Vijenac 316

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Poljski novi val

Poljski novi val

slika


Varšava Poljski teatar Rozmaitosci, koji već neko vrijeme vodi Grzegorz Jarzyna, uz Warlikowskog najzanimljiviji poljski redatelj mlađe generacije, i dalje je u središtu pozornosti europske javnosti. Zašto, pokazala je nova premijera u sklopu Jarzynina proširivanja scene izvankazališnim prostorima u gradu — Helena S. Monike Powalisz izvedena u jednom od varšavskih hotela. Komad koji govori o onome što bismo mogli nazvati ostavinskom raspravom nakon samoubojstva mlade žene, vlasnice skupe umjetničke slike, režirala je poznata glumica mlađe generacije Aleksandra Konieczna. Dinamično, efektno i iznimno glumački vrijedno karakteristike su predstave koja reprezentira novi poljski teatar u najboljem svjetlu. Helena S. lišena je bilo kakve težnje posebnim scenskim efektima, već se usredotočuje na rad s glumcem i ritam predstave koji rezultira vrhunskom dramskom predstavom u komornim okolnostima, koje joj posebno gode.


Univerzalne ratne teme


slika


New York Nakon Londona, Tokija i Los Angelesa Stuff Happens Davida Harea doživio je premijeru i u New Yorku, u poznatom Public Theatreu dokazavši kako početak novoga tisućljeća protječe u znaku dokumentarne drame koja na scenama kao da je zamijenila ono što se sredinom devedesetih pojavilo kao nova europska drama. Hareova drama temelji se na dokumentima i transkriptima događaja koji su prethodili savezničkom napadu na Irak, ali neki su dijelovi nužno fikcija. Zanimljivo da je za njujoršku produkciju Hare u antiratnom komadu izgrađen po uzoru na Shakespeareove povijesne komade napravio i neke izmjene, ponajprije u karakteru Colina L. Powella, državnoga tajnika, koji je u odnosu na londonsku praizvedbu sad prestao biti pozitivac. Sudeći prema prvim dojmovima, predstava se dojmila i američke publike, pa će sigurno ponoviti uspjeh s drugih strana svijeta. Glupost i ratni napori, čini se, univerzalni su!


Ni Beograd nemre pobjeć' od nedjelje


slika


Beograd U posljednje vrijeme Miri Gavranu, kao najizvođenijem hrvatskom dramatičaru u inozemstvu, pridružila se i Tena Štivičić. Nakon uspješne praiz-vedbe njezine nove drame Fragile u ljubljanskom Mladinskom gledališču, koje će vidjeti i publika Marulićevih dana, beogradski Atelje 212 premijerno je izveo predstavu Nemreš pobjeć' od nedjelje. Kazalište koje je prije tri godine s uspjehom izvelo njezine Dvije (i ta je predstava gostovala na Marulićevim danima osvojivši nagradu publike) sad se vratilo ranijoj drami Štivičićeve, koju je ovaj put režirala Maja Šimić, Zadranka koja studira režiju na beogradskom Fakultetu dramskih umjetnosti, a igraju Aleksandra Janković i Svetozar Cvetković. Kritike tvrde da će produkcija zasigurno ponoviti uspjeh prethodnoga Tenina hita u Ateljeu Dvije.


Podsjećanje na Pinterovu veličinu


slika


London Gate Theatre još jednom je podsjetio na jednog od najvažnijh dramatičara 20. stoljeća Harolda Pintera, postavivši na scenu njegove dvije jednočinke, nasta-le u razmaku od 24 godine, Kind of Alaska i A Slight Ache. Novija, Kind of Alaska iz 1982, prvi je dio večeri, a zatim slijedi jednočinka iz 1958. Drame koje pinterovski neugodno podsjećaju da život nije uvijek zabavna činjenica podsjećaju na veličinu pisca kojega je, bez obzira na slavu, premalo na engleskim pozornicama, zapazila je kritika. Gate je, čini se, još jednom pogodio!


Jasen Boko

Vijenac 316

316 - 13. travnja 2006. | Arhiva

Klikni za povratak