Vijenac 315

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

U Moskvu, u Moskvu...

U Moskvu, u Moskvu...

slika


Moskva Zlatna maska, jedan od najzanimljivijih europskih festivala, održava se u prvom dijelu travnja u Moskvi, a njezin integralni dio i ove je godine Russian Case, koji će od 6. do 11. travnja predstaviti ono najbolje u ruskom kazalištu brojnim inozemnim gostima. Zlatna maska ogledni je primjer dobro zamišljena festivala, koji završava dodjelom nagrada za najbolje predstave u protekloj godini. Teško je govoriti o favoritima, ali gostima će biti prikazane brojne zanimljive predstave u izboru kritičarke Marine Davidove. Nove produkcije nekih od najzanimljivijih osobnosti europskog teatra, Erenburga, Marchellija, Pogrebnička, Ženovača, Serebrenikova, Viripajeva, Ugarova... bit će pokazane domaćoj i inozemnoj publici. Posebna je poslastica premijera Putovanja, temeljena na Gogoljevim Mrtvim dušama u režiji Mindaugasa Karbauskisa, Fomenkova učenika iz Litve, koji je obilježio prošlogodišnje festivalsko izdanje.


Borba za umjetnički opstanak


slika


Bombay U indijskom profesionalnom kazalištu, u kojem je državna subvencija nepoznata stvar, i koje živi gotovo isključivo od prodanih ulaznica, prevladavaju lagane komedije i bulevarski repertoar. No, indijski se kazališni umjetnici ne mire sa situacijom, sve češće ulazeći u rizik angažiranog ili inovativnog teatra, koji ne nudi laganu zabavu. Takav je slučaj s produkcijom Noćna pjesma dramom Manisha Verme, u režiji mlade Kalyani Hiwale, nastalom po motivima poznate Dorfmanove uspješnice Smrt i nevjesta. Situacija je premještena u Indiju i bavi se poznatom i mučnom temom silovanja koje se dogodilo u indijskoj državi Gujarat u vrijeme masovnih vjerskih nereda 1992, a bavi se temom traume i oprosta. Drama igrana u Eksperimentalnom teatru u Bombayu izazvala je vrlo pohvalne reakcije, ali i brojne zanimljive izvankazališne rasprave.


Kazalište kao politička tribina


slika


Liverpool Engleskoj ne nedostaje angažiranoga teatra, ali premijera u kazalištu Everyman u Liverpoolu podsjetila je koliko kazalište može zaista biti angažirano i raspravljati o svojoj okolini, ne izbjegavajući teme iz medija. Predstava Unprotected (Nezaštićene) u režiji Nine Raine govori o prostitutkama u Liverpoolu, gradu koji se često zove kulturnom prijestolnicom, ali je istodobno prijestolnica trgovine seksom i ljudskim sudbinama. Izravan povod za ovu dokumentarnu dramu temeljenu na svjedočenjima prostitutki i njihovih roditelja pokušaj je Liverpoola da stvori sigurne zone za prostituciju, koji su vlasti odbile. Još jedan primjer u Engleskoj sve popularnijeg dokumentarnog teatra izazvao je brojne rasprave o najstarijem zanimanju na svijetu — o čemu debata u Britaniji traje već neko vrijeme — i pravu seksualnih radnica na elementarnu ljudsku sigurnost.


Ismijavanje gospodara svijeta


slika


New York Kad se već ovotjedno izdanje Kazališnoga Globusa bavi društveno angažiranim teatrom, vrijedi spomenuti i predstavu čiji angažman ne ostavlja mučan dojam, nego zabavlja. Bushovi ratovi, satrička produkcija, ismijava američkog predsjednika i njegove angažmane na različitim stranama svijeta u preventivnim ratovima. Bush je, na plakatu predstave, koji evocira mjuzikl My Fair Lady, prikazan kao marioneta kojom upravlja Dick Cheney, a niz skečeva, koji su zamislili i napisali Jim Russek i Nancy Holson, povezanih dramaturškom linijom prema kojoj je Bush tek pijun vraga kojem je namjera uništiti Ameriku, urnebesno je zabavan — jasno pod uvjetom da niste republikanac i Bushov simpatizer.


Jasen Boko

Vijenac 315

315 - 30. ožujka 2006. | Arhiva

Klikni za povratak