Vijenac 311

Ples

Izjava nove predsjednice Udruge plesnih umjetnika

O specifičnostima i potrebnim pomacima

Udruga plesača specifična je umjetnička udruga i po tome što je suvremena plesna umjetnost u Hrvatskoj izvaninstitucionalna, pa su plesači osuđeni da se kao samostalni umjetnici brinu sami o sebi

Izjava nove predsjednice Udruge plesnih umjetnika

O specifičnostima i potrebnim pomacima


slika


Udruga plesača specifična je umjetnička udruga i po tome što je suvremena plesna umjetnost u Hrvatskoj izvaninstitucionalna, pa su plesači osuđeni da se kao samostalni umjetnici brinu sami o sebi


U subotu 21. siječnja 2006, na izvanrednoj sjednici Udruge profesionalnih i drugih plesnih umjetnika Hrvatske, izabrano je novo vodstvo. Novi Upravni odbor, u sastavu Snježana Abramović, Vesna Mimica, Ana Jurić, Larisa Lipovac, Pravdan Devlahović, Nikolina Pristaš i Maja Đurinović, predložio je kao predsjednicu Snježanu Abramović, što je Skupština prihvatila. Mnoštvo je ideja i dobre volje, kao i svijesti da se dosta toga mora pomaknuti i pokrenuti. S tim smo povodom zamolili Snježanu Abramović, plesačicu, koreografkinju, voditeljicu Zagrebačkog plesnog ansambla i umjetničku ravnateljicu Festivala u Svetvinčentu, za mišljenje o tome što i kako dalje?


Dalje... sudeći po entuzijazmu i žaru Upravnog odbora, ići ćemo vrlo dinamično u smjeru rada na plasmanu plesne umjetnosti i zaštiti prava plesnih umjetnika, koja je po malobrojnosti pripadnika zapravo ekskluzivna branša. Udruga plesača specifična je umjetnička udruga i po tome što je suvremena plesna umjetnost u Hrvatskoj izvaninstitucionalna, pa su plesači osuđeni da se kao samostalni umjetnici brinu sami o sebi. Dakle, kako plesači nemaju ustanovu koja bi ih predstavljala, Udruga je zapravo ta koja će prezentirati njihove potrebe i boriti se za poboljšanje uvjeta rada. Treba li podsjećati mjerodavne da je stanje u suvremenom plesu doista problematično? Ne održi se mnogo plesača u poslu, ili odustaju ili odlaze u inozemstvo, zato što su uvjeti vrlo loši, a bavljenje suvremenim plesom zahtjevno. Zahtjevnost u smislu tehničke i izvedbene virtuoznosti podrazumijeva se pa svakodnevno višesatno vrijeme provedeno u dvorani za vježbanje ne pada teško, ali kad se to proširi na traženje dvorane za vježbanje, dvorane za nastupe, papirološke aplikacije za programska sredstva, organizaciju posla… to postaje iscrpljujuće. No, kad se usporedi broj inozemnih gostovanja malobrojnih ansambala suvremenoga plesa s brojem gostovanja dramskih ansambala, mislim da smo u prednosti... zahvaljujući neverbalnosti izraza, mobilnijim predstavama i agilnosti nezavisne produkcije. Dakle, već sada ples daje znatno bolje rezultate nego što bi se očekivalo s obzirom na novac kojim raspolaže. Kako su institucionalna kazališta s umjetničkim ansamblima u mnogo boljoj situaciji, grad ili država financira im i hladni pogon i program i plaće za zaposlenike, plesna scena bačena je na tržište koje je izmišljeno, jer ta ista subvencionirana kazališta upravo plesnoj sceni iznajmljuju pozornicu, a tehničko osoblje radi u fušu. Ono što čeka Udrugu u budućnosti nije jednostavno, jer osim sindikalnih pitanja, odnosno zaštite prava plesnih umjetnika putem Zajednice umjetnika Hrvatske, većina su članova, naime, samostalni plesni umjetnici, prioritet će biti ustrajavanje na boljem tretmanu, pravednijim financiranjem i u Ministarstvu kulture i u Gradskom uredu za kulturu Grada Zagreba. Mislim da je Udruga ta koja bi trebala sudjelovati u kreiranju kulturne politike, u domeni plesa, i postaviti se kao pregovarač i posrednik u bitnim pitanjima između institucija koje financiraju ples, pa i zakonodavnih. Osim toga trebat će poraditi i na društvenom položaju plesa. Prije dvije godine nakon duga pregovaranja s HDDU–om dobili smo kategoriju unutar Nagrade hrvatskog glumišta. To je veliki pomak, ali postoje i razne druge valorizacije umjetničkih djela ili samih umjetnika, i među njima nikada nema umjetnika iz suvremenoga plesa, iako ima itekako zanimljivih plesnih umjetnika. Onda je tu i inicijativa za osnivanje Plesne akademije na ADU, a Udruga će sigurno sudjelovati u radu na formiranju programa. Svi čekamo i Plesni centar čiji je vlasnik, Grad Zagreb, sklopio ugovor s HIPP–om i kolegicom Mirnom Žagar. Prirodno je da Udruga surađuje s Plesnim centrom jer zastupa više plesnih umjetnika. Ono što je važno i dobro jest da je Upravni odbor heterogen, sastavljen od umjetnika koji su generacijski različiti, a zastupaju i različite estetske poglede na plesnu umjetnost. A inicijative zasigurno neće nedostajati!


Snježana Abramović

Vijenac 311

311 - 2. veljače 2006. | Arhiva

Klikni za povratak