Vijenac 321

Likovnost

NEPOZNATO DJELO JULIJA KLOVIĆA U LONDONU

ANĐELI TRUBAČI

Minijatura Posljednji sud svakako otvara raspravu koja će potaknuti brojna pitanja, na koja ćemo tek podrobnijom analizom moći odgovoriti

NEPOZNATO DJELO JULIJA KLOVIĆA U LONDONU

ANĐELI TRUBAČI


slika


Minijatura Posljednji sud svakako otvara raspravu koja će potaknuti brojna pitanja, na koja ćemo tek podrobnijom analizom moći odgovoriti


Teško je opisati uzbuđenje koje vas obuzme kada se neočekivano na svjetlu dana pojavi dotad nepoznato remek–djelo majstora kao što je Julije Klović (Grižane 1498 – Rim 1578). Otkriće će zacijelo biti predmetom mnogih znanstvenih analiza, ali zasad želim svratiti pozornost na minijaturu s temom Posljednjega suda, koja će pomoći da još bolje upoznamo bogat opus slavnoga našijenca.

Ako je vjerovati zapisu na okviru minijature, onda je po predaji Klović minijaturu darovao papi Klementu VII (Giulio de Medici) prigodom njegova izbora 1523. godine. Navodi se također da je poslije bila u zbirci vojvode od Lindsaya.

Slikana je akvarelom i gvašem na finoj pergameni, na kojoj se vide i tragovi crne krede. Dimenzije su 293 x 228 mm, a u London je stigla iz jedne europske zbirke.

Tema Posljednjeg suda nije nepoznata u Klovićevu opusu. Najsličniji prikaz novo otkrivenomu onaj je u Lekcionaru Townley fol. 23v. No za razliku od prizora u lekcionaru, u londonskoj je minijaturi manje stroga podjela na nebeski i zemaljski svijet. Dok su u Townleyju likovi smrtnika odijeljeni slojevima teških oblaka od nebeskih anđela, svetaca i pravednika i na kraju Krista, u londonskom Posljednjem sudu anđeli trubači kao da zvukom trublji povezuju dva svijeta. Njihova su glazbala usmjerena na užasnute nage i polunage likove. Oblaci su se nadvili nad krajolikom, oni su poveznica, a ne podjela, a razigrani anđeli stvaraju dinamičnu trokutnu kompoziciju s Kristom na vrhu.

Likovi smrtnika gotovo su identični u objema minijaturama i pitanje je koja je vremenska razlika između ta dva Posljednja suda? Ako je vjerovati zapisu, onda bi ovaj londonski za četvrt stoljeća prethodio Townleyju. Minijatura svakako otvara raspravu koja će potaknuti brojna pitanja, na koja ćemo tek podrobnijom analizom moći odgovoriti.


Iz Londona Flora Turner Vučetić

Vijenac 321

321 - 22. lipnja 2006. | Arhiva

Klikni za povratak