Vijenac 316

Kazalište

KAZALIŠTE VIROVITICA, ZLATKO KRILIĆ, ŠALA MALA, RED. ZLATKO KRILIĆ

Od zadirkivanja do zlostavljanja

KAZALIŠTE VIROVITICA, ZLATKO KRILIĆ, ŠALA MALA, RED. ZLATKO KRILIĆ

Od zadirkivanja do zlostavljanja


slika


Kako se određuje granica koja razlučuje bezazleno dječje zadirkivanje od opasna zlostavljanja, bullyinga? Zbog čega je zlostavljanje teže pročitati u svijetu malih žena nego u svijetu malih muškaraca? Mogu li mali zlostavljači ostaviti na psihi svojih vršnjaka podjednaka oštećenja kao i odrasli? Kako se obraniti od malenih sadista i sadistica? To su neka od temeljnih pitanja koja postavlja Krilićeva Šala mala (bezazlena komedija koja može prerasti u tragediju), praizvedena u Kazalištu Virovitica 1. travnja. Zlatka Krilića, najmlađega hrvatskog klasika dječje književnosti, kako ga je u Dječjim hrvatskim klasicima nazvao Stjepan Hranjec, na Šalu malu nadahnuo je tragični događaj koji se zbio u Pennsylvaniji početkom ožujka 2001. Manipulativno, poremećeno ponašanje najpopularnije djevojčice u školi rezultiralo je ubojstvom djeteta. Krilićevu priču grade odnosi između četiri tipična, čista pretpubertetska karaktera: Martina — Privlačna Plavokosa Popularna Princeza; Elizabeta — sramežljiva, povučena, prosječna izgleda, iskrena; Neven — velika dioptrija, veliki kompleksi; Zlatko — debeli dječak, potisnuti agresivac dobra srca. Elizabetom vlada golema potreba da bude prihvaćena, Nevenom vladaju kompleksi, a Zlatkom vlada njegov osjetljivi ponos. Martina, dijete nedvojbeno psihopatske strukture ličnosti, trenutačno namiriše njihove slabosti i započinje sadističnu igru. Koncentrirajući se upravo na teže uočljivo zlostavljanje među djevojčicama — autor teksta, redatelj i scenograf Krilić te kostimografkinja Vanda Grba oblikuju likovnost predstave jasnom spolnom diferencijacijom: zastupljene su isključivo ružičasta i svijetloplava boja. U svim nijansama marcipanske ružičaste, koja u svojoj slatkoći postaje mučna i nasilna, odlično pliva Vlasta Golub u ulozi sadistične Martine. Zbunjena pretpubertetskim hormonskim eksplozijama, tražeći svoj identitet između ružičaste i svijetloplave, luta osjetljiva Elizabeta u kreaciji Snježane Slavić. Male muškarce oblikovali su Goran Koši, potpun u ulozi očalinka Nevena i iznijansirani Mijo Pavelko u ulozi pretilog Zlatka. Glazba Igora Karlića kao i svjetlo Damira Gvojića prate dramaturšku liniju Šale male, dok bi bolje redateljsko rješenje za likove majke, oca i ravnatelja škole bilo njihovo pojavljivanje na sceni negoli raspoređivanje Glasa. U cjelini, Šala mala veoma izravno upozorava na razliku između zadirkivanja i zlostavljanja: zadirkivanje izaziva nelagodu koja prestaje kad prestaje i zadirkivanje, dok zlostavljanje izaziva nelagodu koja će, u najvećem broju slučajeva, potrajati cijeloga života u obliku dubokih nezacijeljenih rana na duši.


Dubravka Lampalov

Vijenac 316

316 - 13. travnja 2006. | Arhiva

Klikni za povratak