Vijenac 332

Glazba, Kolumne

JAZZ AD LIBITUM - Mladen Mazur

SJEĆANJE: Nina Selak (1921 – 2006)

JAZZ AD LIBITUM - Mladen Mazur

SJEĆANJE:


Nina Selak (1921 – 2006)

slika


U ponedjeljak, 13. studenog, u Zagrebu je u 86. godini umrla prva hrvatska jazz-pjevačica Nina Selak. Rođena Zagrepčanka još se prije školovanja oduševljavala orkestrom Paula Whitemana, neokrunjena kralja jazza iz kasnih dvadesetih i s početka tridesetih godina. Uz redovito školovanje prve je poduke iz glazbe dobila od starijega brat, od kojeg je naučila temelje sviranja glasovira, a potom će svladati i nekad popularan žičani instrument ukulele. Pjevati je počela u drugoj polovici tridesetih godina prošloga stoljeća, a čuvši je, jedan ju je prijatelj doveo na audiciju u prvi hrvatski jazz klub Devils u Zagrebu, koji je osnovao i vodio naš jamačno najistaknutiji promicatelj jazza toga razdoblja i pokretač istoimenog orkestra Marjan Moša Marjanović. Taj je entuzijast, etnolog i glazbenik u šesnaestogodišnjoj Nini Selak uočio velike glasovne mogućnosti i osjećaj za ritam i frazu, te je odmah uvrstio u sastav. Istovremeno pjevanje je usavršavala kod prof. Mitrović, a prvi su joj uzori u jazzu bile pjevačice Alice Faye i Ella Fitzgerald. S Marjanovićevim je Devilsima nastupala najprije kao vokalna solistica, istaknuvši se interpretacijom pjesme The Boston Tea Party, a potom i kao članica vokalnog trija Devils, koji je pjevao po uzoru na tada vrlo popularan američki vokalni trio Andrews Sister. U tom je svojstvu nastupila i na prvom profiliranom jazz-koncertu u Zagrebu, a zaredali su i pozivi za nastupe u programima Radija Zagreb. Kao vokalna je solistica djelatna u razdoblju od 1938. do intenzivnijih ratnih zbivanja u Hrvatskoj. No 1943. ponovno se aktivira u sekstetu Miroslava Killera te u Plesnom orkestru Hrvatskog krugovala, kojim je tada ravnao spomenuti Moša Marjanović. Te su suradnje trajale sve do završetka Drugoga svjetskog rata, a bile su i razlogom dugogodišnje posvemašnje šutnje o toj nadarenoj pjevačici. Nakon rođenja prvoga sina prestala je pjevati. No time nije posve završila i njezina glazbena karijera, koju će poslije nastaviti, istina nakratko, kao jedina naša kontrabasistica.

I kao što nerijetko biva, Nina Selak otišla je potpuno zaboravljena, provevši posljednje godine života u posvemašnjoj anonimnosti u zagrebačkom domu za umirovljenike. Na zagrebačkom ju je krematoriju 16. studenog ispratila samo najuža rodbina i tek desetak znanaca te jedan kolega novinar. Tako uz jedan prilog na I. programu Hrvatskoga radija i ovih nekoliko crtica ostaje nažalost jedinim tragom sjećanja na važnu ličnost povijesti hrvatskoga jazza.

Vijenac 332

332 - 7. prosinca 2006. | Arhiva

Klikni za povratak