Vijenac 314

Likovnost

IZLOŽBA GRAFIKA NEVENKE ARBANAS RITMOVI, GALERIJA ORANŽERIJA, VUKOVAR, VELJAČA 2006.

Na zidovima i podovima

Format vertikale u posljednje vrijeme sve češće zaokuplja umjetnicu, a radovi iz posljednjega ciklusa nadahnuti su katastrofom Vukovara i osobito iskapanjima masovnih grobnica

IZLOŽBA GRAFIKA NEVENKE ARBANAS RITMOVI, GALERIJA ORANŽERIJA, VUKOVAR, VELJAČA 2006.

Na zidovima i podovima


slika


Format vertikale u posljednje vrijeme sve češće zaokuplja umjetnicu, a radovi iz posljednjega ciklusa nadahnuti su katastrofom Vukovara i osobito iskapanjima masovnih grobnica


Nova vukovarska galerija Oranžerija nalazi se u sklopu dvorca Eltz te je, za njezine potrebe, arhitekt Željko Kovačić prenamijenio prostor starog staklenika. Do sada su u sklopu njezina programa, osim već navedene, bile izložbe Vatroslava Kuliša, Petra Barišića i Ante Rašića. Izložba Ritmovi Nevenke Arbanas prezentira umjetničine radove nastale tijekom 2005, čija su specifičnost otisnuta platna velikih dimenzija i vertikalnih formata ovješenih o zidove te postavljenih po podu galerije. Format vertikale u posljednje vrijeme sve češće zaokuplja umjetnicu, a radovi iz posljednjega ciklusa nadahnuti su katastrofom Vukovara i osobito iskapanjima jama masovnih grobnica. Nevenka Arbanas je, u tu svrhu, izabirala platna s industrijskim otiscima na koja je, potom, intervenirala kolažem. Materijal za kolaž umjetnica je dobila koristeći se svilenim papirom za brisanje matrice, na kojem, tehnikom frottagea, ostaju zanimljivi tragovi ruke u raznim pigmentima. Taj je otpadni materijal dugo intrigirao umjetnicu dok ga, konačno, nije odlučila reciklirati kao asocijativnu poveznicu s potresnim prizorima iskapanja. Nevenka Arbanas uporna je i neumorna u istraživanjima i ispitivanjima. Ne odustajući od tradicionalnosti grafičkoga medija, ona stvara autentičnu umjetnost i snažnu suvremenu poruku, izbjegavajući u potpunosti kičeraj i plitkoće u koje umjetnost i život prelako tonu pod izlizanom krilaticom postmoderne i njezinih alkemičarskih formula, i koju se u posljednje vrijeme želi osvježiti novom kovanicom neomoderne. Među nebrojenim magovima u čijim se loncima krčkaju eliksiri života i kamen mudraca, Arbanasova dosljedno, dostojanstveno i pošteno ustraje u studioznim i temeljitim traganjima bez pretjerivanja i euforičnih stranputica. Bez buke, njezin je glas snažan. Već nebrojeno puta isticano, njezinu umjetnost vežemo uz mentalitete nadrealizma i lirske apstrakcije pozitivnih poruka koje nose nadu. Znakovita je njezina sklonost hrabru — ali nikada nepromišljenu — eksperimentiranju. Propitujući probleme komunikacije, Nevenka Arbanas rado se u opusu koristila zapisom, slovom, znakom, isječcima iz novina. U najnovijem ciklusu taj znak, osim slova, postaje i otisak autoričine ruke. Tu ruku vidjeli smo već u paleolitskim pećinama, kao prvi trag koji je postao znakom. No, ruka u Ritmovima nije ruka koja želi reći: Ja, N. A. postojim! Ona je tu u ime svih onih ruku raznih Ovčara i penje se, okomicom platna, u visine. Patnja je put u Nebo. U kombinaciji s prevladavajućim crnilom, umjetnica umeće jake kolorističke akcente u obliku mrlja ili šokantnih, energičnih zasjekotina. Nesvakidašnja sklonost višebojnosti u grafikama, također, odavno joj je dijagnosticirana. U razrađenu ključu Arbanasova uvijek pronađe način osvježavanja svoje umjetnosti, iznenađivanja novom pojedinosti. Neumoran tragač i radnik, vukovarskom izložbom nadograđuje logično svoj opus. Galerija Oranžerija započela je ambiciozno i s dobrim okom i ukusom svoj mladi staž. Želimo joj da zajedno s ravnateljicom Muzeja Ružom Marić, u ambijentu ispaćene ljepote dvorca Eltz, ustraje u borbi za kvalitetu. I, jasno, pozdravljamo sve napore koji tu kvalitetu pokušavaju izvesti izvan zagrebačkih zidina.


Ivana Rončević

Vijenac 314

314 - 16. ožujka 2006. | Arhiva

Klikni za povratak