Vijenac 319

Kritika

Hrvatska teatrologija

Duh zavičajnosti

Hvarsko kazalište, zbornik radova, Matica hrvatska Hvar, Književni krug Split, 2005.

Hrvatska teatrologija

Duh zavičajnosti


Hvarsko kazalište, zbornik radova, Matica hrvatska Hvar, Književni krug Split, 2005.


Nikša Petrić, istaknuti polihistorik, u Zborniku Hvarsko kazalište sabrao je relevantne tekstove koji sa svih strana veoma plastično predočavaju pozornice, gledalište, glumce, pisce, publiku i dakako samo kazališno zdanje i njegovu povijest. Tvrdilo se da je hvarsko kazalište sagrađeno u zgradi arsenala u luci, i to 1602. u doba kneza Petra Semitecola. No tradicija se osporavala, ali je upravo Nikša Petrić našao ispravu iz 1676. o popravku kazališta u zgradi arsenala. Za izgradnju arsenala, njegovih skladišta, kazališta i ponad trga velikoga balkona (zvan Belvedere) zasluga je poduzetnoga kneza, Mlečanina, Petra Smitecola, koji je smirivao netrpeljivosti između pučana (građana) i plemića, koji su kao i u drugim komunama uzurpirali svu vlast u gradu. Naime, i nakon u krvi ugušena ustanka pučana pod vodstvom Matije Ivanića 1514. nisu prestale razmirice u gradu Hvaru, u kojem zimuje mletačka flota, gdje povremeno boravi zapovjednik Kulfa (zaljeva), kako su već nazivali Jadran, a Petar Semitecolo u svom izvješću naziva Hvar draguljem Republike i srcem Kulfa, Jadrana. Natpis na ulazu u kazalište iz 1602. upravo spominje drugu godinu mira aludirajući na prijepore u gradu. No, plemići tužakaju kneza u Veneciji i zagorčavaju mu život pokušavajući omesti njegove zamašne gradnje. I prije su se u Hvaru održavale scenske igre, no to su bila mahom crkvena prikazanja, liturgijske igre, koje su imale pozornice na otvorenom ili u crkvama, ali postojalo je i scensko zdanje o kojem su se brinuli i plemići i pučani. No, ono sačuvano, postojeće kazalište u arsenalu, ubraja se među starije u Europi, pogotovo komunalnog tipa, za razliku od onih uz vladarske palače, koja bijahu rezervirana za elite. Što je navelo mletačke vlasti na gradnju kazališta? Osim prikraćivanja vremena i zabava na otoku za njezine malobrojne predstavnike po svoj prilici cilj je bio okupljanje građana i plemića, njihov suživot i time ublažavanje socijalnih napetosti. A i plemstvu je bilo tijesno u gradu; ono izbjegava obaveze i boravi dugo vremena na posjedima izvan grada, na ladanju, i to ne samo na otoku Hvaru nego i na Visu. U novom su kazalištu zajedno plemići i građani mogli ne samo gledati predstave nego i igrati, posebno u doba poklada. Različiti autori u zborniku pišu o kazališnom životu u Hvaru, o gostovanjima, ali ponajprije o hvarskim piscima, plemićima: Petru Hektoroviću, Hanibalu Luciću, Mikši Pelegrinoviću… Rekonstruiraju se i scenske igre iz doba prije kazališta u arsenalu, nabožni tekstovi sastavljeni u obliku dijaloga i prikazanja s kojima se srednjovjekovni duh nastavlja tijekom kasnijih stoljeća. U jednom prikazanju koje je sastavio Marin Gazarović sveti Stjepan kroz usta glumca zapovijeda svojim Hvaranima da mu dovrše crkvu. Maškarate i svečanosti imaju svoje pozornice na trgu i ulicama. U zborniku se donosi i prijevod latinskog spjeva iz 1712. godine, djela viškog erudita Antuna Karamanea, u kojem autor opisuje igre što ih je na Hvaru, u doba poklada, dao izvesti Marin Capello, zapovjednik brodovlja. U kazalištu su se prikazivale komedije, tragedije, a i sam je zapovjednik bio pod maskom. Igralo se i za danjega svjetla na samu trgu; po napetu konopu trebalo se dokopati košare s patkama i bocama pjenušava vina; borile su se skupine šakača na improviziranu mostu; s vrha zvonika na konopu privezan na koloturnicima spuštao se brodić sa žonglerom na čija se leđa popeo dječarac koji s visine pozdravljaše kneza. Blještali su i praskali vatrometi. Dakako, ti su prizori bili u političkoj službi veličanja države i demagoškoga manipuliranja pučanstvom. U zborniku se donose radovi koji osvjetljavaju najnoviju povijest kazališta, jer, srećom, tradicije ipak nisu sasvim zamrle. S razlogom se vrednuje rad redatelja Marina Carića, koji nas je tako prerano napustio, a koji je vješto obnovio stara prikazanja okupivši sugrađane i ulivši im dio svoga žara. I ovaj zbornik dolijeva novo ulje, održava fitilj tradicije. Ipak u Hvaru tinja duh zavičajnosti, uza sve rasprodaje i demografske i ine krize. Još traju ophodnje u Velikom tjednu; po cijelom se otoku pjeva i moli kao prije toliko stoljeća. Istina, zgrada kazališta u lošem je stanju, a i ovaj je zbornik prinos obnovi, koja vjerojatno neće izostati.


Ivo Babić

Vijenac 319

319 - 25. svibnja 2006. | Arhiva

Klikni za povratak