Vijenac 314

Časopisi

»Prolegomena«

SOCIOLOGIJA MOĆI

»Prolegomena«, časopis za filozofiju, gl. ur. Josip Talanga, god. 4, br. 2, prosinac 2005.

SOCIOLOGIJA MOĆI

slika


»Prolegomena«, časopis za filozofiju, gl. ur. Josip Talanga, god. 4, br. 2, prosinac 2005.


Filozofski časopis »Prolegomena« u ovome broju govori o malo filozofskih tema. Prva se dva članka odnose na anglosaksonsku filozofsku tradiciju (naspram često prevladavajuće kontinentalne). Na početku, Dražen Pehar govori o nekim temama vezanim uz filozofiju jezika te ističe tematski okvir vezan uz pojam višesmislice (ambigvitet, dvosmislenost), koja u Peharovu tumačenju može biti i višeznačnost ili višesmislenost. Okvir za raspravu o tome pojmu kreće se u tematskom rasponu filozofije koja se nalazi u autora kao što su D. Davidson, Aristotel, L. Wittengstein i drugi. S druge strane, članak Mateja Sušnika o Naturalističkom moralnom realizmu govori o nekim problemima metaetike. Jedna od prvih knjiga koja je u nas prevedena i koja nas uvodi u takav način razmišljanja o etici jest ona Gilberta Moorea Prinicipi etike. Sušnik člankom otvara neka suvremena pitanja iz toga područja. Oba članka više proširuju nego što izlaze iz referencija zadanih tematskim okvirom. U predstavljanju hrvatskih filozofa (a filozofkinje?) časopis se u ovome broju ističe tekstom Ivana Kordića o Matiji Vlačiću Iliriku. Na kraju treba spomenuti dva članka o svojevrsnoj suvremenoj sociologiji moći između domaćih filozofa i filozofskih časopisa. Autori (Pavel Gregorić i Josip Talanga), čini se, problematiziraju suparničke časopise i knjige. Gregorić se u svojoj kritici–prokazivanju (prije svega) »Filozofskih istraživanja« osvrće na postupak legitimacije u objavljivanju, financiranju, anonimnim recenzijama i drugim zanimljivostima u životu nekoga znanstvenog i filozofskog časopisa. Da subjektivnost perspektive ne bi bila jednostrana, treba reći da je autor teksta član uredništva »Filozofskih istraživanja« i osobno smatra kako legitimaciju filozofskih tekstova treba pronaći u njihovim filozofskim temeljima, a ne u prokazivanju proceduralnih legitimacija moći koje će neki časopis staviti ispred nekoga drugog. Ukratko, i nakon 2500 godina u sporu između filozofije i polisa (u manje dramatičnu izdanju) Gregorić bi kao filozof i danas iskušavao snagu polisa na filozofiji. Talanga pak kao etičar u svome osvrtu na dvije knjige o etici (jedna Kangrgina, druga Čovićeva) upućuje nekoliko filozofski relevantnih (iako ne uvijek nužno prihvatljivih) kritičkih opaski na račun tih knjiga. No, njegova zajedljiva tvrdnja da je riječ o kontinuitetu oca i sina na katedri za etiku na Filozofskom fakultetu u Zagrebu otkriva i njegovu obiteljsku dramu i tako daje prilog suvremenoj hrvatskoj semiotici. Na kraju ipak malo uzbuđenja. Ostaje još samo želja da se filozofi pokušaju više baviti filozofijama, filozofskim i drugim teorizmima koje treba otkrivati i reagirati na njih, kod nas i kod drugih. Ako je to ono što žele.


Snježan Hasnaš

Vijenac 314

314 - 16. ožujka 2006. | Arhiva

Klikni za povratak