Vijenac 328

Glazba, Kolumne

Glazbena kronika - Višnja Požgaj

Na prekretnici

Ovogodišnje Varaždinske barokne večeri bit će zapamćene po nekoliko događaja koji su potvrdili ugled tradicionalnoga međunarodnog festivala, ali će se pamtiti i kao znakovita prekretnica u njegovoj povijesti, kojom je završeno dugo razdoblje pod vodstvom utemeljitelja i u prethodnih dvanaest godina ravnatelja Vladimira Kranjčevića

36. VARAŽDINSKE BAROKNE VEČERI, 22. rujna – 8. listopada 2006.

Na prekretnici


slika


Ovogodišnje Varaždinske barokne večeri bit će zapamćene po nekoliko događaja koji su potvrdili ugled tradicionalnoga međunarodnog festivala, ali će se pamtiti i kao znakovita prekretnica u njegovoj povijesti, kojom je završeno dugo razdoblje pod vodstvom utemeljitelja i u prethodnih dvanaest godina ravnatelja Vladimira Kranjčevića


Posljednja je Kranjčevićeva godina ponudila zanimljive nove smjernice u programu s iskorakom u neobarok, odavši ujedno počast Mozartu u povodu njegove obljetnice, te pružila pregršt vrhunskih glazbenih događaja koji će se pamtiti. Najavljeni su spektakularnim otvaranjem u prelijepu ambijentu Staroga grada, okrunjeni veličanstvenom proslavom 45. obljetnice umjetničkoga rada primadone Ruže Pospiš-Baldani u Katedrali.

Velika umjetnica bogate međunarodne karijere i ponos hrvatske kulture darovala je mnoge lijepe trenutke i festivalu rodnoga kraja, Varaždinskim baroknim večerima, stoga je s punim pravom ove godine dobila nagradu Ivan Lukačić za izniman prinos razvoju i značenju tog nacionalnog festivala. Bilo je ganutljivo kada je njezin izlazak pred Filharmonijski komorni orkestar iz Münchena u katedrali brojna publika pozdravila na nogama i dugim pljeskom. Uz sjajne glazbenike, na čelu s koncert-majstorom Lorenzom Nasturicom Herschowicijem i pod ravnanjem maestra Vladimira Kranjčevića, umjetnica je otpjevala samo tri arije. Ali kako! Bili su to njezini antologijski biseri Ombra mai fu iz Händelove opere Xerxes, Erbarme dich iz Bachove Muke po Mateju i Che faro senza Euridice iz Gluckova Orfeja, u koje je Ruža i danas krasnim glasom pretočila veliko pjevačko umijeće, zrelost, osjećajnost i izražajnost interpretacije.

Izvrsni Slovenski komorni zbor koji je na ovogodišnjem festivalu nastupio u čak trima velikim projektima s pravom je zavrijedio nagradu Ivan Lukačić za najviši izvodilački domet. Besprijekorno je izveo nimalo jednostavne dionice u dvjema Bachovim misama i jednoj kantati uz sudjelovanje Slovenskoga komornog orkestra pod ravnanjem dirigenta dr. Mirka Cudermana, potom u Händelovu oratoriju Mesija u Mozartovoj obradi, uz Slovensku filharmoniju pod ravnanjem maestra Milana Horvata, i napokon u Bachovoj Muci po Ivanu velikom glazbenoscenskom projektu pod ravnanjem maestra Vladimira Kranjčevića.

Nagradu Jurica Murai za iznimno umjetničko ostvarenje dobili su braća Philips – Davor (violina) i Hrvoje (viola i violina), koji su iskrenim mladenačkim zanosom i ljepotom tona osvojili publiku u prelijepim ambijentima dvoraca u Trakošćanu i Ludbregu. Istu nagradu dobio je i Varaždinski komorni orkestar, čije je dojmljivo glazbeno putovanje Srednjom Europom pod umjetničkim vodstvom Mimi Mitchell i uz sudjelovanje solista Vedrana Kocelja na trublji i Richarda Egarra na čembalu ocijenjeno jednim od njihovih najboljih nastupa do sada.

Dnevnik »Vjesnik«, tradicionalno odan razvitku kulture, utemeljio je kao medijski pokrovitelj Varaždinskih baroknih večeri nagradu Kantor, koja se dodjeljuje vrhunskim hrvatskim interpretima glazbenoga djela Johanna Sebastiana Bacha izvedena na Varaždinskim baroknim večerima. Ove godine ta je nagrada pripala maestru Vladimiru Kranjčeviću za grandioznu izvedbu Muke po Ivanu u varaždinskoj katedrali.

Maestro Kranjčević bio je na čelu velikoga međunarodnog ansambla, koji je na visokoj profesionalnoj razini izveo to kapitalno djelo barokne duhovne glazbe. Vrijednosti i atraktivnosti projekta pridonijela je scenska postava Georgija Para, koji je sa suradnicima skladno i logično uprizorio djelo. Izvanredne kreacije ostvarili su uz ostale Henning Clocke kao Evanđelist, Jože Vidic kao Pilat i Davide Damiani kao Isus, dok su arije sjajno izveli Margareta Klobučar, Marijana Lipovšek, Joshua Ellicott i Ivica Čikeš. Posebno je zablistao Slovenski komorni zbor, kao i orkestar Camerata Serbica.

Maestro Kranjčević u specifičnoj je situaciji ansambla raspršena po svim raspoloživim prostorima crkve uspio objediniti dvosatnu izvedbu bez stanke u jedinstvenu, duboko proživljenu i stilski čistu cjelinu, koju je i publika ispratila dugim pljeskom i ovacijama.

Prigodom uručenja nagrade Kantor, koja nosi ime po velikom leipziškom kantoru Johannu Sebastianu Bachu, urednica kulturne rubrike »Vjesnika« Branka Džebić rekla je čestitajući Kranjčeviću: »Svi mi znamo da vi niste Bach… ali vi ste, dragi maestro, 36 godina ovdje doista bili kantor i od grada Varaždina načinili hrvatski Leipzig. Vaše ime ostaje zauvijek ujedinjeno s Varaždinom i Bachom…«

I doista, Kantor Vladimiru Kranjčeviću još je jedno priznanje velikom zaljubljeniku ne samo u Bacha, kojega on smatra najvećim skladateljem svih vremena, nego i velikom entuzijastu i organizatoru koji je 36 godina živio za Varaždinske barokne večeri i doveo ih do respektabilna vrhunca. A o tome svjedoče brojni dokumenti, kao što je i najnovije dvostruko multimedijalno izdanje 35 godina Varaždinskih baroknih večeri urednice Erike Krpan. Vladimir Kranjčević napušta Festival, nažalost u nezdravoj atmosferi poremećenih ljudskih odnosa, ali trag ostaje, a što će donijeti budućnost Varaždinskim baroknim večerima, vidjet će se.


Višnja Požgaj

Vijenac 328

328 - 12. listopada 2006. | Arhiva

Klikni za povratak