Vijenac 312

Likovnost

Otvaranje Mozartove kuće, Beč, 27. siječnja 2006.

FRULA JAMESA COOKA

Kuća je zaštićeni spomenik kulture te se u obnovi morala zadržati njezina izvornost. Nastojalo se obnoviti i prikazati i ambijent te prikazati različite aspekte svakodnevnoga života Mozarta i obitelji, njegove žene Constanze i tek rođena sina Karla Thomasa. Mozart se u tom razdoblju već etablirao kao poznati glazbenik i mogao si je priuštiti visoku razinu građanskog života i četverokatnicu u izvrsnoj četvrti

Otvaranje Mozartove kuće, Beč, 27. siječnja 2006.

FRULA JAMESA COOKA


slika


Kuća je zaštićeni spomenik kulture te se u obnovi morala zadržati njezina izvornost. Nastojalo se obnoviti i prikazati i ambijent te prikazati različite aspekte svakodnevnoga života Mozarta i obitelji, njegove žene Constanze i tek rođena sina Karla Thomasa. Mozart se u tom razdoblju već etablirao kao poznati glazbenik i mogao si je priuštiti visoku razinu građanskog života i četverokatnicu u izvrsnoj četvrti


Na sam dan obilježavanja 250. godišnjice Mozartova rođenja, u petak 27. siječnja 2006, u Beču je otvorena obnovljena Mozartova kuća. Na otmjenoj adresi Domgasse 5, nedaleko katedrale sv. Stjepana, veliki skladatelj stanovao je od kraja rujna 1784. do travnja 1787. To nije skladateljeva jedina bečka, ali je jedina kuća koja je ostala sačuvana, a u njoj je i najdulje stanovao u Beču. Kuća je nedavno obnovljena nakon četrnaestomjesečnih radova. Jednostavno pročelje četverokatnice raščlanjeno dvostrukim prozorima i jednostavnom plitkom tamnosivom dekoracijom na poljima ispod prozora te iznadprozorskim vijencima na jednostavnim konzolama, u stilu je kasnobaroknoga klasicizma, stila koji je obilježio jozefinsko razdoblje, osobito u stambenoj arhitekturi građanskoga sloja. Iz srodne arhitekture vremena izdvaja se, osim po poznatom stanaru, i štuko–dekoracijom na prvome katu. Kuću je naime sagradio imućni bečki graditelj Andrea Simone Carove 1716, koji je radio i na palači princa Eugena Savojskog u Himmelpfortgasse, a 1719. dobija je njegov zet, dvorski štukater Albert Camesina, koji ukrašava prvi kat. Kuća je zaštićeni spomenik kulture te se u obnovi morala zadržati njezina izvornost. Nastojalo se obnoviti i prikazati i ambijent te prikazati različite aspekte svakodnevnoga života Mozarta i obitelji, njegove žene Constanze i tek rođena sina Karla Thomasa. Mozart se u tom razdoblju već etablirao kao poznati glazbenik i mogao si je priuštiti visoku razinu građanskog života i četverokatnicu u izvrsnoj četvrti, u samu središtu Beča, za koju je godišnje plaćao 460 guldena. Tada se konačno oslobodio stega salzburškoga nadbiskupa, uživao slavu i ugled te pokroviteljstvo cara Josipa II i bio počasni gost brojnih bečkih plemićkih salona. U kući u Domgasse Mozart je skladao brojna djela, među ostalima i operu Figarov pir, koja je praizvedena 1. svibnja 1786. (kuća je poznata i kao Figaro–Haus), a sam je rekao za kuću da je najbolje mjesto na svijetu za njegov rad »... und für mein Metier der beste Ort von der Welt«. Sam postav kombinacija je onodobnih predmeta, videoinstalacija i Mozartove sveprisutne glazbe. U samu prizemlju posjetitelju se kao uvod na videozidu pruža vizura tadašnjeg Beča kako bi ga doživio tijekom vožnje kočijom, vedute grada složene su prema autentičnim likovnim predlošcima. Postav na drugom i trećem katu kuće govori o Mozartu i njegovu vremenu, a na prvome su katu prikazane godine koje je proveo u kući. Na zidovima se prikazuju scene svakodnevice iz filma Miloša Formana, izložene su umanjene makete pokućstva koje je popisano u skladateljevoj ostavštini, kartaški stol. Restaurirani zidni oslici i štuko–dekoracija, jednostavnija bijela u većini prostorija, a bogata pozlaćena i marmorizirana u sobi koja je vjerojatno bila spavaća soba, pokazuju sklonost raskoši genijalnoga skladatelja. Najzanimljiviji dio kuće nadovezuje se na stubište i provlači se visinom kroz sve katove, takozvana pawlatscha, unutarnje dvorište, odnosno, svjetlarnik oko kojega kruži hodnik što povezuje prostorije, a u kojem se otvaraju zanimljivi pogledi na sam prostor kuće. Tema drugoga kata Mozartova su djela, partiture i programske knjižice kazališta u kojima su izvođene opere Cosi fan tutte, Figarov pir i Don Giovanni, Rekvijem. Tu se nalazi i najzanimljiviji izložak, trodimenzionalni model kazališne pozornice u koji se poput kolaža projiciraju scene iz raznih postava Čarobne frule od 1791. pa sve do danas, a prezentira nam ih projicirani Papageno. Suvremena tehnologija stvaranja virtualnih slika nadovezuje se tako na operu i prikazuje vizualne efekte u punom sjaju, kako ju je i tadašnja publika očarano pratila. Postavu trećega kata tema je Mozart i njegov svijet — portreti suvremenika, prikazi važnih povijesnih događaja i otkrića doba prosvjetiteljstva i jozefinizma. Tu je i frula koju je donio James Cook s putovanja, a poslužila je kao motiv u Čarobnoj fruli. Veći dio prostora posvećen je tadašnjem Beču, slike grada, moda te erotski crteži Nimfe sa Grabena pokrivaju sve aspekte života. Tu su i predmeti vezani uz ložu slobodnih zidara koje je Mozart bio član. Ograničenja koja se nameću u kući koja je zaštićeni spomenik uspješno su u postavu riješena multimedijalnim instalacijama, koje se nadovezuju na optičke eksperimente kojima su obilovale opere toga doba, a izmjenom slika i karakterom kolaža te sa stalnom podlogom Mozartove glazbe svemu daju pomalo montipajtonovski karakter, dok su citati Mozarta i suvremenika zamijenili tradicionalne natpise muzejskih izložaka. U kući u Domgasse 3 smješteni su uredi i muzejski dućan. Obilježavanje godine Mozarta u Beču u punom je zamahu, na godišnjicu njegova rođenja 27. siječnja održani su brojni koncerti, u novinama su izašli naslovi Alles Gute, Wolferl. Započinje i projekt Mozart sakral, u više od trideset bečkih crkvi izvodit će se njegova sakralna djela, svaki mjesec održavati premijere opera u Theater an der Wien, a čitav je grad pun stupova Calling Mozart, koji upozoravaju na mjesta na kojima pozivom mobitelom možete dobiti informacije o Mozartu u Beču. Održavat će se tonske instalacije na otvorenome između zgrada muzeja, na plakatima se pojavljuje i Falcov Amadeus. Mozart je jedan od najjačih turističkih brandova Austrije, i to ne samo s legendarnim Mozart–kuglama koje se proizvode još od 1890, nego je zaslužan i za gomile turističkog kiča, knjiga, suvenira, kuharica .... osobito u Salzburgu, njegovu rodnom gradu. Očekujemo da će se tijekom godine i s pravim početkom turističkih putovanja, kad popusti bečka zima, pojavljivati sve više proizvoda s njegovim imenom, a bez neke veze s Mozartovom glazbom (tako je prigodno pušten u prodaju i novi proizvod mljekare Alpenmilch Salzburg, jogurt i mliječni desert Mozart, a njegovo ime i violinski ključ našli su se i na salami salzburške mesnice!). U svemu tome Mozartova kuća izdvaja se kao autentični svjedok njegova života, koja nam najbolje — nakon njegove glazbe — može približiti genija. Sa ili bez čokoladnih mocartica.


Dubravka Botica

Vijenac 312

312 - 16. veljače 2006. | Arhiva

Klikni za povratak