Vijenac 315

Likovnost, Naslovnica

SEARCHING FOR BLAISE: VLAHO BUKOVAC (1855–1922) AND HIS NORTHERN PATRONS, WALKER ART GALLERY, LIVERPOOL, 12. STUDENOGA 2005 – 3. SIJEČNJA 2006; MERCER ART GALLERY, HARROGATE, 14. SIJEČNJA – 19. OŽUJKA 2006; DRAŽBOVAONICA BONHAM'S, LONDON, 23 – 29. OŽUJKA 2006.

Cvijet u Parizu

To je prva izložba koja obrađuje veze hrvatskog umjetnika i britanskih mecena, obitelji Fox i LeDoux. Ona je ujedno poticaj za pronalaženje Bukovčevih slika koje su bile u njihovu vlasništvu, a od početka 20. stoljeća, kada ih je većina prodana na dražbi, zametnuo im se trag

SEARCHING FOR BLAISE: VLAHO BUKOVAC (1855–1922) AND HIS NORTHERN PATRONS, WALKER ART GALLERY, LIVERPOOL, 12. STUDENOGA 2005 – 3. SIJEČNJA 2006; MERCER ART GALLERY, HARROGATE, 14. SIJEČNJA – 19. OŽUJKA 2006; DRAŽBOVAONICA BONHAM'S, LONDON, 23 – 29. OŽUJKA 2006.

Cvijet u Parizu


slika


To je prva izložba koja obrađuje veze hrvatskog umjetnika i britanskih mecena, obitelji Fox i LeDoux. Ona je ujedno poticaj za pronalaženje Bukovčevih slika koje su bile u njihovu vlasništvu, a od početka 20. stoljeća, kada ih je većina prodana na dražbi, zametnuo im se trag


»Fox me pozvao u goste. U Harrogateu nas dočekaše upravo kraljevski. Nikad takovo bogatstvo vidio nijesam. Ondje je bio vječni blagdan, a sve što si zaželio, bilo ti na dohvatu ruke. I kraljević bi se zadovoljio s mojoj sobom... Od deset ura do podne izrađivao sam sliku... Samson Fox, koji je bio na glasu veseljak, zavolio me i reče mi, da je njegova davna želja bila da me upozna. Čim sam dovršio njegov portrait, naručio mi sliku svoje majke, pa onda redom kćerku i njezinog muža, a na poslijetku i svoja dva sina: Harry i Willy. Gosti, koji su slike vidjeli, pojagmiše se za mojim radovima [...]. Iste (1891) godine posjetio me Richard le Doux Esq. s gospodjom. Obradovaše se da govorim engleski i naručiše mi svoje portraite. Otidjoh u West Darby, Liverpool. Primili me kao odličnog prijatelja i bilo mi je, ako ne bolje, ali svakako ne gore, neg li u Samson Foxa. Izradio sam i neke njihove gostove«.


slika


Iz kratkih izvadaka iz autobiografije Vlahe Bukovca Moj život saznajemo ne samo koliko je Bukovac uživao u prijateljstvu bogatih mecena nego da je to bilo iznimno plodno razdoblje u kojemu je naslikao i brojne portrete. No gdje su sada ti portreti i slike iz Bukovčeva britanskog razdoblja? Jadranka Njerš, Lady Beresford–Peirse, koja već godinama traga za Bukovčevim slikama u Velikoj Britaniji, potaknula je britanske kustose na istraživanje opusa hrvatskog slikara, s kojima je organizirala izložbe i dala oglase u britanskom tisku uz reprodukciju slike Bijela robinja, kojima želi pronaći tu i ostale Bukovčeve slike. Za sada se iz britanskoga razdoblja pojavila samo jedna slika u privatnom vlasništvu u Liverpoolu, a internet je pomogao da se javi i novi vlasnik Bukovčeve slike iz New Yorka. Prema vlasnikovoj izjavi, on je prije deset godina uzeo sliku, koja je bila odbačena prigodom preuređivanja hotela. Nedavno je na internetu potražio informacije o slikaru i saznao za izložbe Bukovca u Engles koj te je ponudio na prodaju Dražbovaonici Bonham's, koja će je uključiti u dražbu slika 19. stoljeća, u Londonu 13. lipnja. Procijenjena je na 40.000–60.000 funti, pa će biti zanimljivo koji će iznos postići. Slika je ulje na platnu (127 x 97cm) i prikazuje nagu djevojku koja obavijena plavim velom leži na stijeni i ustima prinosi grančicu s pupoljkom. Potpisana je i datirana »Paris 1887.« Vjerojatno je riječ o jednoj verziji slike Cvijet, koju Bukovac navodi u popisu slika nastalih u Parizu od 1877. do 1892. Vera Kružić Uchytil u svojoj monografiji Bukovca u popisu izgubljenih radova iz 1887. piše o slici Une Fleure, koja bi po opisu odgovarala novopronađenoj slici iz New Yorka. Slika navedena u monografiji bila je izložena u Pariškom salonu 1887. godine. No vjerojatno je ipak riječ samo o verziji slike koja je bila izložena u Salonu, jer ova slika koja se pojavila na tržištu, dijelom nije dovršena, ispod tanka namaza očit je crtež, što ne bi bilo primjereno za izlaganje na Salonu. Sliku mogu vidjeti posjetitelji izložbe koju je 23. ožujka u Dražbovaonici Bonham's uz veleposlanika Joška Para otvorio slavni glumac Edward Fox, praunuk Samsona Foxa, bogatog industrijalca i Bukovčeva mecene iz Harrogatea. Na izložbi je predstavljena i ostavština Bukovčeve unuke Zorice, Lady Glen, koja je živjela u Engleskoj i oporučno slike ostavila Galeriji Bukovac u Cavtatu. Nakon izložbe u Londonu donacija od deset slika i dvije skulpture bit će otpremljena u Cavtat. Izložba Vlaho Bukovac i njegovi mecene na sjeveru Engleske organizirana je u čast obilježavanja 150. godišnjice slikareva rođenja i održana najprije u Liverpoolu, u povijesnim prostorima Walker Art Gallery, zatim u gradskoj galeriji u Harrogateu i na kraju u Dražbovaonici Bonham's u Londonu. To je prva izložba koja obrađuje veze hrvatskog umjetnika i britanskih mecena, obitelji Fox i LeDoux. Ona je ujedno poticaj za pronalaženje Bukovčevih slika koje su bile u njihovu vlasništvu, a od početka 20. stoljeća, kada ih je većina prodana na dražbi, zametnuo im se trag. Alex Kidson, kustos u Umjetničkoj galeriji Walker u Liverpoolu, iscrpno je istražio Bukovčev opus koji je nastao tijekom njegova višekratnog boravka u Engleskoj. Rezultate vrlo vrijedna istraživanja objavio je u studiji pod naslovom Vlaho Bukovac and his patrons in the north of England u znanstvenoj publikaciji: The British Art Journal (The Research Journal of British Art Studies, Volume VI, No.3, Winter 2005). Na naslovnici je objavljena slika La Grande Iza iz 1882, a čitava je studija bogato ilustrirana reprodukcijama slika i dokumentarnim fotografijama.


Iz Londona Flora Turner–Vučetić

Vijenac 315

315 - 30. ožujka 2006. | Arhiva

Klikni za povratak