboravim i na najsitniji pramen magle, što me za toliko godina dušio na sjeveru.« Zvao je Medovića da mu dođe u goste, a kada se on nije odazvao, slikao je krajolik koji je obojici bio blizak.

Vera Kružić Uchytil bilježi među izgubljenim radovima, pod naslovom Poslije kupanja i s kataloškim brojem 993, sliku koja po opisu odgovara slici koja se nalazi u dražbovaonici Bonhams. Zamolila sam kustosice Galerije Bukovac u Cavtatu da u Bukovčevu arhivu potraže fotografije koje bi odgovarale opisu. Moram zahvaliti Heleni Puhara i Luciji Vuković, koje su vrlo brzo pronašle fotografiju što u potpunosti odgovara slici. Na poleđini fotografije rukom je napisano: »U prirodi«, sign. Praha 1917.

Za sada nam je nepoznata sudbina slike od vremena kada je fotografirana do danas, što je poticaj za dalje istraživanje hrvatske ljepotice rođene u Pragu, preko Beča stigle do Londona, dok će joj budućnost odrediti dražba u ožujku.

Iz Londona


Flora Turner Vučetić

Vijenac 337

337 - 1. veljače 2007. | Arhiva

Klikni za povratak