Vijenac 336

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Kakva je veza rata i seksa?

Kakva je veza rata i seksa?

slika

New York Ono što povezuje ratove, tvrdi uvaženi američki avangardni dramatičar — kako ga titulira tamošnja kritika — Josh Fox, jest erotsko ludilo kao njihova posljedica! Drastičnu tezu, s kojom se dio publike, a i kritike, nije složio Fox demonstrira u petom dijelu svoga ciklusa Smrt nacija, upravo praizvedenom u New Yorku pod naslovom Pripadaš meni. Prvi čin događa se posljednjeg dana Američkog građanskog rata, drugi na kraju Drugoga svjetskog rata, a treći danas, u bolnici za američke vojnike ranjene u Iraku. Ratovi za posljedicu imaju seksualnu patologiju, oni oslobađaju vragove skrivene u ljudskoj seksualnosti i izazivaju poremećaje spolnosti, a ovi pak rezultiraju nasiljem, ne samo seksualnim. To naprosto viče iz svake rečenice Foxove drame, koju je sam i režirao na off-Broadwayu u malom kazalištu Space 122, a njegov radikalni pristup i političko-seksualna teza jedne je uznemirio, drugima je neuvjerljiv, dok su treći – oduševljeni!


Slavni povratak Dječaka povijesti

slika

London Kad su prije dvije godine u National Theatreu izvedeni The History Boys Alana Bennetta u režiji Nicholasa Hytnera, predstava je primljena s mnogo oduševljenja. Slijedila je uspješna turneja po Velikoj Britaniji da bi se sad komad, prerežiran od Simona Coxa i u novoj glumačkoj podjeli, preselio na West End, u komercijalno kazalište. Pa ako bi se stajalište kritike prije dvije godine moglo nazvati oduševljenjem, onda su ovo sad pravi panegirici. Naime, nova je verzija otvorila neke nove aspekte komada koji slavi britansku rezerviranost i oslikava školski sustav u Engleskoj te slavi šarm britanske buržoazije, sloja koji polako nestaje. Beskrajno duhovit komad o odnosu učenika i profesora i o promjenama u otočnoj kulturi sjajan je predložak za predstavu koju se ne smije propustiti, tvrde kritike.


Iznova pročitana Madame Bovary

slika

Moskva Gledati ovu produkciju jest kao promatrati vlak koji je izletio iz šina i juri prema betonskom zidu. Činjenica da znate njegovu sudbinu čini cijelu stvar još uzbudljivijom, napisala je kritika o novoj adaptaciji Madame Bovary u moskovskom kazalištu Puškin. Produkcija u adaptaciji i režiji Alle Sigalove, poznate redateljice i koreografkinje, puna je strasti, kakve su obično njezine produkcije, a iako dramska, predstava se vješto koristi elementima suvremenoga plesa, pa i opere. Iznimno dinamična i moderna, neopterećena velikim dijaloškim partijama i potankim prepričavanjem poznate priče, nova produkcija odlično je otvorila godinu u ruskim kazalištima, koja nastavljaju svoju umjetničku renesansu.


Što je nama 1948?

slika

Nova Gorica Srečko Fišer (1953), suvremeni slovenski dramatičar, posljednjih je godina napisao (ili adaptirao za scenu) nekoliko zapaženih komada. Posljednji od njih Dolasci / odlasci upravo je praizveden u Slovenskom narodnom gledališču u Novoj Gorici u režiji Jaše Jamnika. Posljednja prošlogodišnja premijera u slovenskim kazalištima govori o događajima iz 1948, o povijesnom kotaču koji pritišće male ljude. Vrijeme u kojem je granica tadašnje Jugoslavije podijelila Goricu, godina obračuna sa sljedbenicima Informbiroa, Fišeru su poslužili kao podloga za ovu komediju melodramu, kako je sam žanrovski definira. Kritika je predstavu primila jako dobro, publika uživa u neugodnoj povijesti, koja je sad dovoljno daleka, a Vojko Belšak kao zagriženi komsomolac napravio je izvrsnu ulogu. Nepreuzetna i zanimljiva, duhovita i melodramatična drama Odlasci / dolasci novi je vrijedan prilog repertoaru novogoričkoga SNG-a.


Jasen Boko

Vijenac 336

336 - 18. siječnja 2007. | Arhiva

Klikni za povratak