Vijenac 314

Kazalište

HNK Osijek: Slavko Grum, Događaj u mjestu Gogi, red. Rene Maurin

Sumorna pjesma zbilje

Zanimljivo nesuglasje između naratorovih riječi o tome što pojedini likovi trenutačno rade i sama zbivanja na pozornici, time što se jedno govori, a drugo čini, redatelj nas upozorava na skandalozno prepletanje, proturječje i nesukladnost jezika i tijela

HNK Osijek: Slavko Grum, Događaj u mjestu Gogi, red. Rene Maurin

Sumorna pjesma zbilje


slika


Zanimljivo nesuglasje između naratorovih riječi o tome što pojedini likovi trenutačno rade i sama zbivanja na pozornici, time što se jedno govori, a drugo čini, redatelj nas upozorava na skandalozno prepletanje, proturječje i nesukladnost jezika i tijela


Drugim gostovanjem u osječkom HNK Rene Maurin potvrdio se kao vrstan i smion redatelj: gotovo godinu nakon provokativne jednočinke Desdemona, priča o rupčiću za nos Paule Vogel (postavljene, nažalost, kao projekt komorne scene pa tako i u neprimjerenu prostoru foajea osječkoga HNK u travnju prošle godine), 11. ožujka ove godine premijerno je izvedena drama Događaj u mjestu Gogi slovenskog ekspresionističkog pisca Slavka Gruma. Za razliku od Desdemone, kojom je predočen postupni prijelaz od lake, lepršave komedije u početnim scenama do tamno i tragično intonirane drame u konačnici, Događaj u mjestu Gogi od sama početka odiše teškom i mučnom atmosferom koju tek povremeno prekidaju humorne scene, no i u takvima se ponajprije događa gorki humor pada i neuspjeha. Drama je to o jalovu životu malograđanske sredine, ali i o roditeljstvu, pedofiliji i silovanju, prostituciji, frigidnosti, zločinu… u kojoj na svjetlo dana izlaze mračne tajne, tajne koje protagonisti često ne smiju priznati ni sebi samima. Liječnik po struci, Grum je za studija u Beču došao u dodir s Freudovom psihoanalizom, čiji su utjecaji vidljivi i u drami. Freud, koji uvide o enigmi žene izvodi iz analize njezine anatomske prikraćenosti i histerije, u Gogi bi imao pregršt pacijentica: žene su ili frigidne ili prostitutke ili loše majke; u svakom slučaju utjelovljuju demonizam, zavode muškarce na krivi put, a načina da iskupe svoje grijehe ili da se smire — nema, mir ne mogu naći ni u okviru religije; otvorena je tek mogućnost odlaska iz mjesta, no to je put koji najvjerojatnije vodi u prostituciju. Muškarci su u Gogi pak ili okrutni nasilnici i pijanci ili senzibilne, umjetničke dušice koje zaziru od tjelesne ljubavi… Okosnicu drame čini Hanin (Sandra Tankosić) povratak u Gogu te njezino ponovno suočavanje sa silovateljom Prelihom (Mladen Vulić), strah da bi otkrivši zločin kojem je izložena od trinaeste godine izazvala nerazumijevanje i osudu okoline, ponajprije oca. Jalovu egzistenciju u Gogi, koja se svodi na čekanje nekog događaja, proživljavaju i sestre Tarbula (Mira Perić-Kraljik) i Afra (Nela Kočiš), Pijani slikar (Robert Krajinović), gospođa Tereza (Ana Stanojević) i mnogi drugi. Dodatnu dimenziju predstavi daje inverzija muško-ženskih uloga, tzv. cross-dressing: grbavca Teobalda utjelovljuje Tatjana Bertok Zupković, gospođu Prestopil — Đorđe Bosanac, Djevojku pak Vjekoslav Janković. Nepodudarnost tjelesnog i kostimografsko-glumačkoizvedbenog spola otvara uvijek aktualno pitanje identiteta: tko smo? zašto smo ti koji jesmo? što nas takvima čini? Zanimljivo je i nesuglasje između naratorovih riječi o tome što pojedini likovi trenutačno rade i sama zbivanja na pozornici, time što se jedno govori, a drugo čini, redatelj nas upozorava na skandalozno prepletanje, proturječje i nesukladnost jezika i tijela. Osim na tematskom i izražajnom planu, gdje su bol, strah, nagovještaj rata i slično oblikovani u često irealnim, alogičnim i šokantnim scenama, radnjom što se raspada; ekspresionizam je vidljiv i u oblikovanju scene: Nataša Černoša mjesto Gogu prikazala je kao bolnicu, pa su kuće/sobe likova bolnički kreveti, dok je kostimografija (Saša Došen) također naglašeno simbolička. Uobličavanju mučne atmosfere pridonosi i izbor glazbe, koji, jednako kao i oblikovanje svjetla, potpisuje redatelj. Melankolične su instrumentalne note, pa i početni stihovi sumorne pjesme o ljubavi i smrti Tužna je nedjelja Rezsőa Seressa, mađarskoga glumca i skladatelja, koja je svojedobno izazvala mnogobrojna samoubojstva nesretnih ljubavnika ne samo u Mađarskoj. Sugestivnom, zagušljivom i agoničnom atmosferom Goga vjerojatno neće proizvesti samoubilački učinak na gledatelja, ali će svakako upozoriti da raznorazne bolesti suvremenoga, našeg, društva nisu kuga 21. stoljeća, nego, nažalost, svevremena zbilja.


Kristina Peternai

Vijenac 314

314 - 16. ožujka 2006. | Arhiva

Klikni za povratak