Vijenac 333

Likovnost

Poetsko-likovna mapa Tina Ujevića i Vatroslava Kuliša Nepoznati Ujević, Školska knjiga, Zagreb, 2006.

ČAROBNJACI STIHA I BOJE

Svjesno naglašena vizualna senzacija pojedinog prizora odlično se upotpunjuje s Ujevićevim stihovima

Poetsko-likovna mapa Tina Ujevića i Vatroslava Kuliša Nepoznati Ujević, Školska knjiga, Zagreb, 2006.

ČAROBNJACI STIHA I BOJE

slika

Svjesno naglašena vizualna senzacija pojedinog prizora odlično se upotpunjuje s Ujevićevim stihovima

Nije potrebno mnogo da se osmisli i tiska poetsko-likovna mapa na osnovi nekoliko zagubljenih i pronađenih pjesama nekoga istaknuta pjesnika, i za to angažira likovni umjetnik koji će suvislo i nadahnuto popratiti takvo izdanje. Četiri neobjavljene pjesme Tina Ujevića, Magija stvarnosti, Halje (1939), Kako putuju mrtvaci i Kaliži medenoj gozbi (1940) pronađene su 1997. u ostavštini jednoga od Ujevićevih mecena, Petra Bakule, čija ih je žena predala Tomislavu Sabljaku, uz Tonka Maroevića autoru pogovora u ovom izdanju. Kako dosad te pjesme nisu objavljene u Ujevićevim knjigama ni u sabranim djelima, a ne nalaze se ni u Ujevićevoj rukopisnoj ostavštini, direktor Školske knjige Ante Žužul i urednica u Školskoj knjizi Miroslava Vučić osmislili su reprezentativno izdanje u povodu 115. obljetnice rođenja pjesnika Tina Ujevića. Ne treba nas čuditi ni izbor Vatroslava Kuliša za tako osjetljivu zadaću, jer pogoditi Ujevićev senzibilitet i atmosferu stihova nije uvijek tako lako kako se čini na prvo čitanje. I Tonko Maroević u pogovoru pojašnjava kako i Kuliš i Ujević potječu iz mediteranskoga zaleđa, iz kamenoga krajolika u kojemu se samo sluti — i utoliko dublje podsvjesno odjekuje — more, a drugi je razlog Kuliševa angažmana upravo slikareva načitanost, trajna vezanost uz književnost i poeziju 20. stoljeća (radio je godinama kao urednik u Leksikografskom zavodu). Kuliš je u osam radova na papiru u kombiniranoj tehnici sažeo vlastite bitne sinestezijske dojmove na četiri Ujevićeve pjesme, odnosno, slikar nije ilustrirao pojedinačne pjesme, nego je iz stihova hvatao prizore koji će ga maksimalno pobuditi na dinamičnu, koloristički sugestivnu likovnu reakciju. Cijelo je izdanje (meke korice s klapnama, 31 stranica, format 32x24 cm) dodatno ilustrirano Kuliševim malim crtežima bilja i cvijeća te likovnim intervencijama karakterističnih kuliševskih uzgibanih apstraktnih poteza u kutovima stranica, dok je na početku bibliofilskoga izdanja umetnuta reprodukcija Kuliševa portreta velikoga pjesnika iz 2005. U neke prizore slikar je umetnuo komadiće svojih skica pjesnikovih portreta, fotokopije Ujevićevih autografa, crno-bijelu pjesnikovu fotografiju, slobodno gradeći prostor slike, neopterećen planovima, perspektivom, pretrpanošću i obiljem boja, fragmenata pojavnoga svijeta, arhitekturom, nebom, suncem i zvijezdama. Svjesno potencirana vizualna senzacija pojedinog prizora odlično se upotpunjuje s Ujevićevim stihovima, a da se slikar nimalo ne nameće pjesmama, bez kojih ovog izdanja ne bi ni bilo. Dapače, mjestimično nam se Kuliš otkriva kao iznimno nježna i decentna likovna pratnja Ujevićevim stihovima, u lazurnim, pastelnim, tek jedva raspoznatljivim potezima akvarelnih tragova kuća, hramova, čempresa, cvijeća i drveća. Ako istodobno čitamo stihove i pogledom s lijeve stranice prelazimo na Kuliševe crteže na desnoj stranici, nećemo osjetiti nikakvu emotivnu cezuru, nagli rez u doživljaju čitanja, neukusno isticanje kolorističkog virtuoziteta i svojstvena žestoka slikareva poteza. Atmosfera se gradi fino uravnoteženim intenzitetom pjesničkih i likovnih prizora, čemu — dopustimo banalnost koja uopće nije nevažna — pogoduje i iznimna veličina slova tiskanih stihova, čime se magija svakoga stiha doslovno nameće crtežu i energiji žarke slikareve palete.

Mnogo skeniranih fotografija Tina Ujevića, skenirani autografi objavljenih pjesama prateća su oprema raskošne edicije, koja u uskom žanrovskom smislu nije standardna poetsko-likovna mapa. Naime, osam izvornih Kuliševih crteža bilo je izloženo na ovogodišnjem zagrebačkom Interliberu u studenom, kojom je prigodom to izdanje prvi put predstavljeno javnosti, a prava promocija mape u Školskoj knjizi održat će se u četvrtak 21. studenoga, upravo na dan izlaska ovoga broja »Vijenca«.


Iva Körbler

Vijenac 333

333 - 21. prosinca 2006. | Arhiva

Klikni za povratak