Vijenac 336

Ples

WARP i inicijativa Poziv na preuzimanje Eks-scene

Nove potrebe neovisne plesne scene

Za radove s područja neovisne plesne scene s pravom se može reći, kao što tvrdi pomoćnica ministra kulture Nina Obuljen, da su napravili više za hrvatsku kulturu na međunarodnom planu nego ijedan drugi segment

WARP i inicijativa Poziv na preuzimanje Eks-scene

Nove potrebe neovisne plesne scene

Za radove s područja neovisne plesne scene s pravom se može reći, kao što tvrdi pomoćnica ministra kulture Nina Obuljen, da su napravili više za hrvatsku kulturu na međunarodnom planu nego ijedan drugi segment

U prostorima Teatra &TD od 20. do 22. prosinca nedavno izmakle godine održao se treći po redu WARP ili Večeri autorskih radova i performansa, a čini se i da je ovo bio posljednji u organizaciji do sada poznata koordinacijskog tima EkS-scene, koji su sačinjavale Selma Banich, Sandra Banić, Maja Marjančić, Željka Sančanin i Zrinka Užbinec. Jedan je to od razloga zbog kojih je cijela manifestacija dobila naslov FAQ, jer je uz uobičajene plesne radove nastale protekle godine u okviru radne platforme EkS-scene program sačinjavao i niz događanja vezanih uz rekonstrukciju i obilježavanje petogodišnjice rada te za hrvatsku plesnu okolinu vrlo važne udruge.

Predstavljene su dvije publikacije autorice Ivane Slunjski, o udruzi i o Triatlonu, najvećem projektu u kojemu je EkS-scena sudjelovala kao partner i organizator. Uz prigodnu izložbu, zatim konzultacije s umjetnicima i predstavnicima upravnih tijela te sastanak mreže Balkan Express koja okuplja nevladine organizacije i ustanove na polju suvremenih izvedbenih umjetnosti iz regije, zapravo ključni dio manifestacije FAQ bio je sastanak inicijative Poziv na preuzimanje. Riječ je o pozivu spomenutih koordinatorica namijenjenu svim bivšim i sadašnjim korisnicima radne platforme EkS-scene za promjenama u radnom timu i načinu djelovanja sukladno novim potrebama razvoja scene.

Ta je inicijativa simptomatična razvoju EkS-scene, ali i kulturno-političkoj okolini u kojoj djeluje, odnosno nemalim problemima s kojima se cijela scena, osobito ona najživlja – neovisna, sve teže sporazumijeva: nepostojanje plana za nacionalni razvoj plesne umjetnosti, nedostaci plesne edukacije, problemi financiranja i kvalitetna evaluacija projekata, plesni centar, nedostatak administrativne pomoći i producentskog kadra i slični. I kao što same koordinatorice naglašavaju: »Došli smo do točke kada ciljevi udruge od prije pet godina, kada je ona osnovana, više nisu aktualni. Ljudi tada nisu imali prostor za svakodnevni trening, nužan svakom plesaču, ni za rad na vlastitim autorskim projektima. To im je omogućeno. Međutim danas se broj korisnika smanjio jer ljudima očito treba nešto drugo, kao vrlo logičan slijed njihova sazrijevanja, dakle drukčiji tip prenošenja znanja konkretnim projektima ili unutar većih kolektiva, edukacija na polju teorije te mogućnost duljega boravka u studiju radi temeljitijega pristupa autorskom radu.«

Činjenica je da se većina nekad aktivnih korisnika platforme EkS-scene, potaknuta njome, danas samoorganizirala unutar vlastitih kompanija ili udruga, ali je to ujedno stvorilo potrebu za drukčijim načinom financiranja, odlučivanja i djelovanja na razini ustanova. Također sve zahtjevniji projekti udruge i potreba temeljitijih promjena cijele scene zahtijevaju i veći organizacijski napor, odnosno više vremena posvećena administraciji pa i lobiranju za promjene, što se ne može očekivati samo od pojedinaca koji se ponajprije bave vlastitim umjetničkim radom. To bi trebao biti posao organizacija drukčijega tipa. Na listi zahtjeva koje su pritom izdvojile nalazi se primjerice usvajanje novoga modela financiranja — zahtjev za trogodišnjim financiranjem programa, formiranje autonomnih vijeća za ples pri Gradu i Ministarstvu, financiranje edukativnih programa pri Ministarstvu.

Na samom WARP-u i dalje ima vrsnih plesnih radova autora i skupina poput Marjane Krajač i Sodaberga, k.o./kombinirane operacije, Nensi Lazić i dance_lab collectiva, OOUR-a ili mlade Rine Kotur, pobjednice ovogodišnje Platforme mladih koreografa. Za radove poput njihovih i ostalih autora s područja neovisne plesne scene s pravom se može reći, kao što tvrdi pomoćnica ministra kulture Nina Obuljen, da su napravili više za hrvatsku kulturu na međunarodnom planu nego ijedan drugi segment. I više je to nego dovoljan razlog za potporu, odnosno promjene koje će ovakve i slične inicijative održati na životu.


Jelena Mihelčić

Vijenac 336

336 - 18. siječnja 2007. | Arhiva

Klikni za povratak