Vijenac 316

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Caruso St John u Asconi

Caruso St John u Asconi

slika


Mladi i već međunarodno afirmirani arhitekti Caruso St John nedavno su osvojili prvu nagradu na natječaju za Turističko–kulturni centar u švicarskom odmaralištu Ascona, pobijedivši u finalu natječaja Zahu Hadid i Petera Märklija. Britanski su arhitekti zaveli ocjenjivače inventivnom interpretacijom jedinstvene lokacije u gradu te modulacijom formi koje prizivaju finoću barokne tradicije, karakteristične za južnošvicarsku regiju Ticino. Pozicionirano na razmeđi gusta povijesnog središta i prostranije moderne ekstenzije većega mjerila, novo zdanje zamišljeno je kao kruna karakteristične siluete grada. Program centra, čiji se proračun procjenjuje na 36 milijuna eura, uključuje izložbene prostore i auditorij, okružene serijom prostranih javnih foajea i izdignute iznad razine grada. Auditorij i predvorja spaja neobično blizak prostorni karakter artikuliran serijom zamrznutih betonskih draperija, ovješenih za visoki strop. Zavojiti betonski oblici uokviruju spektakularne vizure na grad i okolni krajolik te građevini daju izazovnu prepoznatljivu siluetu, a u interijeru draperije fokusiraju prostor prema pozornici auditorija i modificiraju njegovu akustičku kakvoću.


Wall House 2 promijenila namjenu


slika


Wall House 2, znamenito ostvarenje Johna Hejduka (1929–2000), koje je on projektirao još početkom sedam-desetih godina prošlog stoljeća, a izgrađeno tek 2001. (nakon arhitektove smrti) u nizozemskom Groningenu, sada je prenamijenjeno u zakladu s galerijskim prostorom za izlaganje suvremene um-jetnosti. Prvi umjetnik uključen u novi program bio je Javier Marchán. Umjetnik sa stalnim prebivalištem u Barceloni obitavao je tri mjeseca u Hejdukovoj kući radeći na djelu Elsewhere/Elders, sada izloženu u galeriji, u kojem istražuje eksplicitni simbolizam i iznad svega prostorne napetosti (»gotovo četvrtu dimenziju građevine«) u Hejdukovoj arhitekturi.


Izložba Tokio – Berlin / Berlin – Tokio


slika


U Muzeju Mori, smještenu na 53. katu istoimenog nebodera u središtu Tokija do 7. svibnja postavljena je izložba Tokio – Berlin / Berlin – Tokio, koja otkriva bogate kulturne veze između dviju velikih svjetskih metropola u razdoblju od kraja devetnaestog stoljeća do naših dana. Tijekom dva svjetska rata, potresa, eksplozivna ekonomskog razvoja, propast i ideologija i ekonomskih recesija oba su grada iskusila slična razdoblja razaranja i ponovnog rađanja, praćena dramatičnim društvenim i kulturnim posljedicama. Sve to vrijeme njihove kulturne veze nisu bile ograničene samo na umjetnost, nego uključuju brojne razmjene na drugim područjima, poput arhitekture, fotografije, kazališta i dizajna, što je dokumentirano sa petsto izložaka podijeljenih u jedanaest sekcija. Prva polovica izložbe oslikava utjecaje pojedinih umjetnika na tokijsku scenu u prvoj polovici prošlog stoljeća, poput arhitekta Bruna Tauta te veze Bauhausa i japanske arhitekture, dok druga polovica uspoređuje dva grada i njihove artističke komune.


Dom Meljnikova u opasnosti


slika


Iz Moskve dolaze upozorenja kako je baština Konstantina Meljnikova, posebno njegova znamenita kuća–atelijer, koju je nakon umjetnikove smrti 1974. neumorno branio njegov sin Viktor Konstantinovič Meljnikov, u velikoj opasnosti da bude uništena. Viktorova smrt 9. veljače (u dobi od 91 godine) aktualizirala je obiteljski spor koji je tinjao godinama. Samo nekoliko sati nakon njegove smrti kći Elena, koja je već prije (neuspješno) pokušavala otuđiti obiteljsku imovinu, u pratnji naoružanih zaštitara i rođaka zatražila je zatvaranje kuće koju je sagradio njezin djed, a u njoj živio i stvarao otac, te optužila sestru Ekaterinu za pokušaj krađe arhiva. Prava je istina da je Ekaterina, poput oca Viktora, koji ju je imenovao izvršiteljicom oporuke, snažno angažirana na zaštiti povijesne baštine i vodi akciju da se znamenita cilindrična kuća, jedna od nekoliko privatnih građevina podignutih u komunizmu i nedavno proglašena povijesnim spomenikom, pretvori u javni muzej posvećen Konstantinu i Viktoru Meljnikovu, u čemu je podupire MAPS (Moscow Architecture Preservation Society). Potpora i detaljnije informacije na adresi: www.maps–moscow.com.


Vinko Penezić

Vijenac 316

316 - 13. travnja 2006. | Arhiva

Klikni za povratak