Vijenac 312

Kritika

Britanska esejistika

Zavist, prezir, ismijavanje

Alain de Botton, Statusna tjeskoba, prev. Dean Trdak, Sysprint, Zagreb, 2005.

Britanska esejistika

Zavist, prezir, ismijavanje


slika


Alain de Botton, Statusna tjeskoba, prev. Dean Trdak, Sysprint, Zagreb, 2005.


Predbožićno razdoblje idealno je za znanstvena istraživanja: situacije u kojima se ljudska rasa pretvara u pomahnitalu rulju koja opsesivno i rastrošno kupuje sve što joj dođe pod ruku, zanimljiva je tema za raznorodne znanstvene discipline. Psiholozi (a i psihijatri) mogu se pozabaviti posvemašnjom duhovnom prazninom suvremenoga pojedinca, koji posjedovanjem predmeta nadomješta gubitak međuljudske komunikacije, sociolozi marksisti mogu istraživati promjenu društvene paradigme u kojoj je fetiš robe i profita nadvladao moć radnikove proizvodne snage, a veterinari i antropolozi mogu se baviti pretvaranjem Homo sapiensa u hrčka (Cricetus cricetus), koji u svoju nastambu manijakalno dovlači svu hranu do koje može doći, a zatim »ljenčari i jede dok se ne utovi, a onda liježe na zimski počinak, hraneći se zalihama« (Brehm, Život životinja). Kad je o poznatoj Frommovoj sintagmi riječ, ljudskom je rodu, čini se, postalo važnije imati nego biti. Alain de Botton u novoj knjizi govori upravo o statusnoj tjeskobi, onoj koja nastaje onda kada svijet ne uspijevamo uvjeriti o vlastitoj vrijednosti, društvenom ili ekonomskom položaju. Žudnja za statusom stoga nije isključivo ekonomska, nego i psihološka kategorija: tjeskoba nastaje kad dolazi do raskoraka između naše percepcije o sebi samima i predodžbe o nama koju je stvorilo društvo. Visok položaj u društvu nekada nije bio isključivo stvar bogatstva, nego utemeljen na simboličkim ili društvenim moćima zasnovanima na unaprijed definiranim ulogama. Autor se u ovoj popularno pisanoj knjizi usredotočuje upravo na promjene nastale u posljednjih dvjestotinjak godina, koje su dramatično izmijenile statusni svjetonazor. Za razliku od doba feudalizma u kojem je vladao duševni mir jer pojedinac nikako nije mogao izmijeniti svoj status pa se i nije odveć opterećivao činjenicom što je rođen u siromaštvu, danas je dominantna kapitalistička dogma oblikovana na ideologiji socijalnoga darvinizma prošloga stoljeća prema kojoj su siromašni propalice vrijedne prezira. Demokracija je stoga proizvela i mučnu sjetu: nizak status više nije shvaćen kao rezultat nepromjenjive božanske nepravde, već pokazatelj nesposobnosti osobe koja se nije uspjela obogatiti. Pojedinac je u eri demokracije na sebe navukao i teret odgovornosti za vlastitu sudbinu i probitak te je američki svjetonazor prema kojem je čovjek sam kriv za svoj neuspjeh ljude učinio nesretnima i tjeskobnima. Jednostavnije rečeno, u potrošačkom je društvu sramota ne biti bogat, pa se živopisne slike iz domaćih supermarketa savršeno uklapaju u tezu o novcu koji poprima moralne konotacije te o psihološki snažnu uvjerenju da materijalno bogatstvo treba pokazivati kako sebi tako i drugima želimo li očuvati kakvu–takvu društvenu poziciju. Strah od siromaštva u nas se osjeća u anglicizmu luzer, odnosno gubitnik, što na najprecizniji način sumira statusnu tjeskobu o kojoj govori de Botton: luzeri su oni koji se »nisu snašli u životu«, oni čiji je društveni status lošiji od našeg i koji se nisu podvrgli nekim društvenim trendovima ili konvencijama. Kao što u svakom loše uređenom društvu biva, bilježimo tri kategorije: zavidimo onima koji su nam slični, one koji su iznad nas otvoreno preziremo, a one koji su ispod nas ismijavamo i gazimo. De Bottonova knjiga je inspirativno štivo; ova popularizirana studija iz kulturne povijesti čitatelja osvaja živopisnošću primjera, jednostavnošću zaključaka, mnogobrojnim fotografijama i obiljem faktografije, opisujući kulturno i ekonomski uvjetovane povijesne oscilacije između statusne tjeskobe i statusne letargije. Kao što se i ljubav može smatrati osjetljivošću neke osobe na tuđe postojanje, tako se i status može shvatiti kao osjetljivost na položaj koje nam društvo dodjeljuje. Knjiga ipak ima i ozbiljnih slabosti, istovjetnih onima u autorovim prethodnim ostvarenjima (Utjehe filozofije, Umijeće putovanja). De Bottonov je ležerni stil ponekad arogantno samodopadan te se autor često ne može odlučiti piše li priručnik za samopomoć ili knjigu u kojoj će čitatelja zadiviti površnim poznavanjem filozofije ili literature. Sadržajna meandriranja također oslabljuju temu te knjigu ne čine dovoljno koherentnom cjelinom. Unatoč tome, Statusna tjeskoba štivo je koje nudi dovitljive i lucidne odgovore na postavljena pitanja te bi mogla biti zanimljiva i hrčcima s početka teksta: ako već ne kao priručnik za samopomoć, onda kao neobavezna razbibriga.


Tonči Valentić

Vijenac 312

312 - 16. veljače 2006. | Arhiva

Klikni za povratak