Vijenac 333

Glazba, Kolumne

GLAZBENA KRONIKA

Kvartet Rucner na kraju sezone

Kvartet Rucner na kraju sezone

slika

Četvrta sezona Gudačkog kvarteta Rucner i gostiju završila je koncertom pod naslovom Zima 29. studenog u Hrvatskom glazbenom zavodu. Gosti su ovaj put bili kornisti Boštjan Lipovšek, solist Simfonijskog orkestra RTV Ljubljane, i Viktor Kirčenkov, solist Zagrebačke filharmonije. Kako je čitava sezona Kvarteta bila posvećena Borisu Papandopulu u povodu stote obljetnice rođenja, posljednji koncert donio je praizvedbu djela posvećena tom svestranom glazbenom umjetniku iz pera suvremenoga hrvatskog skladatelja Josipa Magdića. Fantaziju –Hommage a Boris za dva roga i gudački kvartet, op. 206 Magdić je napisao početkom godine za proslavu obilježavanja Papandopulove obljetnice i posvetio ga spomenutim umjetnicima, kao i neumornu promicatelju novih hrvatskih djela – Gudačkom kvartetu Rucner.

Autor je na specifičan način, virtuoznim i duhovitim stilom, nastojao dočarati vedrinu, iskričavost i skercoznost nenadmašnoga Papandopula. Iako skladba traje tek desetak minuta, ona je koncizna i bogata kontrastima, te u znatnoj mjeri odražava ozračje nadahnuto stilom velika uzora i njegovom sladateljskom tehnikom. Boštjan Lipovšek, Viktor Kirčenkov, Sidonija Lebar, Iva Kralj te Dragan i Snježana Rucner umijećem su i skladnim suzvučjem dostojno predstavili to djelo na zadovoljstvo autora i publike.

Na početku je večeri Kvartet Rucner u povodu Mozartove godine vrlo dobro izveo njegov Gudački kvartet br. 13 u D-duru Pruski, koji također, unatoč ljepoti, nema stalna mjesta na našim koncertnim podijima. Gostovanje dvojice vrsnih kornista bila je pak izvanredna prilika da se predstavi još jedno djelo klasične literature, koje zbog neuobičajenosti sastava nema svoje stalno mjesto u izvodilačkoj praksi. Riječ je o izvrsnu Sekstetu za dva roga i gudački kvartet, op. 81b Ludwiga van Beethovena, o čijem izvođenju u Zagrebu na postojećim koncertnim programima nema podataka. Stoga je živa i reprezentativna izvedba toga privlačnog djela bila još jedno ugodno iznenađenje na kraju sezone Četiri godišnja doba.


Zagrebački solisti ugostili Filipa Faka

slika

Tekuća sezona Zagrebačkih solista pod novim umjetničkim vodstvom koncertnoga majstora Bore Martinića između ostalog je i u znaku uglednih gostujućih solista, koji bi trebali privući publiku svojom osobnošću. Mladi riječki pijanist Filip Fak zacijelo je umjetnik koji može primamiti i oduševiti publiku. Dokazao je to kao gost drugoga koncerta u sezoni održana 6. prosinca u dvorani Hrvatskog glazbenog zavoda. U 23. godini on nakon završena studija u razredu Đorđa Stanettija na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i usavršavanja u Parizu kod Eugena Indjića s velikim uspjehom gradi solističku karijeru, a bavi se uspješno i skladanjem.

U suradnji sa Zagrebačkim solistima Filip Fak izveo je čak dva djela za glasovir i gudače hrvatskih autora, Metamorfoze Igora Kuljerića (1976) i 2. koncert za glasovir i gudački orkestar Borisa Papandopula (1947). Taj je program u kombinaciji s Mozartom (Adagio i Fuga KV 546 u c-molu i Divertimento KV 137 u B-duru) izveden prvo ovoga ljeta na otvaranju 31. osorskih glazbenih večeri, in memoriam Igoru Kuljeriću, a potom i na ovom koncertu u sezoni Zagrebačkih solista, ali u kombinaciji sa Serenadom za gudače u C-duru op. 48 Petra Iljiča Čajkovskog. Ljepotom tona, muzikalnošću i virtuozitetom mladi se umjetnik sjajno uklopio u skladno suzvučje s ansamblom, podjednako u Kuljerićevim rafiniranim Metamorfozama, kao i u izvrsnom i virtuoznom Papandopulovom Koncertu, ispraćen dugim pljeskom i ovacijama zadovoljne publike.

Osim odlične potpore u pratnji mladog pijanista, Zagrebački solisti su i u Serenadi za gudače u C-duru, op. 48 Petra Iljiča Čajkovskog pružili vrlo dobar dojam složna ansambla izbalansirana zvuka, osnažena sonornošću i intenzitetom prve violine novoga koncertnog majstora Bore Martinića te svježinom i poletom novih članova kao dobrim zalogom za željen povratak na stazu stare slave.


Praizvedba za Božić

slika

Božićni koncert Majstorskoga ciklusa HRT-a pružio je 14. prosinca publici u Lisinskom nešto posebno – praizvedbu Božićnog oratorija za tri soprana, orkestar i basso continuo talijanskog baroknog skladatelja Leonarda Lea.

Leo je djelovao u Napulju kao plodan skladatelj i uspješan pedagog, no njegov Božićni oratorij bio je dugo zagubljen. Nedavno ga je otkrio i revidirao talijanski muzikolog Ivano Caiazza, pa je zahvaljujući inicijativi šefa dirigenta Simfonijskog orkestra HRT-a Nikše Bareze djelo praizvedeno u Hrvatskoj pod ravnanjem Mladena Tarbuka. U vrlo dobroj izvedbi koja je ispraćena ovacijama uz Simfonijski orkestar HRT-a i basso continuo u sastavu Mario Penzar, orgulje, Genadij Antonov, violončelo, i Mario Ivelja, kontrabas, sudjelovale su odlične sopranistice Klasja Modrušan i Miriam Artiaco, kao pastiri, i ponajbolja Valentina Fijačko kao arhanđeo Gabrijel. To lijepo, vrlo zahtjevno, ali i opsežno djelo moglo je uz prigodne dodatke biti dovoljno za jednu večer, no koncert se oduljio zahvaljujući dvjema skladbama izvedenim u prvome dijelu večeri. Srećom, bila su to također zanimljiva i atraktivna djela, u kojima su i brojni solisti iz orkestra došli na vidjelo pokazavši svoje umijeće. Izvedena je 8. simfonija u G-duru, Večer, Franza Josepha Haydna i Koncert za trublju i gudače u D-duru Giuseppea Tartinija u obradi Janija Goloba sa solističkim udjelom prvoga trubača Simfonijskog orkestra HRT-a Darija Teskere.


Višnja Požgaj

Vijenac 333

333 - 21. prosinca 2006. | Arhiva

Klikni za povratak