VRATA DUHOVNOGA
Rudolf Steiner, Prekretnice duhovnog života, prev. Renata Bakota, AGM, Zagreb, 2006.
Prekretnice duhovnog života poticajno je djelo rodonačelnika antropozofije Rudolfa Steinera i predstavlja šest predavanja religijske tematike koja je autor održao tijekom 1911. i 1912. u Njemačkoj. U tom ciklusu predavanja Steiner se bavi povijesnim zbivanjima i osobama koje su na dramatičan način obilježile povijest religije i znatno utjecale na cjelokupni duhovni razvitak čovječanstva. Spomenuta zbivanja autor obrađuje s aspekta razvoja ljudske svijesti, smatrajući da svako povijesno razdoblje korespondira s određenim stupnjem kolektivne ljudske svijesti i uvjetovano je određenim načinom razmišljanja, društvenim normama i sustavima vrijednosti, pa stoga ova knjiga predstavlja i neke temeljne autorove teze koje se provlače većim dijelom njegova opusa. U središtu zanimanja nalaze se pojedinci koji su unatoč tisućljećima ili stoljećima vremenske distance i pripadnih im mitova i legendi postojali kao stvarne osobe što su uspjele promijeniti ljudsku svijest te dovesti do velikih društvenih promjena. To su (redom izlaganja u knjizi) Zaratustra, Hermes, Buddha, Mojsije, Ilija te Isus Krist. Njihovo značenje Steiner opisuje potanko i s poznavanjem materije, tj. izvornih religijskih spisa i sekundarne interpretativne literature. Za svakog od njih važan je neki lajtmotiv oko kojeg autor okuplja predavanje: Zaratustra govori o čovjekovoj duhovnoj promjeni pažljivim promatranjem i nadilaženjem fizičkog svijeta, Hermes ili Thoth oličenje je staroegipatske duhovnosti i težnje za dosezanjem i spoznajom nadosjetilnoga svijeta, Buddhino je značenje u okretanju vlastitim unutarnjim snagama, oslobađanjem od materijalnog postojanja te postizanjem blaženstva, Mojsije je važan zbog rađanja samosvijesti i prvotnog subjektiviteta, a Ilija kao nositelj vjere. Posljednje poglavlje ne bavi se Kristom na način prethodnih ličnosti, nego je neka vrsta polemike s onodobnim religijskim interpretacijama s kraja devetnaestog i početka dvadesetog stoljeća.
Iako je prema Steineru čovjekova svijest u svakom vremenu drukčija, on razvoj čovječanstva shvaća kao smisleno napredovanje, teleološki proces. I dok je u većini filozofskih teorija teleološki princip povezan s pitanjem slobode i volje, Steinera zanima gotovo isključivo duhovni svijet i onostranost — napredovanje duhovne spoznaje tijekom stoljeća i njezine mijene osnova su njegova antropozofska koncepta. U osnovi, teza o suvremenom čovječanstvu koje je posve izgubilo vezu s duhovnošću i nije posve izvorna: u današnje je vrijeme postala mantrom bezbrojnih new age pokreta koji s duhovnošću nemaju apsolutno nikakve veze. No Steinerov je poziv za obnavljanjem duhovnosti ipak drukčiji i utemeljen na studioznom i često originalnom proučavanju religijske baštine od pradavnih vremena pa sve do današnjeg doba, stoga se njegovo idealiziranje prirodnog čovjeka nezagađenog egzaktnim mišljenjem i novovjekovnom racionalnošću ne čini mističnim bijegom kakav je bio u modi početkom dvadesetog stoljeća, nego unutarnjom potrebom za obnavljanjem iskustva prevladavanja materijalnog svijeta i ulaskom u duhovni svijet kakav su zamišljali naši preci. Steiner osim toga ne smatra da je mističko iskustvo promatranja svijeta u slikama manje vrijedno od razumijevanja u pojmovima ili idejama, držeći kako je neposredni uvid u slikama jednako važan kao i teorijski uvid logičkim rasuđivanjem i filozofskim zrenjem.
Takav zagovor duhovnosti nije jeftina mistika, nego polazi od precizno definiranih osnova »duhovnoznanstvenog razmatranja povijesti«, prema kojemu povijest svijeta ne čine samo materijalne činjenice nego i neobično važni duhovni impulsi što počivaju u ljudskoj duši i zapravo su osnovna tema knjige. Takvi impulsi, koji su poticali spomenutih šest ličnosti o kojima autor govori osnova su suvremenoga sebenadvladavanja i samopronalaženja, jer se sadašnjost može razumjeti samo s osvrtom na duhovne veličine prošlosti. »Danas su za normalnu ljudsku svijest vrata duhovnoga svijeta zatvorena«, kaže Steiner, pa je stoga ova knjiga neka vrst potrage za izgubljenom duhovnošću, potrage čije tragove autor slijedi precizno i akribijski, pišući i govoreći iznimno zavodljivim stilom i sa smislom za iznošenje bitnog. Steiner se i danas, gotovo cijelo stoljeće nakon objavljivanja ključnih antropozofskih teza, nažalost nalazi izvan institucionalnog pogona i vrlo je rijetko predmet akademskoga proučavanja, što bi se s obzirom na njegovo značenje nedvojbeno trebalo promijeniti.
Tonči Valentić
Klikni za povratak