Vijenac 327

Filatelija

Filatelija: Motivi prigodnih maraka

Otočić civilizacije i kulture

Autorica Ariana Noršić, apsolventica Grafičkog fakulteta, smjer grafički dizajn, dimenzije 29,82 x 35,50 mm, naklada 200 000, datum izdanja 9. rujna 2006.

Filatelija: Motivi prigodnih maraka

Otočić civilizacije i kulture

slika

Autorica Ariana Noršić, apsolventica Grafičkog fakulteta, smjer grafički dizajn, dimenzije 29,82 x 35,50 mm, naklada 200 000, datum izdanja 9. rujna 2006.

Ako neki, ma kako malen, otok poželi biti država, izdat će marku. Marka mu udara pečat državnosti kao što mu more ocrtava granicu. Gusta i zatvorena forma čini otok neizmjernim. Tako je i marka otočić u moru povijesti i zemljopisa prema kojima se mora odrediti. Posebno onda kad povijest počinje iznova, a zemljopis joj se prilagođuje. Dana 25. lipnja 1991. Sabor je proglasio nezavisnost Republike Hrvatske. Još prije međunarodnoga priznanja, 9. rujna 1991, izdana je redovita marka s imenom nove države. Odonda je proteklo petnaest godina i danas Hrvatska pošta slavi taj jubilej. Marka je popratila rađanje Republike Hrvatske, iskazala njezine temeljne vrijednosti, bitne datume, događaje i insignije. Trobojnica i grb napokon su legalno ušli u ikonografsku bazu dizajna maraka. No isto tako će se, u ravnopravnu sudjelovanju na raspis europskih tema, osjetiti i približavanje europskoj zajednici...

Osim što je atribut državnosti, marka je izvor obavijesti o sadašnjosti i prošlosti, povijesti i zemljopisu, umjetnosti i znanosti, kulturi i sportu, fauni i flori... Marka nije pasivna pratiteljica stoljetnoga kalendara. Ona iznova vrednuje sva navedena područja, bacajući novo svjetlo na još nedavno potisnute ili proskribirane sadržaje. Marka također proizvodi suvremenu povijest. Ona je element zajedništva Hrvatske sa svijetom, kako u izdanjima na zajedničke teme, tako i u suizdanjima s pojedinim državama (Austrija, Vatikan, Slovačka, Češka, Belgija, Mađarska...).

Malena marka intimno sudjeluje u našemu svakodnevnom životu i njegovim obredima. Ona sama postaje čestitka i lijepa misao onomu komu se šalje pismo. Marka je s nama proslavljala mnoge blagdane, među njima i petnaest Božića. Da se proizvede marka, potreban je rad mnogih stručnjaka. To su u prvom redu radnici dviju tiskara (Zrinski iz Čakovca i Hrvatski tiskarski zavod iz Zagreba); tu su i članovi Povjerenstva za izbor motiva, likovnih i grafičkih rješenja poštanskih maraka, koji se brinu za umjetničku i kulturnu razinu hrvatske filatelističke proizvodnje, a tu je pedesetak stvaralaca, istaknutih slikara i dizajnera, koji su petnaest godina, oblikujući hrvatske marke, utjecali na predodžbu svijeta o Hrvatskoj i njezinu identitetu.

Hrvatske su marke hvaljene i zapažene zbog modernosti, mladosti i inovativnih rješenja, na čemu se posebno nastojalo. Hrvatske su marke dobile svjetska priznanja i osigurale Hrvatskoj visok ugled na tome specifičnom polju. Riječ je i o filatelističkim nagradama za najljepše i najbolje marke, kao i o onima za umjetničku i dizajnersku vrijednost.

Otvorena vrlo različitim estetikama i likovnim vrijednostima, Hrvatska je pošta na svjetsku scenu unijela marku koja se vizualno neprekidno obnavlja i unosi iznenađenja. Marka, otočić civilizacije i kulture, čuva svoju autonomiju u povoljnim i nepovoljnim okolnostima, u miru i u nemiru, nadmećući se s oskudicom i odgajajući publiku za novo razumijevanje. Takav otočić mali je svjetionik čija zraka dopire daleko. Autorica je teksta objavljena u deplijanu Željka Čorak.


Priredila Sandra Cekol

Vijenac 327

327 - 28. rujna 2006. | Arhiva

Klikni za povratak