Vijenac 319

Glazba

50. sezona Bečke državne opere

Blistavi niz

Pedesetogodišnjica obnovljene zgrade proslavljena je velebnim gala koncertom s ulomcima iz opera koje su u nizu premijerno postavljene 1955: Fidelio, Don Giovanni, Kavalir s ružom, Aida, Majstori pjevači i Žena bez sjene

50. sezona Bečke državne opere

Blistavi niz


slika


Pedesetogodišnjica obnovljene zgrade proslavljena je velebnim gala koncertom s ulomcima iz opera koje su u nizu premijerno postavljene 1955: Fidelio, Don Giovanni, Kavalir s ružom, Aida, Majstori pjevači i Žena bez sjene


Bečka državna opera (BDO) u pedesetoj jubilarnoj sezoni u obnovljenoj zgradi razorenoj tijekom Drugog svjetskog rata nastavlja djelovati u najužem vrhu, među vodećim svjetskim opernim kućama. Taj status osigurava joj pedeset opernih naslova što se izvode ove sezone. Među njima su, dakako, Wagnerov Prsten Nibelunga, i dvije verzije Verdijeva Don Carlosa, talijanska i francuska. Repertoar je još i veći jer se niz naslova ne može izvesti baš svake sezone.

Pedesetogodišnjica obnovljene zgrade proslavljena je velebnim gala koncertom u studenom s ulomcima iz opera koje su u nizu premijerno postavljene 1955: Fidelio, Don Giovanni, Kavalir s ružom, Aida, Majstori pjevači i Žena bez sjene. Straussova glazbena komedija Kavalir s ružom ove je sezone premašila brojku od šesto izvedaba, od toga 315 izvedaba u tekućoj produkciji redatelja Otta Schenka, premijerno postavljenoj 1968, u kojoj je Sena Jurinac četrdesetak puta pjevala Maršalicu. Dugovječne produkcije poput Schenkova Kavalira specifičnost su BDO, koja ih brižno održava uz nove inscenacije suvremenog režijskog pristupa. Do posljednjega mjesta popunjeno gledalište ne dokazuje samo omiljenost djela kod bečke publike. Pokazuje kako ta publika, navikla i srasla sa svim čudima moderne operne režije, lijepo prihvaća tradicionalan, upravo staromodan pristup u kojemu je sve uprizoreno točno onako kako piše u partituri. Otto Schenk majstor je detalja, kako u stilskoj scenografiji Rudolfa Heinricha i kostimima Ernija Knieperta, tako i u mizansceni, koja u tančine slijedi glazbu. Glazbena je izvedba pod štapićem stručnjaka za njemački repertoar Petera Schneidera uzorna. BDO nastavlja tradiciju izvrsnih tumačica glavnih ženskih uloga. Vokalno savršene i očaravajuće u dvopjevima i tropjevima bile su Ricarda Merbeth kao beskrajno profinjena Maršalica, Elina Garanča kao glasovno rijetko dominantan Oktavijan i Ileana Tonca kao suptilna Sofija. Redateljica Christine Mielitz jedna je od mladih snaga suvremenoga glazbenog kazališta što ih direktor BDO Ioan Holender posljednjih godina predstavlja publici. Njegov mandat počeo je 1992, traje do 2010, i tako će ući u povijest kao ravnatelj s najduljim stažem u BDO. Christine Mielitz znala je dignuti prašinu nekim ostvarenjima, ali je Wagnerov Ukleti Holandez što ga je postavila prije dvije godine zapravo dosta konvencionalan. Istaknula je sablasnost Holandezovih mornara, koji se pojavljuju kao prijeteći zombiji. Scenograf Stefan Mayer vješto je iskoristio velike tehničke mogućnosti pozornice BDO i scenske mašinerije, oblikujući nekoliko spektakularnih promjena prizora, kao i završni, u kojemu Senta nestaje u plamenu. Izvedba je u kontinuitetu bez stanki između činova. Glazbena strana pod vodstvom dirigenta Ulfa Schirmera donijela je dovoljno ugođaja mora, njegove uzburkanosti i prijeteće siline te blaga povjetarca, što se odražavaju na sudbinu junaka. Veliki zborski ansambl bio je romantično raspjevan. Solističku podjelu čine Alan Titus kao sugestivan Holandez, vrsna dramska sopranistica Eva Johansson u ulozi opsjednute Sente, rutinirani veterani Walter Fink kao Daland i Margareta Hintermeier kao Mary, izvrsni Cosmin Ifrim kao Kormilar te Arnold Bezuyen kao Erik.


Davor Schopf

Vijenac 319

319 - 25. svibnja 2006. | Arhiva

Klikni za povratak