Vijenac 319

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Vasiljev se bori s politikom

Vasiljev se bori s politikom

slika


Moskva Prvorazredni kulturni skandal i dalje bjesni u Moskvi. Naime, gradske vlasti ustrajale su u zahtjevu Anatoliju Vasiljevu da iseli iz svoga (starog) kazališnog pros-tora u ulici Povarskajoj, a kad je on to odbio, uručile su mu otkaz kao umjetničkom direktoru Škole dramske umjetnosti. Vasiljev je, istina, prije pet godina dobio reprezentativnu novu zgradu u ulici Sretenka, ali stari prostor i dalje koristi za rad sa glumcima. Kulturna je javnost na strani Vasiljeva, politika, jasno, na strani gradskih vlasti, a veliki je meštar pozornice odgovorio novom produkcijom Kameni gost ili Don Juan je mrtav, baš na pozornici koju mu žele oduzeti. Izvrsno ocijenjena produkcija osim što je kazališni doživljaj zapravo je i ironičan komentar na političko upletanje u umjetnost i pokušaj da se upozori da se na kazalište ne smije djelovati političkom silom.


Heroj ili izdajica — na američki način


slika


London Rachel Corrie, ovisi s koje strane gledate, za jedne je junakinja, za druge izdajnica. Riječ je o mladoj Amerikanki koja je željela mirnim protestom pomoći Palestincima da bi, postavivši se između rušitelja i palestinskih domova, prije tri godine završila pod izraelskim buldožerom. Dokumentarna dra-ma, priređena iz njezinih pisama, potkraj prošle godine osvojila je London u produ-kciji Royal Courta, da bi prije mjesec dana bila najavljena i njujorška premijera. Zovem se Rachel Corrie, međutim, nikad nije ugledala svjetla američke pozornice, nakon intervencije politike komad je cenzuriran i — zabranjen. Službeno je priopćenje da je riječ o odgodi premijere, a novi datum premijere bit će objavljen naknadno, točnije — nikad! Američka je reakcija obnovila engleski interes za ovu dramu pa je obnova u londonskom kazalištu Playhouse u izvedbi Megan Dodds i režiji Alana Rickmana, još jednom rasprodala, ali i rasplakala dvoranu.


McPherson u Društvu liječenih alkoholičara


slika


New York I dok je s repertoara šutke nestala najavljena Rachel Corrie, američke se pozornice bave nominacijama za nagrade Tony. Jednu od njih zaslužio je i poznati irski dramatičar Conor McPherson, čija je Brana nedavno praizvedena i u splitskom HNK, za komad Shining City, koji je američku premijeru doživio prije nekoliko dana u izve-dbi Manhattan Thea-ter Cluba i režiji Robert Fallsa. McPherson, koji je nakon što je prije pet godina u alkoholnoj krizi preživio tešku upalu gušterače postao radikalni trezvenjak, Shining City napisao je kao intimnu dramu o dvama stanovnicima Dublina koji prolaze kroz krizu, a jezik je priličniji poeziji nego drami. Američka se kritika raspametila natječući se u smišljanju epiteta za tu odličnu produkciju, a Tony, koji je izmakao Brani, sad se opet smiješi McPhersonu.


Hamlet u gledalištu


slika


Maribor Kad se već ovaj kazališni globus bavi politikom i kazalištem, vrijedi zabilježiti i novu premijeru u mariborskom Slo-venskom narod-nom gledališču, čija je tema ima-nentno politička. Hamleta, ali u dramaturškoj kombinaciji Heinera Müllera i Shakespearea, režirao je Samo M. Strelec, koji je i ravnatelj Drame, ali čiji mandat završava potkraj godine. U oproštajnoj režiji s mjesta ravnatelja Strelec se poigrao Shakespeareovom maksimom prema kojoj je cijeli svijet pozornica. U produkciji Stroj Hamlet cijela je pozornica — gledalište. Pametno koncipirana, spektakularno režirana i odlično igrana (Hamlet je Tadej Toš, Ofelija Veronika Drolc, Klaudije Nenad Tokalić, Gertruda Milada Kalezić, a u podjeli je i naša Dora Fišter) ta je produkcija još jedan vrijedan prinos bogatom slovenskom kazališnom životu.


Jasen Boko

Vijenac 319

319 - 25. svibnja 2006. | Arhiva

Klikni za povratak