Vijenac 337

Film

VIDEOVODIČ

Nekonvencionalan glamur

Nekonvencionalan glamur

slika

El Cid, 181 min., Italija / SAD, 2006. (1961), Pa-Dora

Jedan od najvećih epova svih vremena, grandiozna melodrama El Cid, nastala prema tragediji Pierrea Corneillea, savršen je primjer filma kakvi se više ne rade i kakvi su bili tipični za doba svoga nastanka. Definitivno predug i odveć melodramatičan, bogate koloritnosti, spektakularne scenografije, živopisne i neštedimične kostimografije, ali i impresivnih scena te ekstremnih emocija, El Cid je ujedno film zapanjujuće panoramske fotografije, iznimna osjećaja za kompoziciju i uporabu prostora. Dvoje protagonista izrazite su filmske osobnosti — vrlo muževan Char-lton Heston u još jednoj ulozi junaka te Sophia Loren, glumica nekonvencionalna glamura i starinske, neobične ljepote. Ambiciozan i grandiozan, gotovo mističnih dimenzija, El Cid je ipak film koji se voli ili ne voli, a mnogi mu daju prednost pred još jednim povijesnim spektaklom redatelja Anthonyja Manna — Padom Rimskog Carstva.

Nadmoćna antologija

slika

Pad Rimskog Carstva, The Fall of the Roman Empire, 173 min., SAD, 2006. (1964), Pa-Dora

Divovska, trosatna kostimirana drama o slavi, veličini i pohlepi Rima priča je o časti i vrlini, moći i korupciji, gdje je sve golemo — setovi, kostimi, likovi veći od života (Alec Guinness kao Cezar, Christopher Plummer kao Komod — vrlo različit od najbližega nam Joaquina Phoenixa iz Gladijatora), glazba Dmitrija Tiomkina. Usporedimo li ga s godinu starijom Kleopatrom Josepha L. Mankiewicza, Pad Rimskog Carstva višestruko je nadmoćan; učinimo li isto sa tri godine starijim El Cidom istoga redatelja, Anthonyja Manna, ponovno se nameće dvojba oko superiornosti prethodnika. Nikad ne tonući u puki spektakl ili površinsko nizanje set-scenografije i privlačnih slika, Pad Rimskog Carstva punokrvna je drama s mnogim antologijskim trenucima. Ma kako patetično i zastarjelo današnjem prosječnom gledatelju zvučali njezini dijalozi.

Simbolična sirena

slika

Niagara, 85 min., SAD, 2006. (1953), Continental

Morbidni noir s poznatom pričom i motivima, klasičan i prepoznatljiv holivudski komad, čiji je redatelj Henry Hathaway na umu svakako imao Hitchcockove uratke. Zrelost njegovih trilerskih elemenata svakako je unizio umjetno nakalemljen završni čin — razorilac krešenda i nakupljenih napetosti srednjega dijela filma; blijed i neinspirativan deus ex machina potencijalno mnogo bogatije radnje. Središte je filma pritom lik neizbježne femme fatale, simbolične sirene, baš kao i sama njezina utjeloviteljica — sinonim fatalne žene, čarobna mlada Marilyn Monroe u jednoj od svojih rijetkih ozbiljnih uloga, po mnogima i u najboljoj; u kojoj je odlično pokazala i mračnu stranu ličnosti. Fotografija uspoređuje žensku i ljepotu prirode (u slapovima), odnosno kontrastira ljepotu krajolika i ružnoću ljudske naravi. Pa ako Niagara i nije obvezna literatura za ljubitelje noira, svakako to jest zbog same božanstvene Marilyn Monroe.

Nadrealno snatrenje

slika

Paralelni svjetovi, Possible Worlds, Kanada, 2000, Discovery

Četvrti film (i prvi na engleskom) francusko-kanadskoga kazališnog redatelja i vodeće figure kanadske avangarde Roberta Lepagea, koji je posebnu pozornost privukao multimedijskim i inovativnim radom u teatru, eksperimentirajući sa Shakespeareom, operom i dramom, potvrdio je njegov status filmaša jedinstvene vizije. Sklon kompilaciji komplementarnih ili naizgled kontradiktornih figura i događaja u radu, Lepage ovdje kao da sumira ili pabirči od vlastite poetike. Tako Paralelni svjetovi postaju mentalni, umni uradak (utemeljenost čijeg se pisca Johna Mightona u filozofiji i matematici itekako osjeća), no sjajan vizualni filmaš Lepage iz njega izvlači lirske, snovite vrijednosti, koje podcrtava slikama vode i zrcala. Meditativna, enigmatična parabola o alternativnim zbiljama, Paralelni svjetovi tako su nadrealna, čak i bizarna studija prirode ljudskog postojanja, zaogrnuta u ruho trilera; nalik pjesmi ili snatrenju o egzistenciji — nešto čemu se uvijek iznova može vraćati.


Katarina Marić

Vijenac 337

337 - 1. veljače 2007. | Arhiva

Klikni za povratak